Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-07-16
Runvik Runvik är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-06-03
Plats: Borlänge
Omsmältning av otålig!

Hej igen! Det var ett tag sedan jag gjorde tvål.... Men den räckte inte till pension som min man trodde så nu kör jag igen

Gjorde tre satser på lite olika blandningar:
1) Margarin, raps och kokos den 13/7
2) Olivolja och kokos den 14/7
3) olivolja och margarin. den 14/7

Den första blev lite fel. Trodde jag hade i olivolja men det var kallpressad rapsolja.. men det blev tvål det också!

1 och 3 luktar lite väl illa, margarintvålar gör lätt det tror jag. Så jag ville smälta om dem. Sagt och gjort. Smälte om två satser den 15/7. Det gick lika bra som att vänta tills de mognat. Doften verkar bita bra och de smälte smidigt. på 5 hg tvålmassa tog jag ca 50 ml vatten och 30 g extra fett det räckte bra. En smälte jag inte helt utan sparade lite vita prickar i, i övrigt blev det en mörk tvål.
Den andra fick smälta mer totalt och blev en saviakryddad beige variant.

Av sats 2 har jag ett gäng tvålar på tork, den blev riktigt trevlig på en gång.

Varför rekommenderas torkning 4 veckor innan omsmältning?
Är det verkligen så att den kemiska processen inte är klar efter ett dygn ca?
Och bara torkning återstår?

Har någon av er mätt ph på tvålarna under torktiden?

Jag använde handskar under tiden men provade med lite tvålrester och de löddrade fint och funkade som tvål ska. Tvålarna smakade (tungtestet) ungefär som de jag gjorde 2004-2006 smakar nu.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-19
Runvik Runvik är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-06-03
Plats: Borlänge
Helt hopplös hobby!
Nu har jag tvålat en vecka. Och har tvål till pension, igen
Totalt 4 omgångar med grundtvålar och 6 omsmälta blandningar blev 74 tvålar av 9 olika typer. Alla varianter utom den första finns kvar, den blev helt omsmält.
Nu har jag: Talg-oliv, Oliv-margarin, Oliv-kokos, salviatvål, Rött te tvål, kaneltvål och tre blandningar av de 7 första!
Nu är det bara att vänta tills semestern är slut (4v) för att se hur allt artar sig!

Senast redigerat av Runvik : 2010-07-20 klockan 08:39.
Reply With Quote
Gammal 2010-08-02
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej Runvik!

Vad roligt att du har gjort så många olika tvålar!! Det blir spännande!!

Det gäller att vila upp tvålarna i 4 veckor är det dels att minska vätska för att tvålen hårdna o dels att fortsätta förtvålning för att tvålen blir ännu mildare. Men däremot har jag inte hört att 4 veckors torktid/viloperiod innan omsmältning. Både nya o gamla tvålar kan användas till omsmältningen.

Människors hud är olika, vissa mycket känslig o de andra inte. För eget bruk kanske kan man börja använda strax efter förtvålningen utan bekymmer. Men om man ger bort tvål till någon annan, vara försiktigt!

mvh
Hiro
Reply With Quote
Gammal 2012-10-09
candystorm candystorm är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-09-05
Plats: södertälje
Svar: Omsmältning av otålig!

Citera:
Ursprungligen postat av Runvik Visa inlägg
Hej igen! Det var ett tag sedan jag gjorde tvål.... Men den räckte inte till pension som min man trodde så nu kör jag igen

Gjorde tre satser på lite olika blandningar:
1) Margarin, raps och kokos den 13/7
2) Olivolja och kokos den 14/7
3) olivolja och margarin. den 14/7

Den första blev lite fel. Trodde jag hade i olivolja men det var kallpressad rapsolja.. men det blev tvål det också!

1 och 3 luktar lite väl illa, margarintvålar gör lätt det tror jag. Så jag ville smälta om dem. Sagt och gjort. Smälte om två satser den 15/7. Det gick lika bra som att vänta tills de mognat. Doften verkar bita bra och de smälte smidigt. på 5 hg tvålmassa tog jag ca 50 ml vatten och 30 g extra fett det räckte bra. En smälte jag inte helt utan sparade lite vita prickar i, i övrigt blev det en mörk tvål.
Den andra fick smälta mer totalt och blev en saviakryddad beige variant.

Av sats 2 har jag ett gäng tvålar på tork, den blev riktigt trevlig på en gång.

Varför rekommenderas torkning 4 veckor innan omsmältning?
Är det verkligen så att den kemiska processen inte är klar efter ett dygn ca?
Och bara torkning återstår?

Har någon av er mätt ph på tvålarna under torktiden?

Jag använde handskar under tiden men provade med lite tvålrester och de löddrade fint och funkade som tvål ska. Tvålarna smakade (tungtestet) ungefär som de jag gjorde 2004-2006 smakar nu.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 08:40.