Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2004-06-17
laban laban är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-06-17
Pormaskar på näsan

Hallå,

Jag är en 22-årig kille som lider av ett stort problem - jag har massor av pormaskar på näsan. Huden på näsan känns även fet, och har stora porer. Det märkliga är att jag knappt har några hudproblem i övriga ansiktet. Är det någon som har något bra, naturligt medel att tipsa om? Mycket tacksam för svar!
Reply With Quote
Gammal 2004-06-18
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Teatree olja och Weledas Arnikaessens kan ha bra effekt. Pröva dig fram till en lagom stark blandning (vissa är enligt vad det sägs överkänsliga för Teatreeolja så börja med svaga blandningar). Rosenvatten är bra i sig och ett utmärkt medium att blanda de två andra ingredienserna i.
Mvh/Milou
Reply With Quote
Gammal 2004-07-08
laban laban är offline
Medlem

Tack för ditt tips, Milou. Var kan jag köpa Arnikaessens och Tea Tree-olja? En annan fråga om tea tree-olja: är det så att man endast kan använda sig av den under en begränsad tid, även om man inte får några negativa hudreaktioner? Har hört mycket bra saker om denna olja, så jag kommer nog att prova den.

Ytterligare en fråga: har du något bra förslag på hur man kan göra egen, akne-effektiv tvål? Kör för tillfället med en blandning av honung, äggvita och mandelmjöl, men den är lite omständig i och med att den måste förvaras i kylskåp och har en väldigt rinnig konsistens.
Reply With Quote
Gammal 2004-07-08
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Tea treeolja och arnikaessens brukar finnas i hälsokosthandeln. Jag använder själv Weledas arnikaessens och Austalian Bodycare tea treeolja men det finns andra märken.
Hur länge man kan/bör använda oljan vågar jag inte säga. Själv skulle jag göra uppehåll om jag märkte att huden blev irriterad eller negativt påverkad på annat sätt men annars fortsätta så länge det behövs för att motverka pormaskarna.

Med dessa såväl som andra medel är det väl så att det är lätt att ta i för mycket med en gång och förvänta sig snabba resultat. Jag tycker att det i allmänhet är bättre att vara lite försiktig och låta det hela ta lite tid. Resultatet brukar bli varaktigare då.

Jag har ingen erfarenhet av tvåltillverkning så jag passar på den frågan. En bra kommersiell produkt som finns på apotek är Lactacyd.

Mvh/Milou
Reply With Quote
Gammal 2004-07-08
laban laban är offline
Medlem

Återigen, tack!

Har ytterligare en fråga, dock: när man behandlar sin hy med eteriska oljor och vill få så bra/snabba resultat som möjligt, är det bäst att ha olja på huden (i det här fallet näsan) dygnet runt? Alltså applicera både på kvällen och morgonen? Har också hört att massage kan vara bra när man han pormaskar på näsan, men har inte hittat några bra länkar - vet du någonting om detta?
Reply With Quote
Gammal 2004-07-08
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Jag tror inte att det finns ett svar på din första fråga, hur man påverkas av oljorna är alltid individuellt och det som är bra för den ene passar inte alls för den andre. Mitt råd är som förut: vill du ha ett bra resultat är det bäst att skynda långsamt. Har man bråttom är det lätt hänt att man får en kraftig förbättring under en kort tid för att sedan märka att huden blir sämmre (fetare) igen som någon försvarsmekanism kanske. Jag skulle föredra en svag blandning morgon och kväll framför en stark en gång om dagen, om nu detta svar är till någon hjälp.

Vet inget om massage mot pormaskar. Tycker det låter vettigt.

Mvh/Milou
Reply With Quote
Gammal 2004-07-20
Dopamina Dopamina är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-14
Läste på ett amerikanskt forum

Citera:
Ursprungligen postat av laban
Återigen, tack!

att en hudterapeut påstått att har man pormaskar får man dras med dem hela livet!

Jag har pormaskar, dock inte svarta. Frågan är hur många som du själv som ser pormaskarna. Det är klart att de syns om man synar sig själv på nära håll i en spegel, men annars tror jag inte så många andra ser dem.

Sedan tidigare vet jag att porernas storlek är ärftligt, man kan inte ändra på det!

Har ytterligare en fråga, dock: när man behandlar sin hy med eteriska oljor och vill få så bra/snabba resultat som möjligt, är det bäst att ha olja på huden (i det här fallet näsan) dygnet runt? Alltså applicera både på kvällen och morgonen? Har också hört att massage kan vara bra när man han pormaskar på näsan, men har inte hittat några bra länkar - vet du någonting om detta?
Reply With Quote
Gammal 2004-07-21
Heidi L's Avatar
Heidi L Heidi L är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-11-21
Plats: Trondheim
Kjapp og grei metode for å fjerne talgen i porene. Rens huden slik at den er fettfri- ta en bit tape og gni på nesen med limsiden ned. Dra av- og gjenta til du har fått dekt hele området. Dette høres merkelig ut, men det fungerer. Bruk vanlig tape- ikke tjukk pakketape, den har for sterkt lim. Dette er kun en overflatebehandling, og vil ikke holde problemet borte for alltid. Men det er enkelt og billig og fungerer!
Talg og store porer på nesen har noen hele livet, og det hører da til hudtypen. For noen er det hormonelt, og det varer i noen år. Dette gjelder ikke bare tenåringer, men kan komme i enhver fase av livet hvor hormonendring er vanlig.

