Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-05-07
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Är du mycket allergisk mot mandelolja så finns en liten risk att du även är allergisk mot flera andra oljor, även rapsolja kan vara besvärlig då. Isåfall rekommenderar jag dig att blanda risgroddsolja och tistelolja, detta för att risgroddsoljan kan kännas för fet och tisteloljan för torr.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-07
myosotis myosotis är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2005-04-06
Jag tror inte det är mandeloljan, utan snarare att tea tree oljan var för koncentrerad. Har använt mandeloljan ren på nätterna utan att reagera. Funderar dock på att prova tistelolja i blandning ändå, är nyfiken på den.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-07
Hedersmedlem

Tistelolja är en härlig olja. Du vet väl om att du kan köpa den i många hälsokostaffärer, kallpressad och ekologiskt odlad.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-07
Hedersmedlem

Tack för tipset, ska kolla efter den! Det är så kul med olika oljor!
Reply With Quote
Gammal 2005-05-08
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Blev just påmind om att citron kan vara bra mot pormaskar och finnar.
Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-05-08
Hedersmedlem

Är citron uttorkande?
Reply With Quote
Gammal 2005-05-09
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Hmm, vet inte säkert om citron skall anses uttorkande. Det väsentliga med citron (och då menar jag den eteriska oljan) i medel mot finnar och pormaskar är nog ändå dess bakteriedödande verkan.
Man bör vara vaksam på att eterisk olja av citron är mycket "stark" och använda den med försiktighet. Gammal citronolja bör slängas!
Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-05-10
Dopamina Dopamina är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-14
Varulven: en del får knottror i ansiktet av oljor, det är inte bara mineralolja man kan få det av, utan tyvärr också av andra oljor...de täpper till porer om man har otur.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-10
Hedersmedlem

Ah, just det, gammalt limonen är inte så hälsosamt har jag förstått. Det var bl a därför jag tänkte börja med tea tree, eftersom det kändes säkrare.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-11
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Nåja, om man förvarar citrusoljan mörkt och i små kärl (lite luft) samt inte låter den bli alltför gammal borde det väl gå att använde små mängder, under 1% säger Shenet. Man kan ju alltid kolla så att inte citrusoljan är grumlig eller missfärgad.
Kanske kan man tillsätta lite antioxidanter i ansiktsoljan också, t.ex. frankincens eller rosmarin som båda är bra för huden? Och lite E-vitamin?

Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-05-11
Hedersmedlem

Tänk bara på att citronolja, precis som de andra citrusoljorna är fotosensibiliserande. Smörj inte de i ansiktet innan du går ut, för då kan du få utslag av det. Nästan som brännsår i värsta fall.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-11
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

"Gå ut" kanske inte är så farligt, sola bör man förstås inte göra om man använt en kräm med mycket citron i.
Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-05-11
Hedersmedlem

Jag hade gjort ett cerat med lite citronolja i. Min syster, som för övrigt inte alls har känslig hud, stod ute och det började klia och göra ont efter bara någon minut utomhus. Visserligen stod hon nog så solen låg i hennes ansikte, men ändå. Försiktighet är nog bra. Men hon stod ute och tog på ceratet också, jag inbillar mig att just citronoljan försvinner från huden ganska fort, så om man väntar några minuter innan man går ut så är nog risken mindre redan då.

Jeanette
Reply With Quote
Gammal 2005-05-11
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Okej, bäst att vara försiktig alltså. Jag använder ansiktsvatten med citron, teatree och lite annat för tillfället och har inte märkt något sådant än.

Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-05-11
Hedersmedlem

Har man hudoljan på natten (vilket jag har) så borde det vara ok, kanke. Fick just hem ett lass beställda oljor, så jag ska kanske blanda en till och ha två varianter. Tänkte prova med lite gurkörtsolja också.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 17:13.