Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-09-18
lillamy lillamy är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-06-16
Hjälp min hy...

Hej alla!
Jag har problem med att hitta rätt grejjer....det är så att min hy är jättetorr i t-zonen+ att jag har förstorade porer, pormaskar och en del kvisslor och blemmor....men på kinderna har jag perfekt hy.. =/
Nu har jag börjat testa Weleda mandel som ska lugna och balansera huden
rengör med rengöringen och tar dagkräm på morgonen och använder olja på natten..
Oljan består av mandelolja, plommonkärnolja, slånblomsextrakt.
dagkrämen vatten, mandelolja, alcohol, fettsyreglycerid,glycerin,bivaxhydrolysat,plommonk ärnolja, xanthan, mjölksyra...

Nu har jag använt detta i ca en vecka ock tycker nu att det känns som att
det lägger sig som en hinna i ansiktet + att jag har fått mer finnar...
och jag har typ som en tunn tunn skorpa på huden i den så kallade t-zonen
känns inte som att huden blir uppmjukad utan är lika torr fast med ett skikt av
fett ovanpå med sämre hy som följd...

Jag behöver verkligen hjälp här....
har testat ganska mycket olika saker men inget verkar hjälpa...
Reply With Quote
Gammal 2006-09-18
sensi sensi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-05-15
Hej lillamy!

Kände att jag ville dela med mig lite av mina erfarenheter.

Jag har haft väldigt torr hy med finnar, knottror och stora porer. I början av det här året var det som värst. Vad jag än gjorde verkade försämra och göra det värre. Bestämde mig då att på allvar bara använda naturliga produkter. Började med att köpa en serie, precis som du, fast från Dr. Hauschka (hur det nu stavas). Men till och med det irriterade min hy och gav nya finnar och tyckte inte produkterna kändes bra. Då bestämde jag mig för att behandla min hud så milt och snällt som det bara gick! Inte använda något som kunde tänkas irritera. Började läsa om vegetabiliska oljor och dess verkan. Det jag började med att använda var mandelolja som rengöring. (aldrig tvål) Rosenvatten som ansiktsvatten och sedan en hudolja som då bara bestod av mandel- och gurkörts olja. Det kändes bra och läkande. Men mina problem försvann inte över en natt. Jag fortsatte att få finnar och sånt, men inte lika inflammerade och djupa. Jag tror och gissar att huden genomgår en slags omställning/utrensning när man byter till helt naturliga produkter som inte innehåller vaselin/paraffin, om det är det man har använt länge innan. Min hud blev jätte fjällig och torr på ytan på vissa partier när jag gick över till bara oljor, som att den byttes ut.. Men det gick över och nu är min hud mer sammanhängande, inte fet eller torr på vissa ställen som den kunde vara förut.

Allt eftersom mitt intresse växte så började jag experimentera mer med eteriska- och andra vegetabiliska oljor och lärt mig att ”skräddarsy” dom efter vad jag ska ha det till. Jag anser att oljor är nyckeln till en finare hy. Har också börjat bli sugen på att göra egna krämer själv också. (Det är ju så kul!) Men enligt min erfarenhet så räcker ren olja gott och väl. Men mitt tips till dig är att ta det lugnt. Överbehandla inte och ha tålamod.

I nuläget så är min hud super bra. Önskar jag hade före och efter bilder för det är verkligen en enorm skillnad! Får fortfarande en del finnar särskilt under en vecka i månaden, men det är långt ifrån hur det var tidigare. Har en oljeblandning med tistel och gurkört, tea tree, lavendel och geranium som jag punkt behandlar dom med. Funkar jätte bra.

Du är i alla fall helt klart inne på rätt spår med att använda Weleda. Dom har jätte bra råvaror i dom. Men just det där kanske inte passar dig..

Lycka till och hoppas du hittar rätt.

Ett annat tips är Crearome's ”Hudvårds rutin” som finns att läsa i deras katalog. Går att ladda ner som pdf fil på deras sida.
Reply With Quote
Gammal 2006-09-20
Medlem

Hej Sensi!
Tack för ditt svar, när du använde manedeloljan som rengöring hur använde du den då?
och rosenvatten vart får man tag i det? ev vart köper man ingridienser..
Hur mycket av varje blandade du mandel och gurkört?

