Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2004-02-18
ylva ylva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-09-08
Plats: Stockholm
Hur får man omsmält tvål rinnande?

Hej! Jag har försökt smälta om kallrörd tvål i både vattenbad och micro. Jag har följt angivelserna av vatten och glycerinmängd. Den rivna tvålmassan har legat i blöt i ett dygn. Men trots detta lyckas jag inte helt smälta tvålen. Det slutar bara som en krämig massa som ser ut som en sufflé! Går det att smälta om tvål så att det blir en helt rinnande massa, typ häll-och-smättvål??? Finns det något ämne som man kan tillsätta för att få det mer rinnande? Hoppas på kloka råd!! Häls Ylva
Reply With Quote
Gammal 2004-03-13
Heidi L's Avatar
Heidi L Heidi L är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-11-21
Plats: Trondheim
Citera:
Ursprungligen postat av ylva
Hej! Jag har försökt smälta om kallrörd tvål i både vattenbad och micro. Jag har följt angivelserna av vatten och glycerinmängd. Den rivna tvålmassan har legat i blöt i ett dygn. Men trots detta lyckas jag inte helt smälta tvålen. Det slutar bara som en krämig massa som ser ut som en sufflé! Går det att smälta om tvål så att det blir en helt rinnande massa, typ häll-och-smättvål??? Finns det något ämne som man kan tillsätta för att få det mer rinnande? Hoppas på kloka råd!! Häls Ylva
Det er veldig vanskelig å sammenlikne kaldrørt tvål med smelt og hell tvål. Omsmeltet kaldrørt såpe vil aldri bli like flytende, den blir nok mer som en tjukk grøt.
Gammal 2004-06-11
Ingrid Ingrid är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-11-22
Plats: Mellan Mölndal & Mölnlycke
Man kan få fast kallrörd tvål omsmält til ganska rinnande men det tar ofta minst ett dygn på låg temp och så måste man bruka ganska mycket vätska som sedan måste avdunsta. Halrinnig är en bra kompromiss, jag brukar få mina att likna vispad grädde. Svårigheten är också att få all tvål smält också, så se till att Du rivit tvålen fint innan omsmältning.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 12:12.