Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Mötesplatsen
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Mötesplatsen Samordna träffar IRL här!

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-09-19
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Thumbs up Finländare, se hit!

Hejsan!
Jag skulle vilja komma i kontakt med andra finländare för att utbyta tips om var man får tag i råvaror här i landet och från finska sidor.

Så varifrån beställer ni och ungefär var i landet bor ni?

Jag är själv från ÖB och bor utanför Vasa. Jag gjorde min första beställning i torsdas från http://pieni.shop.wosbee.com/Publish...frontpage=true och fick jättebra service, jag mejlade henne med några frågor och fick snabbt och vänligt svar. Hoppas det är ok att lägga in länken här, jag har ingen anknytning till henne eller hennes shop.
Så köpte jag tvålstämplar och -formar och en -färg från Sinooperi, men dom var ju i dyraste laget tyvärr.

Skulle vara kul om vi skulle kunna hjälpas åt lite med varifrån man får tag i varor här i landet, portot från Sverige + själva betalningen (om det inte är visa) blir onödigt dyr tycker jag, jag ska inte sälja mina produkter så jag får inte igen frakt o sånt.

Miisa
Gammal 2009-09-27
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Hej!

Kul med fler finlände här! Jag bor själv i Helsingfors, vet att det finns några andra här också men vi verkar vara väldigt utspridda. Jag har själv också funderat på att det vore bra att hitta någon som man kunde beställa tillsammans med, speciellt från Sverige, men om man sedan ska skicka resten av gjererna ännu över halva landet tjänar man knappast särskilt mycket på det.

För det mesta beställer jag från Kosmetische rohstoffe i Tyskland, som är riktigt billigt och har bra och snabb service. Pieni tuoksukauppa har jag också själv använt någon gång, men deras utbud tycker jag inte är det bästa och priserna är också dyrare än den tyska sidan.
En del grejer kan man ju hitta i livsmedelskvalitet från affärerna också, beror på vad du behöver?
Reply With Quote
Gammal 2009-09-29
miisa miisa är offline
Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag söker längre. Boken jag köpt har jag tyvärr inte så mycket användning för om jag ska vara ärlig. Istället tänkte jag göra fast tvål, men blir inte riktigt klok på receptet jag skulle använda och har kontaktat sidan eftersom det fanns både fel och oklarheter i receptet. Så nu sitter jag här än en gång utan recept på fast tvål och är lite uppgiven, faktiskt. Det där att ge bort i julklapp börjar ju kännas aningen overkligt...
Gammal 2009-09-29
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Jag är med på ett Engelskt forum (UK) som är till 90% tvåltillverkare. Stället har massor av steg-för-steg lektioner och det säljs även ingredienser där (plus att många medlemmar har egna butiker).

Forumet är mycket aktivt, vänligt och roligt med hjälpsamma medlemmar.

Om man inte är helt i kontroll av sin engelska så föreslår jag Google översätt som jag använder på Tyska sidor t.ex. fungerar jättebra.

Länk Engelsk web sida (forum i menyraden)

Länk Google översätt Öppna sidan, klistra in länken till den sida du vill ha översatt.

Senast redigerat av eisot : 2009-09-29 klockan 16:23.
Reply With Quote
Gammal 2009-09-30
miisa miisa är offline
Medlem

Tackar eisot!
Gammal 2009-09-30
Jara Jara är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-12
Citera:
Ursprungligen postat av eisot
Jag är med på ett Engelskt forum (UK) som är till 90% tvåltillverkare. Stället har massor av steg-för-steg lektioner och det säljs även ingredienser där (plus att många medlemmar har egna butiker).

Forumet är mycket aktivt, vänligt och roligt med hjälpsamma medlemmar.

Om man inte är helt i kontroll av sin engelska så föreslår jag Google översätt som jag använder på Tyska sidor t.ex. fungerar jättebra.

Länk Engelsk web sida (forum i menyraden)

Länk Google översätt Öppna sidan, klistra in länken till den sida du vill ha översatt.
Hej!
Vilken utmäkt översättningstjänst. Den har jag missat!!!
Tack för det!

MVH
Jara
Reply With Quote
Gammal 2009-12-26
vinternäsa vinternäsa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-25
Hej finländarna!

Här finns också en entusiastisk experimentör, som har framställt tvål, shampo, lotioner och salvor. Jag har beställt varor från Crearome och ingredienser för tvålframställning från Lahtisen Vahavalimo. Mitt apotek säljer ullfett, så att jag kan göra mina egna fot- och handkrämer ganska snabbt om behövs.

Jag bor i närheten av Haparanda, men på finska sidan ändå. Jag har några aktiva kolleger här vid västra gränsen, som säljer mestadels salvor och massageoljor eller dylikt. Vi har manga gånger diskuterat, att vi borde beställa burkar och råvaror tillsammans, men...tiden bara går.