Just nu tycker jag att jag har mer finnar än någonsin =/ fått riktigt stora som jag aldrig brukar få...får panik när jag testar något nytt och huden reagerar så där, det är då man går tillbaka till det man hade tidigare.
Fast det kanske är så det blir i början....
Hade dina tankar där förut att rengöra med mandelolja och smörja med ölja
men visste inte riktigt hur jag skulle göra med oljan när jag rengjorde.
Ska kolla Crearome =)
// Lilla My
Reply With Quote
Gammal 2006-09-20
sensi sensi är offline
Medlem

Hej igen!

Så här brukar jag göra: Skölj ansiktet med vatten. Massera in mandeloljan (ca 1 tsk) med mjuka drag i hela ansiktet under en liten stund. Avlägsna mandeloljan med en lätt fuktad bomullstuss. (Brukar fukta bomullstussen för att ludd inte ska fastna i ansiktet, helst med ansiktsvatten.) Om jag har använt mascara så brukar jag börja med att göra rent ögonen, ett i taget och torka bort. Sen resten av ansiktet.
Efter rengöringen baddar jag med ansiktsvattnet och medans huden är fuktig så masserar jag in ansiktsoljan.

Rosenvatten använde jag för att det var billigt, bra och, för mig, lätt att få tag på. Jag köper det från en liten matbutik i närheten som drivs av Iranier. Men det finns många andra bra alternativ till ansiktsvatten. Ex vanligt kamomillte tycker jag fungerar utmärkt. En annan personlig favorit är ringblomsinfusion. Båda håller sig ca en vecka i kylskåp. Surfa runt här på Shenet, finns massa bra info att ta till sig!
Crearomes aromatiska vatten (hydrolater) är jätte bra ansiktsvatten och finns att köpa i vissa hälsokostaffärer.

Vilka oljor du ska använda till din ansiktsolja är inte så lätt att svara på. Finns så himla många med sina egna unika egenskaper. Sök på ”oljor” här på Shenet. Crearome har också bra information, finns gratisbroschyrer som går att ladda ner som pdf eller beställa under ”litteratur” i deras webbutik. Tänk på att man borde tillsätta lite e-vitamin när man blandar oljor för att förlänga hållbarheten och motverka härskning. Fast det var inget jag brydde mig om precis när jag började.. Då var det enkelheten som styrde. Anledningen till att jag valde just gurkörtsoljan var för att det var den enda som fanns att köpa då hos min hälsokostbutik. Men den är jätte bra! Innehåller GLA och ska vara bra mot acne. Brukar dosera ca 5-15%. Du kanske också ska låta din hälsokostaffärs utbud styra dina olje val, eftersom man måste handla för minst 500kr om man ska beställa från Crearome. Men du kanske har turen att bo i närheten av någon av Crearomes butiker.. Den ansiktsolja jag blandat till mig nu innehåller 5 olika oljor. Kan låta dyrt men köper man så många räcker det länge och är billigare i längden än vad vanliga hudvårdsprodukter är (och bättre!). Självklart så måste en ansiktsolja inte innehålla så många och det är nog bra att börja med färre så man hinner "lära känna" dom.
Sen är det ju alltid trevligt om ens oljor doftar gott också. Och då kommer eteriska oljor och deras egenskaper in i bilden...
Om jag bara fick rekommendera en eterisk olja för hudvård så skulle det vara lavendel.

