Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Lagforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-10-04
Calendula Calendula är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-09-25
Regler för att sälja naturkosmetik, någon som vet?

Hej!
Håller på och startar upp ett företag där jag tänker sälja naturkosmetik via nätet.
Alla produkter tillverkar jag hemma. Jag försöker nu att sätta mej in i alla regler och lagar och det är inte det lättaste... Tänkte därför fråga om det är någon som har koll på följande:
Finns det regler om var produkterna får tillverkas, lokaler osv?
Alla produkter man tillverkar ska ju tydligen registreras på läkemedelsverket. Eftersom jag har tänkt att ha ganska många olika produkter så blir det väldigt dyrt.
Måste man registrera sina produkter? Är det någon kontroll, eller kan man helt enkelt strunta i den biten? Vore jätteglad om någon kunde ge mej svar!
Reply With Quote
Gammal 2005-10-04
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Du kan hitta relevanta regler på sidan http://www.shenet.se/referens/links-lagtexter.html

Den lagtext som framförallt är aktuell ät kanske LVFS 2004:12 vars 5 § säger att:
"Den som yrkesmässigt tillverkar eller till Sverige för in en kosmetisk
och hygienisk produkt skall till Läkemedelsverket anmäla produkten för förteckning
i ett produktregister.
En produkt som förs in till Sverige av flera företag skall anmälas av vart
och ett av företagen."

samt 9 § som säger att:

"Den som till Sverige för in eller yrkesmässigt tillverkar en kosmetisk
och hygienisk produkt eller förvarar produktinformation enligt 23 § skall till
Läkemedelsverket anmäla sin verksamhet.
Anmälningsskyldighet föreligger också för den som för annans räkning
tillverkar kosmetiska och hygieniska produkter, s.k. legotillverkning."

Det finns preciseringar och ev undantag men detta är vad som gäller i grunden: annmäl allt!

Frågan är hur många som verkligen gör så...

Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-10-04
Calendula Calendula är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-09-25
Hej!
Tack för snabbt svar!
Sitter fortfarande med en del funderingar... Jag tror nog inte heller att alla som tillverkar och säljer naturkosmetik anmäler till läkemedelsverket. Men eftersom jag ska sälja via nätet undrar man ju om det verkligen går att låta bli att registrera... Skulle dom gå in på min sida så finns ju alla produkter där... Vad tror ni? Vad händer om man struntat i det och sedan blir "påkommen"? Hur noga är kontrollen?

Hälsningar Calendula
Reply With Quote
Gammal 2005-10-04
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Alla produkter ska tillverkas i god sed, dvs GMP. Och då kan man inte tillverka sina krämer etc i köket om man tänkt sälja grejerna.
Reply With Quote
Gammal 2005-10-06
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Reglerna för tillverkning och handel med kosmetika är krångliga och otillgängliga och avgifterna kan kännas betungande men samtidigt får man ju se att reglerna fyller ett gott syfte. Vi har ju i alla fall sluppit hennaprodukter av den sort som förekommer i tråden http://www.shenet.se/forum/showthrea...ighlight=henna , och säker mycket annat.

Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-10-06
Ringblomman Ringblomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-17
Ja det finns regler och regelverk och jag skulle inte rekommendera att strunta i dem. Läkemedelsverket väntar på att EU direktiven skall komma ut (hört då jag ringde till dem). Vet ej vad de går efter idag, glömde fråga. Såfort man sålt sin första flaska/burk skall den registreras hos Läkemedelsverket - även fast man sålt den till en vän....så sade de. De kan utföra kontroller och då måste man kunna visa upp hur man tillverkat sina produkter, t.ex. alla råvaror måste vara dokumenterade med ett batchnr, man måste ha specifikationer med en massa data från tillverkaren mm. Man bör (?) spara prov på produkterna för ev. analys i framtiden (dyrt!) mm mm. Lokalen man använder måste vara dedicerad för kosmetikatillverkningen, man skall t.ex. inte göra produkterna i sitt kök. Och det finns hur mkt som helst olika saker man måste tänka på i regelverket (GMP för kosmetika = Good Manufacturing Practice). Har man aldrig haft att göra med sådant (jobbat på lab, med regelverk el. dyl.) är det inte så lätt. Vad konsekvenserna blir om man bryter mot dem vet jag inte men jag har läst en rapport om kontroll i butiker och där blev det rättslig sak då det fanns en produkt på hyllan som innehöll en ingrediens som hade blivit förbjuden för ett litet tag sedan. Trots att innehavaren inte visste det och inte blivit informerad av tillverkaren. Hon var ansvarig. Det är nog bäst att ha total koll och kunna regelverken. Det är inte bara att tro att det är som att baka bullar och sälja i skolan. Om jag vore du skulle jag inte starta företag innan du har läst alla regelverk ordentligt så du vet vad du ger in i. Och man måste veta hur man får marknadsföra kosmetika, märka mm. Man får t.ex. INTE påstå att en kräm tar bort finnar (vilket jag vet minst ett företag på nätet gör) Då klassas produkten som läkemedel och DÅ är regelverket tufft. EU direktiven för kosmetikatillverkning blir säkert minst lika stränga som det som finns nu. Vad gäller regelverk i allmänhet så blir de strängare hela tiden (livsmedel, läkemedel, kosmetika) och det gäller att hänga med och vara uppdaterad .Bäst är att ringa till Läkemedelsverket och fråga dem. De har speciella personer som jobbar med detta samt kosmetikanspektörer som kan det bäst tror jag. Man får nog beställa regelverksdokumenten från dem.
Citera:
Ursprungligen postat av Calendula
Hej!
Håller på och startar upp ett företag där jag tänker sälja naturkosmetik via nätet.
Alla produkter tillverkar jag hemma. Jag försöker nu att sätta mej in i alla regler och lagar och det är inte det lättaste... Tänkte därför fråga om det är någon som har koll på följande:
Finns det regler om var produkterna får tillverkas, lokaler osv?
Alla produkter man tillverkar ska ju tydligen registreras på läkemedelsverket. Eftersom jag har tänkt att ha ganska många olika produkter så blir det väldigt dyrt.
Måste man registrera sina produkter? Är det någon kontroll, eller kan man helt enkelt strunta i den biten? Vore jätteglad om någon kunde ge mej svar!
Reply With Quote
Gammal 2005-10-07
Hammura´bi's Avatar
Hammura´bi Hammura´bi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-05-14
En utgångspunkt för den som vill sätta sig in i reglerna finns på sidan http://www.shenet.se/referens/lag.html
GMP behandlas i tråden http://www.shenet.se/forum/showthrea...&highlight=GMP

Mvh
Hammura´bi
Reply With Quote
Gammal 2006-11-13
svartsmurfan svartsmurfan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-13
Varför inte och hur ska de tillverkas? Vilka krav finns på lokalen?

Citera:
Ursprungligen postat av Cissi
Alla produkter ska tillverkas i god sed, dvs GMP. Och då kan man inte tillverka sina krämer etc i köket om man tänkt sälja grejerna.
Reply With Quote
Gammal 2006-12-18
Angela Angela är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-22
Du får kolla med din kommun vilka regler som gäller.

Att strunta i att registrera sig hos Läkemedleverket är väl som en stämpel i pannan att man inte är seriös. Det är ju som en garanti för kunderna att de vet att de produkterna man köper är tillverkade på ett sätt som känns tryggt för dem. Företaget som tillverkar produkten står för allt ansvar. Just pga av att det är dyrt gör ju att det bara är seriösa personer som kan registrera sina produkter.

Du bör också ha en försäkring som täcker ev skadestånd mm.

Det kan nog kosta ganska mycket i efterhand om man inte gör detta grundligt, det är min gissning.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 23:02.