Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2003-05-24
michelle michelle är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-05-12
Plats: stockholm
Hur ska jag vårda min hud?

Hej alla!

Jag har verkligen stora hudproblem och vill bli kvitt med dessa.
När jag var tonåring så hade jag först stora finnar i hela ansiktet och sedan en lättare typ ut av acne som släppte för ett par år sedan (när jag var 17år). Jag har fortfarande några finnar, men det ser jag inte som ett stort problem.

Problemet är med min blandhy,som har både otroligt feta och torra partier. Dessutom har jag börjat få hemskt mycket pormaskar på senare tiden..varför?
Jag vårdar min hy både morgon och kväll..på morgonen tvättar jag det med en rengöringsgel och lägger på en tunn fuktighetskräm och på kvällen tar jag samma rengöringsgelé.
En gång i veckan brukar jag göra ansiktsmasken med citronsaft och jäst,den svider skönt och huden känns fräsch och förnyad efteråt.

Jag har förfärligt svårt att hitta en make-upkräm som passar min hud. Jag har väldigt lite pigment just i ansiktet,så det är svårt att hitta en kräm som matchar eller är ljusare..allt är för mörkt på ansiktet!

Nu till mina frågor:

1. Ska jag ändra min dagliga hudvård och vad ska jag i sådana fall göra istället?

2. Någon bra tips på en annan mask som skulle fungera med min hy?..vill se efekt efter varje mask.

3. Behöver desperat en bra (täckande och jämn) make-up kräm...några tips??

Jag önskar givetvis att komma undan så billigt som möjligt med det hela...studerar och har inte förfärligt mycket penagr till hands.

Tacksam för ALLA svar o tips!
Reply With Quote
Gammal 2003-06-02
annikaw annikaw är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-05-23
Apoteket

Apoteket har bra produkter. Har du provat Bexin (eller Bexit.. något i den stilen heter det iallafall) finns 4%-10% och ska hjälpa mot acne.

Ring en hudläkare annars om du lider väldigt mycket av det, de kan skriva ut olika mediciner som hjälper, men innan de gör det måste du ha provat de receptfria alternativ som finns.
Reply With Quote
Gammal 2003-06-02
lie lie är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-05-01
Plats: Stockholm
Apoteket

Hej!
Jag skulle inte rekommendera apotekets produkter, de innehåller mineralolja, alltså samma olja som du har i bilen eller symaskinen. Låt huden slippa den. Jag skulle rekommendera Weleda eller Lakshmi. fråga på hälsokosten. Lycka till!
Reply With Quote
Gammal 2003-06-05
annikaw annikaw är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-05-23
Nej...

..alla apotekets produkter innehåller inte mineralolja. Bland annat Bexid, som är mycket effektivt mot svår acne, gör det inte. Jag förespråkar naturliga produkter (Weleda m fl) så långt det är möjligt, men har man svår acne måste man ta till starkare saker för att få rätsida på problemet och sedan kan man underhålla med naturliga produkter för att slippa få tillbaks acnen igen.
Reply With Quote
Gammal 2003-06-07
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Chillout

Oj, oj, jag har också haft problem med min hy och prövat olika metoder för att bli av med problemet, men det jag tror att det du behöver mest är att ta det lite lugnt.
Använder du t.ex. ett starkt uttorkande medel kommer kroppen att kompensera för detta och din torra fina hy strax efter behandlingen blir snart fetare än någonsin. Skynda långsamt, alltså.
Rengöring med rosenvatten och därpå följande påstrykning av svag teatree- och arnikalösning har hjälpt mig. Och du, tvätta inte för ofta och använd inte tvål i ansiktet!
Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2003-07-26
Carolin Carolin är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-07-24
Plats: Trollhättan
Tänk även på insidan

Det man oftast inte tänker på är att huden reagerar till väldigt stor del på hur vi mår på insidan.
Ungdomsacne kommer ofta av att hormonerna är i olag och det brukar ju stadga sig så som det har gjort för dig. Det är också så att människor som har fet hy kan ha svårt att bryta ner fett i kroppen vilket gör att det kommer fram i huden i stället. Bitterämnen är bra för aktivera galla och lever som är de organ i kroppen som producerar fettnedbrytande ämnen i kroppen. Det finns till exempel i persilja, så avkok av persilja kan vara bra att prova.
Är du dessutom stressad så kan även det ge utslag i huden.
Feta ost och mjölkprodukter är särkillt svårt för kroppen att bryta ner, så minskar man på dem kan man uppleva att huden blir mindre fet.
Ju mindre fettproduktion i huden desto mindre porer och pormaskar.

Jag har svag blandhy och har inte haft särskillda problem med finnar annat än vid mens och dylikt, men efer en tuff tid i mitt liv då jag var mycket stressad kom det massor av kvisslor längs kindbenen. Åt jag inte så mycket fet ost och mjölkprodukter så lugnade det sig något men det gick inte över, inte ens när allt började bli lugnt igen. Då gick jag till hälsokosten och köpte en gallastimulerande lösning med bitterämnen som jag drack upp och efter det att den tog slut har jag inte haft några kvisslor på kinderna mer.