Oj oj vad jag babblar på här..
Reply With Quote
Gammal 2006-09-21
Medlem

Hej igen!
Kul att höra om din erfarenheter =), jag har köpt jojobaolja som jag tänkte använda som både rengöring och ansiktsolja..vet inte om det fungerar är ju lite rädd för att få pormaskar och finnar.
Men jag tar en bomullstuss som jag fuktar lite och lägger olja på den och torkar ansiktet sen vänder jag på den och torkar av överskottet.
känns i alla fall som att jag blir lagom återfettad.
Men det kanske inte känns som att man blir så ren...
Men jag testar ett tag och ser vad som händer vad tror du verkar det bra eller?
Ni andra här på forumet verkar det bra att använda jojobaolja så där?
Reply With Quote
Gammal 2006-09-21
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Jag brukar använda vanlig olivolja. Som jag gnider/smörjer in ansiktet med och sedan sköljer av med varmt vatten. Och då olja på våt hy binder fukt bra så tror jag att det blir ganska bra återfuktat. Iallafall så känns ansiktet lent och skönt och lagom fet. Jag har fet hy blandat med åldersrynkor. Men då fett löser fett så tror/hoppas jag att de feta pormaskarna skall luckras upp och försvinna. Jag har även prövat att blanda olja med tensider men tycker att det blev för starkt framförallt för rynkorna. För att ta bort vattenfast mascara är olja toppen. I olika perioder använder jag också ansiktsvatten.
Jag tror nog att jojobaolja kommer att fungera jättebra. Men olivolja är billigare och oftas enklare att köpa. /Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2006-10-30
Medlem

Hej Sensi
Tänkte bara höra med dig, hur lång tid tog det för dig innan din hud blev bra?
Känns som att jag har hållt på med jojobaolja i typ en månad men blir inte bättre..
Det känns som att jag har en tunn sårskorpa i hela pannan och på hakan =/
Bara undrar om jag ska avvakta och fortsätta några månader till och se om det blir bättre? eller om jag ska byta till någon fetare olja?

Mvh LillaMy
Reply With Quote
Gammal 2006-10-31
natur natur är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-11-15
Hej!

För ett par år sedan var min hud väldigt obalanserad med en mängd utslag, knottror, finnar etc. Vad jag inte visste om då var nog att jag hade under lång tid behandlat den på fel sätt. De preparat som finns att köpa på apotek och ute i handeln är alldeles för starka för huden. Dessutom innehåller de fel slags ingredienser, paraffinolja (mineraloljor alltså) och dessa lägger sig som ett lock på huden. Dessutom innehåller de ju en massa annat tjafs som faktiskt inte behövs.

Jag började för en 3-4 år sedan att tillverka mina egna hudvårdsprodukter. Litet trevande i början men allteftersom går det lättare. Jag hade i min okunskap under flera år använt produkter som finns ute på marknaden som egentligen inte alls var bra för min hud. När jag började använda mina egna produkter tog det väldigt lång tid innan jag märkte av någon förbättring. Jag tror att det faktiskt tog uppemot ett halvår innan jag tyckte att det började kännas någorlunda balanserat igen. Så jag tror nog att du inte får vara för ivrig och vänta dig snabba resultat. Men jag vet att man vill bra så fort som möjligt men det tar nog ett rejält tag innan huden blir bättre.

Nu efter några år med naturliga ingredienser så är huden mer balanserad. Visserligen får jag några finnar då och då fortfarande men inte alls lika ofta. Dessutom går det att smörja in krämer in i huden, det tyckte jag inte att det gjorde med de preparat som jag tidigare använt som fanns ute i handeln. Jag tyckte också att det var litet svårt med de hemmagjorda produkterna under det första halvåret men sedan blev det mycket bättre. Jag tror att det tar ett tag för huden att ställa om sig helt enkelt.

När jag var som värst provade jag också en mängd olika preparat, bla från Weleda som du skriver om. Och jag tyckte inte heller att dessa preparat var bra för min hud då. Men nu när det gått ett tag kan jag någon gång ibland köpa deras grejer och tycka att de är bra. Så det har nog med hudens "omvandling" att göra så att säga.