man kan også lage en lett peeling ved hjelp av malte mandler eller havregryn.
Gammal 2004-08-04
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Very nice, Heidi.
Reply With Quote
Gammal 2004-10-29
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Jag har provat me vanlig transparent tejp, det var väl det du menade? Men det funkade inte för mig. Har jag missförstått nåt eller? Man tar och gör ren huden på näsan och torkar huden torr. Sedan tar man tejpen och gnider fast den och tar sen bort tejpen. Och allt ska följa me?
/cissi
Reply With Quote
Gammal 2005-02-21
Jolene's Avatar
Jolene Jolene är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-21
Plats: sthlm
Annars finns ett gäng andra bra produkter, på Apoteket till exempel. Vet att du ville ha naturliga. Men kände att jag vill tipsa om denna mot porer, Det är en kräm som heter Basiron (5%). Som ett alternativ om de andra inte skulle funka...

Och det där med tejpen låter sådär. Både Nivea och Aco och säkert fler märken har gjort "plåster" som man applicerar, låter torka, drar bort. Och med följer en massa ... "härligheter"! Rekommenderas!
Gammal 2005-06-17
LadyRed's Avatar
LadyRed LadyRed är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-22
Plats: Eskilstuna
Jag hade förut exakt samma problem, just på bara näsan =( ! Provat massor av olika produkter av olika märken, näsplåster etc etc. Tills jag köpte "Pore minimizer instant perfector" från Clinique. Använt det var dag i 1½ år & har inga som helst problem med stora porer, pormaskar & fet hud på näsan längre! Så kan varmt rekomendera den produkten!! 1 tub innehåller 15ml, kostar ca: 200kr i butik & räcker för mig i 1år! I övrigt använder jag bara produkter från Rosen Serien!
Gammal 2005-06-17
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Var inne och kollade på Cliniques websida o kollade in produkten du rekommenderade. Där marknadsförs den som en concealer som döljer problemet i fråga. Du tyckte att den fungerade på så sätt att den gjorde din hud mindre fet också, eller?

Har provat ACO´s t-zon creme. Fick massiva problem med pormaskar (värre än vanligt), även ett tag efteråt då jag slutade med produkten. Jag kan inte rekommendera den krämen.
Reply With Quote
Gammal 2005-06-17
LadyRed's Avatar
LadyRed LadyRed är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-22
Plats: Eskilstuna
Citera:
Ursprungligen postat av Cissi
Var inne och kollade på Cliniques websida o kollade in produkten du rekommenderade. Där marknadsförs den som en concealer som döljer problemet i fråga. Du tyckte att den fungerade på så sätt att den gjorde din hud mindre fet också, eller?

Har provat ACO´s t-zon creme. Fick massiva problem med pormaskar (värre än vanligt), även ett tag efteråt då jag slutade med produkten. Jag kan inte rekommendera den krämen.
Ja det stämmer att den marknadsförs som det "Pore minimizer instant perfector" från Clinique innehåller ett slags "puder" som samtidigt sm den stärker "por-väggarna" döljer stora porer på näsan otroligt bra! Den är alltså inte som en "concealer" som du kan ha under ögonen, utan på de ställen du har problem med förstorade porer! Finns i nyans 01 (för ljus hy) & 02 (för mörk hy). Den har absolut inte täppt igen porerna som vanligt puder/concealer gör, tvärtom så har jag ej längre problem med fet/glansig/pormaskar på näsan!

De har ju även "Pore Minimizer Refining Lotion" (Multi-tasking oil-free formula smoothes, clears away debris to instantly reduce the look of pores. Goes on to strengthen pore walls over time, so they snap back into shape.) Som väl ska funka likadant, dock utan "puder/cover" innehåll! De har även en "Pore Minimizer T-Zone Shine Control"-lotion.
Men jag har bara använt "Pore minimizer instant perfector", så kan ej veta om de andra funkar lika bra? Men jag förmodar det är så i alla fall med "Refining Lotion".

Det bästa är ju om du går till butik & ber om att få känna på konsistensen osv själv på dessa Pore Minimizers.

Har också provat ACO´s t-zon creme. & hålle med om att den inte är bra! Gav även mig massiva problem med pormaskar + irriterade hyn. Rekomenderar EJ andra att testa den!
Gammal 2005-06-18
Dopamina Dopamina är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-14
Åh, nu blev jag sugen på denna "por-minimizer", men har tyvärr dålig erfarenhet av Clinique då en hel del av deras grejor innehåller mineralolja, ofta på första plats i innehållsförteckningen. Ska försöka luska omd enna gör det också...

QUOTE=LadyRed]Jag hade förut exakt samma problem, just på bara näsan =( ! Provat massor av olika produkter av olika märken, näsplåster etc etc. Tills jag köpte "Pore minimizer instant perfector" från Clinique. Använt det var dag i 1½ år & har inga som helst problem med stora porer, pormaskar & fet hud på näsan längre! Så kan varmt rekomendera den produkten!! 1 tub innehåller 15ml, kostar ca: 200kr i butik & räcker för mig i 1år! I övrigt använder jag bara produkter från Rosen Serien! [/quote]
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 04:09.