Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-11-06
Willemor Willemor är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-06
Plats: Mellerud
Rengörande effekt?

Jag har blivit helsåld på att försöka göra en egen tvål och läst massor på Internet.
Skall försöka mig på att göra en egen i dagarna. Men jag har en fundering, min far är ofta väldigt smutsig om händerna: både jord och olja och liknande. Han är dessutom ganska allergisk av sig så jag vill försöka att någon gång göra en djuprengörande tvål till honom som present (och till andra karlar också =) men ingenstans står det vad som är lämpligt till det. Duger vanlig vegetabilisk tvål typ olivtvål eller vad kan man tillsätta? Ni som använder dessa tvålar hur rengörande är de? Ska man tillsätta något slipande? Vad?

Tack på förhand
Reply With Quote
Gammal 2006-11-07
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Jag tycker att mina hemgjorda tvålar är mycket bra på att rengöra, samtidigt som de inte "sliter" på huden. Håller jag på med ex veden och får kåda på händerna så är det min fetaste tvålen som är bäst. Ta alltså ca 5-7 % överfettning i. Jag har också gjort två med kaffe i (malda bönor), fråmst för at det är bra på att ta bort dålig lukt från händerna, ex om jag har hållit på med vitlök. Det fungerar även lite peelande.
Reply With Quote
Gammal 2006-11-14
Medlem

Hej igen!

Jag har läst ett recept på pimpsten, havremjöl, grapefruktkärnorextrakt och kaffe som blandar med vanlig "grundtvål". Är det någon som har testat det? Jag tänkte ialla fall göra det. Det skulle till och med funka mot motorolja. Men jag är lite osäker med doseringen då recept var för väldigt mycket. Tacksam för råd!

MVH
Reply With Quote
Gammal 2006-11-14
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Hum, vill bara säga: var försiktig med pimpsten, den har kraftigt slipande effekt.
Gammal 2006-11-15
Medlem

Jag har läst att pimpsten får högst utgöra 20% av tvålens totala vikt. I receptet var pimpsten 3% av oljornas vikt, så det är nog ingen fara. Den innehöll även havre och kaffe. Skulle enbart användas till hårt smutsiga händer, händer med valkar och förhårdnader på fötterna och det får vi hoppas hörsammas. Jag får väl återkomma när jag vet hur effektiv den blev =)
Reply With Quote
Gammal 2006-11-15
Hedersmedlem

Jag har haft havregryn i mina tvålar. Även kaffe. De med kaffe blir som peeling. Men de tar ju även bort dålig lukt, om man har hållit på med ex vitlök.
Reply With Quote
Gammal 2006-11-22
Beckis Beckis är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-12-14
Hovaprest, hur mycket kaffe tar du ien tvålsats?
Reply With Quote
Gammal 2006-11-22
Hedersmedlem

Hejsan, jag vet inte riktigt, men kan tänka mig att det är ca 1-1.5dl till en tvålsats med 2.5 kg oljor. Jag häller i kaffet vid spårningen. Sedan brukar jag inte ha i något mer, ingen doft eller så. Inte heller någon färg. Det blir fina tvålar ändå, tycker jag.
Reply With Quote
Gammal 2007-02-10
Lill katten Lill katten är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-18
Jag har andvänt krossade lavendelblommor i olivtvål med lavendeldoft= Underbart
Reply With Quote
Gammal 2007-02-10
Hedersmedlem

Hej, när jag har i lavendelblommor så använder jag dem utan att krossa. De är bara torkade. Likaså gör jag med ex ringblommor och kamomillblommor. Även med rosenblad, men det blir ingen vacker tvål med rosenbladen, den blir helt brun, men är jättehärlig att använda.
Reply With Quote
Gammal 2007-02-21
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av hovaprest
Hej, när jag har i lavendelblommor så använder jag dem utan att krossa. De är bara torkade.
Jag krossar de för att de inte ska vara fyllda med luft och bara flyta upp till ytan
Reply With Quote
Gammal 2007-03-08
Hedersmedlem

Hej Lill-Katten, ja jag är jag på båda ställena.

Jag ville bara säga att mina blommor inte flyter upp till ytan utan de blir väl blandade trots att de är hela.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-11
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av hovaprest
Hej Lill-Katten, ja jag är jag på båda ställena.

Jag ville bara säga att mina blommor inte flyter upp till ytan utan de blir väl blandade trots att de är hela.
Jag har krosst blommorna när jag gjort tvål med tvålmassa, men de blandades bra när jag hade de i kallrörd tvål, för den är ju tjockare när man tillsätter lavendeln
Reply With Quote
Gammal 2007-03-19
leza leza är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-24
Plats: Hovmantorp
Har också använt lavendel i min tvål det luktar gott men blir brunt och har lite peelingeffekt
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 08:37.