Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-06-18
LadyRed's Avatar
LadyRed LadyRed är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-22
Plats: Eskilstuna
Jo, jag har också dålig erfarenhet av Clinique just pga. att vissa av deras grejer innehåller mineralolja. Som deras storsäljare "Dramatically Different Moisturizing Lotion"!! Köpte den men vägrade använda & fick faktiskt pengarna tillbaka & massa andra gratisprodukter från : Clinique Sverige! Tror mig vara säker på att Pore minimizer instant perfector & dessa ej gör det. har sedan den gången noga lusläst innehållsförteckningen! Men var så länge sen jag köpte min Pore minimizer, så kan faktiskt ej minnas helt 100! Men är nästan helt säker!
Gammal 2005-12-01
mahogny mahogny är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-11-23
Jag bestämde mig för att prova just Pore Minimizer Instant Perfector, så jag beställde den från Strawberrynet, valde den ljusa varianten. Den kom väldigt fort, skickades i fredags och var här i måndags. Fick hämta ut den på posten som rekomenderad försändelse. Jag provade den idag, den kändes inte på fingret, utan var som silke mot huden. Det syns att det är lite pigment i den, den täcker delvis huden där den appliceras. Första gången jag använder en sådan dyr produkt och från ett så "lyxigt" märke som Clinique.

Jag har i alla fall kollat upp innehållsförteckningen, här kommer den:

cyclomethicone
dimethicone
hdi/trimethylol hexyllactone crosspolymer
isononyl isononanoate
silica
isododecane
dimethicone/vinyl dimethicone crosspolymer
vinyl dimethicone/methicone silsesquioxane crosspolymer
polymethyl methacrylate
lauroyl lysine
tocopherol
glycine soja (soybean) oil
stearyl glycyrrhetinate
ethylhexylglycerine
phytostheryl/octyldodecyl lauroyl glutamate
methicone
phenoxyethanol
butylparaben
isobutylparaben
isopropylparaben
[+/- (may contain) mica, titanium dioxide (ci 77891), iron oxides (ci 77491, ci 77492, ci 77499)]
[iln23636]

Sådär ja, det var hela!
Reply With Quote
Gammal 2005-12-02
Ringblomman Ringblomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-17
Hej,

Det var inga trevliga ingredienser enligt min mening. Jag har för ett tag sedan insett att de dyra märkesprodukterna ofta inte alls är bra, och då menar jag att jag i varje fall inte vill smörja in mig med kräm som innehåller silikon och andra plastliknande ämnen (t.e.x diverse polymerer) som så många av dessa fina krämer innehåller (även Bodyshops). Jag skriver en ny rubrik i Råvaruforum så kan du läsa där om de två första huvudingredienserna i din dyra produkt (dimethicone, cyclomethicone). Apotekets krämer är riktigt dåliga med tanke på ingredienserna, för det mesta. Det bästa är att skriva in de olika ingredienserna i Google och sedan leta rätt på en site där man får veta om toxitet, faror mm. Jätteintressant .
Jag själv är helt för naturliga hudvårdsprodukter och hudvård (=bra rengöring + kräm med naturliga råvaror) så jag skulle aldrig ha produkter med mineraloljor eller silikoner/polymerer på min hud.
Lycka till.
Citera:
Ursprungligen postat av mahogny
Jag bestämde mig för att prova just Pore Minimizer Instant Perfector, så jag beställde den från Strawberrynet, valde den ljusa varianten. Den kom väldigt fort, skickades i fredags och var här i måndags. Fick hämta ut den på posten som rekomenderad försändelse. Jag provade den idag, den kändes inte på fingret, utan var som silke mot huden. Det syns att det är lite pigment i den, den täcker delvis huden där den appliceras. Första gången jag använder en sådan dyr produkt och från ett så "lyxigt" märke som Clinique.

Jag har i alla fall kollat upp innehållsförteckningen, här kommer den:

cyclomethicone
dimethicone
hdi/trimethylol hexyllactone crosspolymer
isononyl isononanoate
silica
isododecane
dimethicone/vinyl dimethicone crosspolymer
vinyl dimethicone/methicone silsesquioxane crosspolymer
polymethyl methacrylate
lauroyl lysine
tocopherol
glycine soja (soybean) oil
stearyl glycyrrhetinate
ethylhexylglycerine
phytostheryl/octyldodecyl lauroyl glutamate
methicone
phenoxyethanol
butylparaben
isobutylparaben
isopropylparaben
[+/- (may contain) mica, titanium dioxide (ci 77891), iron oxides (ci 77491, ci 77492, ci 77499)]
[iln23636]

Sådär ja, det var hela!
Reply With Quote
Gammal 2005-12-02
Medlem

Jag håller med om att ingredienserna var så lagom tvivelaktiga.

