Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Giftigt/skadligt?
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-08-16
JPL JPL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-07
Plats: Viken utanför Helsingborg
Vad tänka på vid graviditet?

Hur försiktig ska man vara vi graviditet? Vi hoppas på en liten till och jag kollade lite på vad jag ska undvika då, bäst att börja nu så att chansen att det tar sig blir större tänker jag. Såg att geranium var totalförbjudet. Nu tycker jag iofs att det luktar rejält illa och är starkt så jag har kanske tre droppar i en sats på 100 ml i tex ansiktskräm. Är det bara att lägga bort den då? Likaledes med kamomill. Jag har det som infusionsbas i flertalet krämer och lotioner. Det kan väl ändå inte göra någon skada?

Hjälp mig gärna att komma på vad jag ska undvika. Jag har sökt på shenet men är ändå orolig att missa något. Känns som att det är lätt hänt. Oljor och fetter kan väl inte vara någon fara. Cetylalkohol? Mjölksyra, parabener och silkesprotein utvärtes? Det känns som att essentiella oljor är de ”farligaste” eller?
Reply With Quote
Gammal 2006-08-17
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag kan inte svara på vilka grejer som är sådana du bör undvika, men häftena Aromaterapi, 2 st, av Finn Andersen, som säljs bl a hos Crarome beskriver eteriska oljor och tar även upp denna aspekt, vid de et. oljor de anser att man bör undvika vid graviditet. Det står inte något om att man blr undvika kamomill under graviditet i dessa häften.

I boken Aromaterapi för alla, av Susanne Bilski Ullmark står följande. Undvik alla eteriska oljor under de tre första månaderna. Därefter har de en lista på säkra eteriska oljor. Dessa är
Apelsin, Bergamott, Citron, Cypress, Eukalyptus, Geranium, Grapefrukt, Ingefära, Kamomill alla sorter, Koriander, Lavendel, Mandarin, Neroli, Olibanum, Palmororsa, Patchouli, Pepparmynta i små doser, Ros otto, Rosenträ, Sandelträ och Ylang ylang.

Under de första tre månaderna kan man inhalera några droppar pepparmynta vid illamående. Dessutom dricka kamomillte eller ingefärste vid behov.

Kan tillägga att inte i någon av ovanstånde står att man bör undvika geranium under graviditet.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-17
JPL JPL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-07
Plats: Viken utanför Helsingborg
Tackar för fylligt svar. Tyvärr verkar olika källor ange olika saker. Shenet säger att geranium inte får användas alls och pepparmynta ska man vara försiktig med (kan tolkas ungefär som det du skriver ur "Aromaterapi för all"). Jag drar slutsatsen att jag vågar använda upp det jag har färdigblandat men jag vågar nog inte öppna själva flaskan med geranium fler gånger. Känner nästan hur hjärtat börjar banka när jag hanterar den.

Ang kamomill tänkte jag på att teet i stor mängd har använts i abortsyfte. Inte riktigt samma sak som att smörja in sig, tycker jag.

Får väl bli försiktighetsprincipen och ställa bort alla eteriska oljor ett tag. Utom ylangen då, den verkar säker.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-17
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, gör så, jag har nu också kollat på sidan här på Shenet och där står att man skall undvika flera av de eteriska oljor som boken Aromaterapi rekommenderar just för graviditet. Jag tvivlar på att det egentligen finns en seriös forskning på detta. Båda dessa källor kan ha fel. Det är så lätt att göra fakta av antaganden.

Så du gör rätt i att vara försiktig i allmänhet, utan att för den skull bli fanatisk i det, och att inte oroa dig för mycket. Jag tror faktiskt att det skall mycket till för att kunna skada barnet,eller framkalla en spontan abort. Att använda eterisk olja i liten mängd i ex hudvårdsprodukter tror jag är helt ofarligt. Oavsett vilken olja det gäller. Men man skall inte överdriva med dem.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 04:46.