Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-05-06
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-05-06
Naturligt sköljmedel (efter tvätt)

Jag är ny här så jag hoppas att jag placerade inlägget i rätt kategori.
Är det nån som vet vad kan man använda istället för vanliga (köpta i affär) sköljmedel för att göra kläderna mjuka. Försöker hitta nåt som man kan använda till babykläder. Om inte det finns nåt naturlig alternativ, kanske något råd om vilken märke man ska använda i såna fall? Tacksam för svar
Reply With Quote
Gammal 2006-05-07
JPL JPL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-07
Plats: Viken utanför Helsingborg
Ättika brukar vara en klassiker.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-07
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av JPL
Ättika brukar vara en klassiker.
Tack för svaret
Ska man späda den eller ta koncentrerat, hur många dl per tvätt ska man ta då?
Reply With Quote
Gammal 2006-05-07
myosotis myosotis är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2005-04-06
Hm, blir det inte skum doft av det? Vad i ättikan är det som har effekt, syrligheten eller något annat?
Reply With Quote
Gammal 2006-05-07
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Ättika är toppen till allt som har med ull att göra. Då är det ett måste, det helar ullfibrerna. Kanske därför det är så bra med mjölksyra till håret också. Det är ju syran som gör det.

Hur ättika fungerar till andra material vet jag inte, men det kan väl vara värt att prova. Vad gäller doften på ull så försvinner den när ullen torkat.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-07
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av myosotis
Hm, blir det inte skum doft av det? Vad i ättikan är det som har effekt, syrligheten eller något annat?
Håller på att testa den nu, så jag meddelar resultaten senare
Vad gäller effekten, så är det syrligheten som är faktorn, då den neutraliserar den basiska hårdheten som skapas av tvättmedel (speciellt i hårt vatten).
Reply With Quote
Gammal 2006-05-08
Petals Petals är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-03-27
Jeg bruker eddik blandet med vann (ca 1 del eddik og 3 deler vann) og så tilsetter jeg noen dråper eteriske oljer for at det lukter deilig. Det lukter aldri eddik, bare deilig lavendel - eller hva man nå ønsker å bruke.

Dette bruker jeg til all vask - det blir ikke like mykt som tøyskyllemiddel, men det føles mye renere og lukter mye bedre - og er jo mye mer miljøvennlig.

Jeg bruker også ren eddik i stedet for glansemiddel i oppvaskmaskinen, det fungerer også strålende.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-08
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Nu har jag testat ättika och redovisar resultater
Jag använde 1.5 dl 12% ättika i sköljmedelfacket. Kläderna blev mjuka efteråt, kanske inte så mjuka som med det köpta sköljmedlet men tillräckligt mjuka för att kännas sköna mot huden. Dessutom så tog ättika bort alla konstiga lukter som inte gick bort med enbart tvättmedel. Det enda problemet är att jag fick köra 1-2 extra sköljningar för att bli av med ättika lukt på vissa plag
Få testa med andra volymer/koncentrationer senare för att bli av med problemet.

Vill tacka jätte mycket JPL och hovaprest. Jag hade ingen aning hur användbart ättika var i hushållet fast jag är biokemist (trodde att den var bara bra i labbet). Man lär sig något nytt varje dag
Reply With Quote
Gammal 2006-05-10
JPL JPL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-07
Plats: Viken utanför Helsingborg
Vad bra att det löst sig! Vi har ahft sjukdom här så därför blev det tyst från mig ett tag.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-11
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Hej!

Har du prövat såpnötter/tvättnötter? Då får man mjuka kläder utan att ens behöva använda något sköljmedel. Fungerar säkert suveränt till babykläder!
Reply With Quote
Gammal 2006-05-11
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av mysan
Hej!

Har du prövat såpnötter/tvättnötter? Då får man mjuka kläder utan att ens behöva använda något sköljmedel. Fungerar säkert suveränt till babykläder!
Jag har precis köpt tvättnötter (efter har läst om de här på forumet) och kört min första tvätt med de . Kläderna är verkligen mjuka, men jag undrar om tvätten blir riktigt rent. Det känns så konstigt att använda små torkade frukter istället för tvättmedel Men jag ska testa nötterna på "synligt" smutsig tvätt och se vad som händer.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-11
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Jag håller med dig. Tvätten känns helt ljuvlig, och den luktar verkligen ingenting!
Jag är också lite osäker på hur rent de tvättar, vår tvätt har sällan några extrema fläckar. Vi kör oftast 40 grader och jag tror att tvättnötterna funkar bättre i ännu högre temperaturer.
Min arbetskompis påstår att de lyckades tvätta rent hans dotters tröja med blåbärsfläckar....
Du kan väl rapportera hit til forumet sen när du testat?
Reply With Quote
Gammal 2008-03-25
Jara Jara är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-12
Citera:
Ursprungligen postat av mysan
Hej!

Hej!

Jag är jättenyfiken på att prova tvättnötter. Är det någon som vet om man kan köpa
sådana i Malmö / Lund regionen. Eller är det Internet som gäller? Tänkte att
det kan vara bra att slippa fraktkostnaderna om det går
Reply With Quote
Gammal 2008-08-04
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Hej!

Jag har nu använt tvättnötter istället för tvättmedel i en dryg månad och är jättenöjd. De tog till och med bort rödvinsfläckar från min pojkväns jeans! Blir också billigare än vanligt tvättmedel, man kan använda samma skal 2-3 gånger innan de komposteras. Brukar tillsätta några droppar eterisk olja, jag har använt rosenträ eller citron, i påsen för att få lite doft.

Jag hittade mina tvättnötter i en affär som säljer ekologiska varor, där fick man köpa dem i lösvikt eller i färdigt paket. Har också sett att de finns i andra ekoaffärer här i Helsingfors. Så det är kanske främst i sådana affärer man borde söka.

Till näst ska jag pröva på att laga schampoo av avkok. Blir spännande att se hur det fungerar!
Reply With Quote
Gammal 2008-08-07
heron heron är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-13
Plats: falköping
om du tvättar med tvättnötsskal (sapindus mukorossi), så behövs inget sköljmedel tvätten blir mjuk ändå! Lägg halva skal i en tvättpåse i tvättmaskinen med tvätten. Ju varmare desto mer saponin löses ut. Avkok kan användas till hårtvätt, disk, städ mm.
När jag använder vanligt tvättmedel så brukar jag ta ca ½dl ättika istället för vanligt sköljmedel! Tvättnötter kan du köpa hos Tina Johansson på tvaleriet.se

Den svarta nöten kan man plantera eller slänga.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 11:43.