Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-04-07
Äva Äva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-01-19
Plats: Västerås
Hallå!
Nu håller jag på och ska omsmällta en tvålbatch. Den har "torkat" i små rivna flisor och jag hällde upp vatten så att det täckte tvålfliset och ska nu låta det stå över natten. Men jag fick den obehagliga känslan av att jag har haft i för mycket vatten och hälften av alla tvålflosor har redant löst upp sig och det är en ganska "vattnig" soppa. Finns det något trix man kan göra för att soppan skall "kräma" till sig så att inte hela batchen går åt pipsvängen????

MVH
Äva
Reply With Quote
Gammal 2006-04-07
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej. låt det stå ganska varmt i några dagar, eller ha ugnen öppen ett tag när du smälter, så hinner det "reducera" som det ju heter när man gör så i matlagningen.

Jag tror inte du behöver oroa dig över att det hela inte ordnar sig till slut. Sedan kanske det tar lång tid innan tvålarna har hårdnat så du kan använda dem. Men då får du vl göra en ny tvålsats, som du kan använda innan dess.

Nästan alla fel man gör med tvål går att åtgärda, bara man har "rätt" ingredienser i. Har man sedan lite fel mängd av dem så gör det inget.

Vid för mycket lut kan man omsmälta direkt, kanske redan dagen efter man gjorde tvålen och sedan hälla i den olja/fett som saknas. Har man för lite lut kan man göra på motsatt sätt. Man kan också riva det hela senare, (om man kommer på senare, att det blev fel) och sedan blanda det med en ny batch som är lite tillrättalagd för att passa den rivna tvålen.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-07
Äva Äva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-01-19
Plats: Västerås
Okej man får införa lite mer tid och värme i processen alltså!

En annan fundering jag har är och testa att smälta kakosmör och i det en del kaernebovax och en emulgator vegetal. Låta "överfettnings soppan" och "tvål/vatten soppan" komma ner till c.a 55 grader och sen hälla i fettdelen i vattendelen precis som när man gör en kräm du vet. Ibland är det ju så att misstag leder till nya och lyckade produkter, "I HOPE". Har du någon idé om det? Kan det falla på temperanturen, jag menar vid salva skall emulgeringsprocessen hållas i 5-10 minuter vid 65-70 grader där å andra sidan tvålmassa hellst ej skall överstiga 55-60 grader Hmmmmm??????

MVH
ÄVA
Reply With Quote
Gammal 2006-04-07
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, vid salva behöver du inte hålla det vid någon temp. Bara vax och olja har smält. Det är vid crémer och lotioner med emulgator som man måste tänka på temp och sådant. När man gör salvor brukar jag vispa med elvisp hela tiden tills det hela har svalnat(med tanke på en annan diskussion här på forumet).

Vilken bra idé, tror jag. Jag tycker visst du kan försöka, men hade jag varit du, hade jag hoppat över vegetal och bara tagit ex karnubavax, eller till och med bara bivax. Jag tror du inte behöver mycket vax. Mer av bivaxet förstås, men ändå. Mycket mindre än till salva i alla fall, och där brukar man använda ca 20 % bivax och max 2 % karnubavax.

Likaså gör det inget om tvålmassan hålls varmare vid omsmälning heller. Om du inte har i mycket "godsaker" som eteriska oljor och/eller doftoljor. Men dessa kan du ju tillsätta mer av isåfall när temperaturen sjunkit.

Det har till och med hänt att jag har gjort tvål vid 80 C (inget att rekommendera). Jag har ett sådant recept. Men då ligger man mycket nära det som kallas varmrörd tvål. Det ska man inte ge sig på förrän man har gjort ganska många batcher, för det är större risk för olyckor. Det sk lutmonstret kan dyka upp (hu så hemskt) och det är mer svårarbetat hela tiden. (Jag tänkte att vi skulle göra en sådan batch också, när/om ni kommer till mig.)

Lycka till!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 11:29.