Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-01-28
Beckis Beckis är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-12-14
lecitin luktar illa?

Har någon annan här testat att göra lecitinlotion? Min luktar något otroligt äckligt, nästan unket vilket ju inte är så trevligt. Ska stoppa i lite eterisk olja och se om det blir bättre... )

/Beckis
Reply With Quote
Gammal 2005-02-03
Äva Äva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-01-19
Plats: Västerås
Hej Beckis!

Vad tråkigt med lecitin salvan. Jag har också känt att lecetinet kan lukta lite illa jag har använt det som en "näringsingrediens" i en salva och upptäckte att vid en viss mängd blev salvan som mättad av lecetinet och då luktade det också så där illa. Jag tog då lite mindre typ en tesked till 100ml salv/kräm/ lotionbas och då upptäckte jag även dess emulgerande effekt. Det behövs inte så mycket för att få lecetinet att emulgera eller "tjocka till" sig. Sen gjorde jag även som du tänkte, hade i lite eterisk olja ( korriander ) det hanterade saken.
Reply With Quote
Gammal 2005-02-09
Beckis Beckis är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-12-14
Jag köpte lite rosenträolja osm fixade bort det mesta av den äckliga lukten. Problemet var att jag gjorde lotionen för att använda som rengöringskräm för ansiktet och när man skulle ta den på överläppen var det inte roligt... Men det står faktiskt här på sidan om lecitin att det kan ha en "brödig" lukt. Men nu luktar den bättre och lotionen fyller sin funktion mycket bra!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-28
Neta Neta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-05-25
Hej Beckis & Äva!
Använde ni flytande lecitin eller granulat?

Ser att Beckis hade en emulsionskris med lecitin för ett år sedan. Hur gick det?

Jag påstår i doftforum att det går bra att göra lotion med flytande lecitin, vilket var sant när jag skrev det. Efter en vecka låg en del olja på ytan. Jag använde inte xantangum, vilket kanske skulle ha varit bra.

Har ni kommit på fler sätt att förbättra doften? Jag tog en mindre mängd av min lotion åt sidan och hällde i av en parfym, vilket inte gjorde saken bättre. Lukterna passade helt enkelt inte ihop. MEN den här parfymhaltiga blandningen har faktiskt inte separerat. Inte heller har den möglat vilket jag ser tecken på i den oparfymerade blandningen. Antar att det är alkohol i parfymen. (Angående möglet är det väl så enkelt som för lite paraben. Jag använde drygt 15 dr paraben per 100 ml infusion som sedan stått i kylskåp ett halvår. När jag gjorde lotionen tillsatte jag inte mer paraben - det luktade ju ändå så illa... Med 42 ml olja + 42 ml infusion + 16 ml lecitin har ju blandningen då bara 6-7 dr paraben per ml och det borde nog ha varit åtminstone det dubbla för att anses konserverat antar jag.)
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 12:30.