Det jag vill säga är att man kan inte endast bekämpa huden utifrån utan ibland kan man behöva fråga sig om man behöver ändra på något annat i livet eller om kroppen behöver något inifrån.
Huden är ändå kroppens största utsöndringsorgan.

MVH Carolin

Lycka till
Reply With Quote
Gammal 2003-07-26
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Bitterämnen

Mycket intressant det du säger där om bitterämnen för galla och lever, Caroline. Det påminner mig om att det någonstans på Shenet finns en hudolja med citronessens mot finnar - att massera över levern, inte på finnarna! Minns inte var den ligger - man hittar den nog om man går till sidan för citronessens.
http://www.shenet.se/ravaror/eocitron.html

Hälsar Webmaster
Reply With Quote
Gammal 2003-08-29
Ingrid Ingrid är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-11-22
Plats: Mellan Mölndal & Mölnlycke
Prova att utesluta mjölkprodukter, dricka mycket vatten samt låt bli alla rengöringskrämer och insmörjningar - de förvärrar oftast problemet bara.
Undvik snabbmat i alla dess former .... sov regelbundet, alkohol och rökning är inte bra de helelr.

Hälsar ingrid
Reply With Quote
Gammal 2004-07-22
Dopamina Dopamina är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-14
Milou, du rekommenderade i ett tidigare inlägg Lactacydtvål, men nu skriver du att man ej bör använda någon tvål alls? Jag provat att bara skölja huden med vatten på morgonen, men upplever att det inte alls hjälper. Var får du tag på Rosenvattnet (Rosenserien?), gör du det själv eller? Det kanske kan fungera bättre än vanligt vatten? Använder du Weledas Arnica o späder ut den, vilka mängder tar du isådanafall?

Citera:
Ursprungligen postat av Milou
Oj, oj, jag har också haft problem med min hy och prövat olika metoder för att bli av med problemet, men det jag tror att det du behöver mest är att ta det lite lugnt.
Använder du t.ex. ett starkt uttorkande medel kommer kroppen att kompensera för detta och din torra fina hy strax efter behandlingen blir snart fetare än någonsin. Skynda långsamt, alltså.
Rengöring med rosenvatten och därpå följande påstrykning av svag teatree- och arnikalösning har hjälpt mig. Och du, tvätta inte för ofta och använd inte tvål i ansiktet!
Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2004-07-27
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Det var två olika frågor/problem och därför två olika svar. Lactacyd är en bra mild produkt för den som letar efter en tvål, vilket Laban gjorde, men har man problem liknande Michelles anser jag att det är bäst att undvika bl.a. tvål helt (även om man inte har några problem är det klokt att undvika tvål i ansiktet).

Rosenvatten köper jag i Iranska-, Indiska- eller andra "invandraraffärer". Det är inte särskillt dyrt men att använda det som vanligt vatten blir nog kostsamt.

Jag följer de rekommendationer för spädning av Weledas arnikatinktur som finns på förpackningen.

Vad är det för problem du har som det inte hjälper att skölja med vanligt vatten för att bli av med?

Mvh/Milou
Reply With Quote
Gammal 2004-07-27
Dopamina Dopamina är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-14
Om jag bara sköljer med vatten känns det som om en fet hinna blir kvar på huden, jag har läst att man egentligen bara behöver använda vatten på morgonen ingen rengöringsprodukt alltså, men det fungerar alltså inte för mig. Har väldigt känslig hud och fet, det som är bra för känslig hud hjälper oftast inte mot det feta och vice verca, det som är bra mot det feta är för starkt så jag får utslag. Tänkte att arnika eller dyl kanske kan lösa upp det feta utan att vara för uttorkande eller starkt...

Citera:
Ursprungligen postat av Milou
Det var två olika frågor/problem och därför två olika svar. Lactacyd är en bra mild produkt för den som letar efter en tvål, vilket Laban gjorde, men har man problem liknande Michelles anser jag att det är bäst att undvika bl.a. tvål helt (även om man inte har några problem är det klokt att undvika tvål i ansiktet).

Rosenvatten köper jag i Iranska-, Indiska- eller andra "invandraraffärer". Det är inte särskillt dyrt men att använda det som vanligt vatten blir nog kostsamt.

Jag följer de rekommendationer för spädning av Weledas arnikatinktur som finns på förpackningen.

Vad är det för problem du har som det inte hjälper att skölja med vanligt vatten för att bli av med?

Mvh/Milou
Reply With Quote
Gammal 2004-07-28
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Tycker inte det låter som en bra idé, skulle snarare fundera över vad Carolin sagt i inlägget här samt fortsätta med enbart vatten.
Det tar tid för huden att komma i balans.
Mvh/Milou
Reply With Quote
Gammal 2004-07-31
laban laban är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-06-17
Caroline:

Jag har under en tid gått och funderat på att börja behandla min mage med bitterämnen - vad är det för preparat du har provat, och var köpte du det? Är det någon som har några bra tips på hur man kan bereda egna blandningar? Har hört så mycket gott från folk som har provat bitterämnen, så jag är riktigt nyfiken på att prova.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 20:21.