Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-03-31
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Färger, dofter och omsmältningsfunderingar

I Saebekogebogen av Sumo Lotus (det är denna bok som bl a Crearome säljer) avråder man att använda en del färger som målarfärger, keramikfärger och ljusfärger till sin tvål. Dessa innehåller ofta tungmetaller. Inte heller vaxkritor rekommenderar de. Dessa färger är gjorda för tekniskt bruk och inte för huden. Hmm, jag kommer nog att ge bort mina kritor som jag har köpt för tvåltillverkning.

Denna bok och även mina övriga böcker rekommenderar enbart naturliga färger, och ett fåtal syntetiska. Dessa syntetiska färger är sådana som också passar till annan hudvård, så man kan använda de som säljs hos Crearome, och förmodligen även de som Sannanature säljer. Sedan är det ju inte säkert att dessa färger klarar av luten, de kan ju förändras mycket av den. Att använda pärlemorpigment till tvål är däremot en onödig lyx, för de färgerna förstörs helt av luten. Men till glycerintvålmassa fungerar de ju fint.

Jag använder ofta torkade växter som torkade rosenblad (ger ingen fin färg), ringblommor, kamomill, lavendelblommor, mald rosmarin, téer, både upplöst i vattnet (som jag gör luten på) och torkade, samt kryddor som gurkmeja, paprika och curry. Jag har också lyckats få tag i några färger som är speciellt framtagna för just kallrörd tvål, som säljs i USA. Dessutom använder jag Crearomes färgpigmentsfärger samt även hushållsfärger. Jag tar alltid i färgerna vid spårning, samtidigt med doftämnena. I samtliga mina 5 böcker så rekommenderas det, eftersom luten annars hinner förstöra mycket av färgen.

En del eteriska oljor och doftoljor gör att tvålmassan stelnar mycket fort. Ska man använda dessa är det viktigt att röra mycket snabbt, använda en stor form att hälla upp tvålmassan i. Ofta får man då lägga på ett bakplåtspapper och trycka med händerna på tvålmassan för att få den jämn och att få ut den i hörnen. Men det brukar bli fin tvål av den ändå. Obs, Använd endast doftoljor som är gjorda för att använda på huden, inte sådana som är till enbart för ljus eller aromalampor. Dessa kan innehålla ämnen som definitivt inte är bra för huden. Dessutom kan de förstöra tvålen helt.

Jag omsmälter numera aldrig tvål. Tycker att det är helt onödigt. Visserligen kan jag då inte göra ex aloetvål eller tvål med E-vitamin, men de ämnena kan jag ju smörja mig med efteråt.

Om jag får tvålar som smular sig när jag ska skära dem försöker jag göra bollar av dem då. Om det inte går, så sparar jag smulorna (om det är mycket) för att kunna göra mosaiktvålar senare. Men om jag får en tvål, som misslyckas på något annat sätt, så visst kan jag tänka mig att då smälta om den. Tänk på att även misslyckad tvål oftast kan användas, om man kommer på vad man har gjort för fel med den och sedan "rättar till" det hela.

Återigen, det viktigaste, tänk på säkerheten, använd skyddsglasögon och räkna om ALLA recept med tanke på lutmängden. ALLTID.

Lycka till och njut av din tvåmakarkonst!!
Reply With Quote
Gammal 2006-03-31
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
En bra tvållänk + lite funderingar om tvålmakeri.

Här kommer en länk som kan vara bra för er som gör egen tvål.
http://www.cranberrylane.com/recipes.htm

Som ni er här så gör de sina kallrörda tvålar vid ca 55 C. En del andra gör det vi temp mellan 28-60 C. Man kan alltså göra tvålen vid ganska olika temperatuer. Enligt vissa så blir det vissa små olikheter mellan dessa olika temperaturer, men jag har ännu inte lärt mig vad dessa skillnader är. Själv gör jag oftast mina tvålar vid 50-60 C. Mest för att jag inte har tålamod att vänta tills temperaturen sjunker, men jag är inte helt övertygad om att det är den bästa temperaturen. Men Dr Robert S McDaniel rekommnderar denna temp i hans bok Essentially Soap. Han är doktor i kemi och bör ju kunna en del.

Soap Naturally, av Garzena och Tadiello, är den bok som ofta kallas för tvålbibeln, använder oftast temp runt 45 C.

Hoppsan, allts jag skrev fick inte plats här, så det fortsätter i länken: Färger, dofter och omsmältningsfunderingar.

Sorry

Senast redigerat av Admin : 2006-03-31 klockan 15:12.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-31
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Okej Hovaprest, jag har ökat kvoten så att du har mer utrymme att skriva på i fortsättningen.
Tack för alla fina inlägg!

Senast redigerat av Admin : 2006-04-01 klockan 13:14.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 10:54.