Hoppas att vi finlandarna kunde hjälpa varandra genom det här forumet!
Reply With Quote
Gammal 2010-01-05
eisot eisot är offline
Medlem

@ vinternäsa

Här är en till som bor i närheten av Haparanda men på svenska sidan (Vojakkala).
Jag köper burkar/flaskor och råvaror lite här å där ifrån och beställer gärna tillsammans med andra som bor i närheten.
Reply With Quote
Gammal 2010-01-20
Medlem

Hej eisot!

Jag skickade några av dina länkar till kompisen i Kemi. Hon frågade just förra veckan om jag skulle behöva beställa burkar. Noax Lab hade sådana enkla 50 / 100 ml burkar av PETG, som kunde passa till krämer. Det finns 900 burkar i ett kolli, hmmm..

Hurdana flaskor eller burkar vill Du ha?'

vinternäsa
Reply With Quote
Gammal 2010-01-20
eisot eisot är offline
Medlem

Hej vinternäsa.

Har nyligen beställt (före jul) och har allt jag behöver just nu. Jag kan dock behöva mer i slutet av sommaren, vi får se.
Reply With Quote
Gammal 2010-01-29
Medlem

Hej eisot!

Jag har just några veckor sen börjat i nya jobbet i Uleaborg. Faktumet är, att jag hinner inte så mycket som förr. Bäst, att jag sparar äventyren med kosmetikframställning till sommarsemestern. Vi ska ta kontakt senare.
Må bra!
Reply With Quote
Gammal 2010-02-11
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Ainu
Pieni tuoksukauppa har jag också själv använt någon gång, men deras utbud tycker jag inte är det bästa och priserna är också dyrare än den tyska sidan.
En del grejer kan man ju hitta i livsmedelskvalitet från affärerna också, beror på vad du behöver?
Jag har suttit nu flera kvällar och jämfört priser och utbud, men jämfört med aromantic är inte PT dyrt, det var oftast samma pris eller så skiljde det sej med 5c. Utbudet är inte så stort visserligen, men åtminstone åt läppbalsam jag gör nu har hon alla ingridienser och frakten är ju betydligt billigare än att ta det från utlandet.
Jag läste sen här att rochstoff (stavning?) antagligen späder ut sina produkter och hade en konstig inställning till att redovisa INCI, eller vad det var?

Läste ett tips att på vihreäkosmetiikka hittar man allt man behöver, men jag hittar då inte så mycket där om jag ska vara ärlig.
Gammal 2010-02-11
eisot eisot är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av miisa
... betydligt billigare än att ta det från utlandet.
Frakten i Sverige har varit dyrare för mig än att beställa från England eller Tyskland. Bra att ni har vettig fraktkostnad i Finland.

Citera:
Ursprungligen postat av miisa
Jag läste sen här att rochstoff (stavning?) antagligen späder ut sina produkter och hade en konstig inställning till att redovisa INCI, eller vad det var?
Jag skrev i en tråd att de inte ville lämna ut MSDS (Material Safety Data Sheet) dokument för varorna. Om man ska sälja och vara laglig så måste man ha såna för sina råvaror. Där står bl.a. batchnummer, ursprungsland och alla andra fakta om produkten osv.
Jag nämnde att jag blir fundersam ifall de spär ut eller på annat sätt fuskar. En fundering bara.
Jag har ju köpt massor av grejer från dem som jag varit nöjd med men kan ju inte fortsätta använda deras produkter ifall jag ska registrera och börja sälja nåt.
Suck... varför måste allt vara så komplicerat???
Reply With Quote
Gammal 2010-02-11
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av eisot
Frakten i Sverige har varit dyrare för mig än att beställa från England eller Tyskland. Bra att ni har vettig fraktkostnad i Finland.

Jag skrev i en tråd att de inte ville lämna ut MSDS (Material Safety Data Sheet) dokument för varorna. Om man ska sälja och vara laglig så måste man ha såna för sina råvaror. Där står bl.a. batchnummer, ursprungsland och alla andra fakta om produkten osv.
Jag nämnde att jag blir fundersam ifall de spär ut eller på annat sätt fuskar. En fundering bara.
Jag har ju köpt massor av grejer från dem som jag varit nöjd med men kan ju inte fortsätta använda deras produkter ifall jag ska registrera och börja sälja nåt.
Suck... varför måste allt vara så komplicerat???
Vi har riktigt bra fraktpriser här, från den finska sidan www.tuoksukauppa.net är frakten 6€ oavsett hur mycket/lite man beställer. Det är få sidor som har varierande frakt här, den ligger oftast på 6-7€.

Jag borde ha dubbelkollat vad du skrev om den tyska sidan, ursäkta mej!
Gammal 2010-02-13
miisa miisa är offline
Medlem

Jag var nog för snabb med att skryta om fast frakt, nu när jag beställde igen var frakten höjd till 9€. Det har hänt förr, men då har jag bara trott att jag kommit fel ihåg då jag rör mej på så många internetbutiker. Jag ska mejla henne och fråga varför frakten ibland stiger till 9€.

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 09:42.