Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-10-28
Lilly Lilly är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-10-28
Kapslade pormaskar. (HJÄLP!)

Jag är i desperat behov av hjälp. Jag har något som min hudterapeut kallar kapslade pormaskar (gissar att det är samma sak som tilltäppta porer. Det är vita och hårda små knutor i huden.) Jag har haft det i snart ett år och jag har använt olika produkter som Nivea Young, apotekets produkter och nu använder jag Exuviance. Jag har använt den i fyra månader nu, men jag tycker inte att jag har sett någon förändring. Jag vill verkligen bli av med dom eftersom det är spridet över större delen av ansiktet, men mest vid nedre delen av kinderna vid munnen och på pannan. Är det någon som kan hjälpa mig?!

Lilly.
Reply With Quote
Gammal 2006-10-29
molly molly är offline
Medlem

Hejsan!
Det du har i ansiket är troligtvis Milier se beskrivning nedan.
Milier är outvecklade porer, igenproppade med keratin, täckta av ett tunnt hudlager (de ser ut som små, vita ploppar och förekommer oftast i ansiktet).
Det är oftast inte lönt att försöka få bort dem själv eftersom de oftast är ganska hårda. Jag har själv ett par stycken på mitt ena ögonlock och en gång när jag var hos en hudterapeft frågade hon om jag ville ta bort dem, men eftersom de sitter på ögonlocket och inte syns struntade jag i det. En bra hudterapeft kan behandla huden och sedan ta bort dem för dig. / Vänligen Marie
Reply With Quote
Gammal 2006-11-01
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Millier .. vita finnar

Hej,
Som jag skrev förut under ett annat ämne:
I somras fick jag ett tips av en hudterapeut: Jojobaolja är magisk mot dessa.. jag har lyckats ta bort många sådana på mitt ansikte.. och även på ögonlock. Massera en liten droppe på varje flera ggr om dagen.. de som är lite äldre och hårdare tar längre tid har jag märkt.. men går bort efter en veckas regelbunden användning... jag har även lyckats ta bort vanliga finnar (som har ett äckligt huvud med vätska) med just Jojobaolja... testa & lycka till
Reply With Quote
Gammal 2006-11-02
molly molly är offline
Medlem

Hej och Tack för att du tipsade om Jojobaoljan ) det hade jag ingen aning om, känns ju bättre att ta detta än att låta en hudterapeft ta bort dem mekaniskt speciellt på ögonlocket där man är ganska känslig. Jag är nybörjare och har precis börjat lära mig om naturliga produkter - väldigt intressant och roligt. Vänliga hälsningar från Marie
Reply With Quote
Gammal 2006-11-02
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Hej,
Jag hade inte heller ngn aning om Jojobaoljan förrän tjejen tipsade i somras.. hoppas det fungerar.. du ska ha tålamod och använd minst 2 ggr om dagen.. Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2006-11-07
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Hej koshka,
hur mycket/länge masserar du med jojobaolja på dina milier? Jag tänkte ifall det är själva masserandet som är det viktiga. Kommer det som finns i milierna ut eller försvinner de in i huden? Jag har börjat massera de milier (de är tyvärr ganska många) jag har på ögonlocken med jojobaolja och hoppas verkligen att det ska ge resultat.
Reply With Quote
Gammal 2006-11-07
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Hej,

Jag masserar ngn del av sekunden bara.. med lätta snabba cirkulationer... men det fungerar lika bra om du bara "duttar" en liten droppe på varje... du märker inget.. de bara är borta en dag !
Även på ögonlocken har jag använt.. minst 2 ggr om dagen på alla... vissa är envisa.. jag har precis blivit av med en riktigt stor gammal sådan.. det har gått veckor innan den var borta såg jag i förrigår.
Jag tror att Jojobaoljan löser upp dessa.. inget kommer ut och på platsen där de levde blir inget kvar.. inga ärr eller ngt... Ha lite tålamod är mitt tips
Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2006-11-16
Lilly Lilly är offline
Medlem

Hej Koshka! Tack för tipset. Jag har börjat använda jojobaolja (snart 2 veckor). Har inte sett något STOR skillnad men det ser bättre ut. Kram
Reply With Quote
Gammal 2006-11-16
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Hej,

Jag vet.. speciellt om de är gamla.. därför skrev jag att du ska ha tålamod.. men du märker att de blir mindre? Själv kämpar jag med en envis oxå nu andra veckan... Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2006-11-16
Lilly Lilly är offline
Medlem

Det ser ut som att det har blivit mindre. *Visade stolt mamma ena kinden imorse*

Förresten, vilken olja kan man använda för rengöring? Jag är nybörjare.
Reply With Quote
Gammal 2006-11-16
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Man måste verkligen vara envis. Jag är inne på tredje veckan och 2 av 8 har försvunnit! Jag har haft milier på ögonlocken i många år så de är säkert lite sega. Men tack så jättemycket Koshka för tipset!
Reply With Quote
Gammal 2006-11-17
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Mysan: trevligt att höra

Lilly: Mandeloljan är en bra rengöringsolja, sök gärna här på shenet efter Mandelolja för mer info ... annars om du tittar under Medlemmarnas Recept.. där hittar du en recept fr Hovaprest på en rengöringsgele.. superlätt att göra och fantastisk härlig.. Jag har testat att byta ut dest vattnet mot rosenvatten (man köper på utländska affärer), rosenvatten är rengörande och sammandragande... Jag har recept på en rengöringskräm.. ska lägga ut även den...
Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2006-11-18
Lilly Lilly är offline
Medlem

Tack. Ska kolla upp det.
Kram
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 03:38.