Apotekets preparat har jag ingen förkärlek till. Jag har provat det mesta och det kliar, svider och gör problemen värre.
Bäst har bisalvan varit mot finnarna, fast man tror att det är uttorkande medel man behöver

Eftersom LadyRed rekomenderade denna Cliniques kräm, så tänkte jag att det är värt att testa den i alla fall, även fast jag inte gillar ingredienserna. Jag lyckades inte hitta innehållsförteckningen på internet, utan den fick jag först när jag hade produkten i min hand. Jag ska prova och utvärdera, så får vi se hur det går.

Vad finns det för andra medel som kan tänkas vara porsammandragande? Trollhasselextrakt? Hittade det på www.koddeboke.se.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-02
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Så här står det om trollhassel/hamameliss i boken Skapa din egen naturkosmetika: Används utvärtes som ett milt men effektivt sammandragande, lätt garvande och antiseptiskt medel vid lokala inflammationer och infektioner i huden. Det används även för att främja läkning av småsår.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-04
Ringblomman Ringblomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-17
såhär gör jag för att minimera pormaskar: Först en gång per vecka lermask (gör själv) på ren hud (med öppnade porer )som drar ut överflödigt fett och smuts. Sedan ansiktsvatten som drar samman. Sedan en naturlig hudkräm som inte täpper till porer. Varje dag rengöring med nat. rengöringsgel/kräm UTAN mineraloljor silikoner mm "strunt". Sist torkar jag av med ansiktsvatten jag gjortsjälv (enligt Hovaprest recept här på forumet). Fungerar bra för mig. Kanske värt att prova?
Citera:

Apotekets preparat har jag ingen förkärlek till. Jag har provat det mesta och det kliar, svider och gör problemen värre.
Bäst har bisalvan varit mot finnarna, fast man tror att det är uttorkande medel man behöver

Eftersom LadyRed rekomenderade denna Cliniques kräm, så tänkte jag att det är värt att testa den i alla fall, även fast jag inte gillar ingredienserna. Jag lyckades inte hitta innehållsförteckningen på internet, utan den fick jag först när jag hade produkten i min hand. Jag ska prova och utvärdera, så får vi se hur det går.

Vad finns det för andra medel som kan tänkas vara porsammandragande? Trollhasselextrakt? Hittade det på www.koddeboke.se.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-09
LadyRed's Avatar
Medlem

mahogny : en snabb fråga ang. ! Fick du betala någon tull?
Strawberrynet finns ju i Hong Kong!
Har ju beställt ett lass parfymer & så. & Väntar på att få hem dem!

Ha det gott!!
Gammal 2005-12-09
LadyRed's Avatar
Medlem

Citera:

Jag skulle iaf aldrig köpa ett läppbalsam innehållande lanolin som koddeboke
säljer. Jag har köpt & testat läppbalsam Born Lippy från The Body Shop &
det irriterar starkt läpparna. & torra & irriterade blir de sannerligen!

Lanolin: Täpper till porerna och kan ge kosmetikaakne (pyttesmå utslag i ansiktet) vid långvarig användning. Kan irritera; irritationen försvinner när man slutar använda det på huden. Kan framkalla allergisk reaktion (ullfett ingår i kontaktallergitestet Truetest). Vad överkänslighet mot lanolin och ullfett beror på är inte klart, möjligen är den reaktion på de starka medel som ullen tvättas med. Ullfett som renats från rester av rengöringsmedel och fria fettalkoholer ger inga sådana reaktioner.
Gammal 2005-12-09
Medlem

LadyRed:

Nej, jag behövde inte betala någon tull, jag var lite orolig för det först. Sedan när det kom hem en avisering om att jag hade ett rek brev att hämta på posten trodde jag definitivt att jag skulle få betala extra avgfiter, men det var bara att hämta ut paketet!
Reply With Quote
Gammal 2005-12-09
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
LadyRed. Det är sant att uttfett (lanolin) kan vara allergiframkallande. Du har säkert rätt i att mycket av det kan beror på de gifter som man brukar bespruta fårens päls med. Jag använder ullfett i min sons fotsalva. Det är köpt på Crearome. Han är mycket allergisk men tål faktiskt den salvan bra (jag har dock sagt till honom att han bara ska använda den på fötterna), men några andra av mina ungdomar använder samma salva bl a till sina finnar eller när de har bränt sig för mycket av solen. Även de är allergiska, men tål den också.

Det står också här på Shenet att ullfett är mycket närande, att det är det fett som är mest likt människans, att det absorberas lätt och att det är mycket bra för torra utsatta ställen, att det är mycket bra i cerat, bl.a.

Jag ser att Koddeböke Naturprodukter även säljer ett läppcerat utan ullfett. Det går ju att välja. En annan skillnad är att KN är mycket billigare på sina produkter än The Body Shop.

Så här skriver Crearome om sitt ullfett:

"Ullfett INCI-namn: Adeps lanae

Utvinns som namnet anger ur ull från får. Eftersom fåren badas i insektsdödande medel ett par gånger om året för att avlägsna olika smådjur, händer det ofta att flera av dessa s k pesticider (DDT, Lindan, Endrin, Dieldrin m fl) följer med i ullfettet. Pesticider resorberas lätt av huden, och då de är fettlösliga ämnen, anlagras de i människans fettvävnad. Nästan allt ullfett som säljs är pesticidreducerat till acceptabla nivåer; ca 2-3 ppm (1 ppm = en miljondel).

Ullfett smälter vid 38-42°C och kan då uppta nära två gånger sin egen vikt vatten (!), detta gör ullfett till ett utmärkt emulgeringsmedel.

Man har länge känt till att ullfettet är ett huduppmjukande medel. Dess förmåga att bibehålla en riktig fuktbalans i huden samt dess kraftigt emulgerande verkningar, gör den ännu mer användbar. Ullfett har sin största användning i fetare crèmer som avser att skydda hudpartier som ofta blir utsatta för nötning (t ex knän, armbågar, fötter och händer). Den är även mycket användbar i läppstift och läppcerat, som så kallad ”conditioner” i hårkurer och shampo o s v.
Vid rumstemperatur är ullfettet en relativt hård och seg massa med mörkgul färg och karakteristisk lukt.

Ullfett får ej förväxlas med lanolin. Lanolin är ullfett som fått uppta ganska ansenliga mängder vatten. Detta innebär då att lanolin ej kan emulgera lika kraftigt som rent ullfett. Misstänker man att det ullfett man köpt kanske innehåller vatten, kan man lätt kontrollera detta genom att smälta lite av fettet på vattenbad. Innehåller ullfettet vatten, delar det sig i två lager, varav de undre är vatten och det övre består av rent ullfett.

Vissa människor kan vara överkänsliga mot ullfett, och reagerar då med små kliande plitor liknande myggbett. Detta är dock helt ofarligt och symptomen försvinner när man slutar att använda ullfettet. Tilläggas bör också att ullfett skall förvaras mörkt, dock ej nödvändigtvis kallt, då det inte kan härskna."

Senast redigerat av hovaprest : 2005-12-09 klockan 10:59. Orsak: jag stavar visst fel
Reply With Quote
Gammal 2008-03-04
Lovis Lovis är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-10-16
Niveas plåster mot pormaskar hjälper inte ett dugg - tyvärr!
Reply With Quote
Gammal 2008-03-04
Lovis Lovis är offline
Medlem

Slemhinnan i näsan har förstörts pga mediciner. Får inte gnugga näsan och därför får mina pormaskar vara i fred. Men jag vill ha bort dom utan att behöva gnugga!! Vad gör jag då??
Reply With Quote
Gammal 2008-03-04
LadyRed's Avatar
Medlem

Äntligen fri från pormaskar!

Har under flera år provat *ALLT*som finns mot pormaskar på marknanden. Mitt problem är just näsan. Sedan jag började med Dr. hauschkas ansiktsolja har problemet HELT försvunnit. jag har använt en mini-dutt olja på näsan morgon & kväll i över ½år. Inga pormaskar kvar ALLS! Använder bara oljan på näsan (har blandhy, så resten av ansiktet är torrt). Ja, så 30ml flaskan kommer räcka i en evighet. Huvudingrediens är : Getväppling, asiatiskt ris, bittermandel m.m

Ansiktsolja, 30 ml , 154:- på http://www.bodystore.com

Reglerande och normaliserande för fet / oren hy. En unik kombination av örtextrakter och utsökta vegetabiliska oljor skapad för att reglera överdriven fettproduktion hos fet eller oren hy. Hudens elasticitet förbättras och porstorleken förfinas. Hudens utseende blir synbart fräschare och mattare. Mycket dryg, fördela 2-3 droppar över ansiktet. När huden normaliserats, används i stället Flytande Dagcreme eller Kvittencreme vid behov.

Ingredienser: Anthyllis vulneraria, Oryza sativa, Prunus dulcis, Arachis hypogaea, Daucus carota, Hypericum perforatum, Triticum vulgare, Calendula officinalis, Melia azadirachta, Buxus chinensis, Parfum.
Gammal 2008-03-04
Lovis Lovis är offline
Medlem

Nu har jag varit inne på Bodystore. Oljan var slut men jag la en bevakning på den. Tack för tipset! Jag är ingen ungdom längre - pormaskar får man tyvärr dras med hela livet ...
Reply With Quote
Gammal 2008-03-04
LadyRed's Avatar
Medlem

Thumbs up Det finns att köpa direkt i alla hälsokostaffärer med.

Men som sagt. Jag är väldigt glad att ha funnit det här. Fattar inte riktigt hur det funkar, men funkar GÖR det. Jag har t.om problem med att bli torr på näsan om jag använder det för ofta. Det hade ju aldrig jag kunna tro att jag skulle uppleva!

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 21:50.