Men du är ju på rätt väg i alla fall. Jag tror att du måste ha tålamod i detta fall för det tar som sagt tid för huden att ställa om sig. Jojobaolja har funkat bra för min hud (jag har lätt rocacea-hud). Men nu när jag hållt på och gjort grejer ett tag så kombinerar jag det gärna med någon annan torr olja. Du har ju i tidigare inlägg fått litet tips om oljor och annat. För egen del så funkade inte det här med oljor på min hud när jag var som värst. Jag använde ansiktsvatten på morgonen och smörjde sedan in huden i en lämplig kräm. Ibland gjorde jag likadant med huden på kvällen, alternativt använde jag en mild rengöringslotion på kvällen och sedan smörjdes krämen in. Man får ju anpassa litet efter väderlek. är det väldigt kallt ute får man nog vara litet rädd om ytskiktet i huden och inte irritera det för mycket. I somras då det var som varmast då jag tyckte att jag svettades i praktiken hela dagen så använde jag bara ansiktsvatten (milt) och sedan en lätt kräm. Jag fick inte en finne eller utslag under den här tiden och huden verkade må jättebra.

Om du har en invandrarbutik där de säljer ingredienser från fjärran östern så brukar de ha blomstervatten som inte kostar så mycket. En sådan använde jag i somras och förutom att den var mild så luktade den ju gott också. Man kan ju beställa hydrolater också från Crearome men kruxet är att man måste beställa för 500 kronor och det är ju en hög gräns. Dessutom är en del hydrolater litet olika starka i olika sändningar. Tex har jag beställt lavendelhydrolat som ibland har varit olika kraftig. Det beror kanske på var de har skördats någonstans. Det står i och för sig att man kan använda dessa direkt på huden men jag skulle råda att blada ut dem med destillerat vatten så det inte blir för starkt. Det finns jättebra recept i receptbanken här på shenet som hovaprest har lagt in. Hennes ansiktsvatten och rengöringslotion är jättebra! Kolla lite på dem.....

Sedan tycker jag att du ska läsa mer om det här med naturliga ingredinser och kanske du blir intresserad av att göra egna produkter? På Crearomes hemsida kan man beställa en katalog eller ladda ner den som pdf-format. Man kunde i alla fall ladda ner den förut till sin egen dator. Jag tycker dock att du ska beställa katalogen och titta litet i den för där finns mycket intressant. Dessutom kan man beställa gratisrecept både hem till postlådan, de finns nog också på deras hemsida. Den författare som har skrivit mest om att tillverka egna naturliga produkter heter Finn Andersen. Hans böcker går ju att köpa men du kan ju även låna dessa på bibliotek (eller fjärrbeställa om de inte har den).

Detta var några tips från mig. Och kom ihåg att om du vill göra dina egna grejer så är det bara att ställa frågor på detta forum för det finns alltid någon som kan svara på dina frågor.

Lycka till
Reply With Quote
Gammal 2006-11-01
Medlem

Hej!
Tack för ditt svar ska ge det några månader och se vad som händer =)
Var lite osäker på hur lång tid det tar.
Mvh LillaMy
Reply With Quote
Gammal 2006-11-01
Medlem

Tänkte höra en sak till....jag är allergisk mot parfym, citrus, och lavendel (tror jag)
är det inte bättre att undvika eteriska oljor och hydrolat då?
eller finns det milda som inte är allergiframkallande?
mvh LillaMy
Reply With Quote
Gammal 2006-11-01
sensi sensi är offline
Medlem

Hej LillaMy!
Jag tror inte att du ska fortsätta med bara jojoba om det nu är det du gör. Fortsätt att använda den som rengöringsolja, det passar den bra till. Men när du säger att det känns som en tunn skorpa på huden så tänker jag direkt att din hud måste ha lite svårt för att binda fukt och jojoba som är en ganska så tunn olja räcker nog inte. Själv så har jag torr hud och när jag smörjer mig med för torra oljor så kan min hud kännas ännu torrare efter.
Min hud har åkt lite bergochdalbana med takt med alla olika saker jag prövat. Men i vilket fall så minns jag att det inte tog så himla lång tid precis när jag slutade använda vanliga hudprodukter innan jag märkte att det jag gjorde förbättrade min hud, att det gick i rätt riktning. Men i alla fall, tror jojoba är för torr för dig och om du vill ha lite tips på oljeblandningar och ansiktsvatten som jag vet är bra för minför min hud så kan jag återkomma med det.

Sen tänk på andra saker som skulle kunna påverka din hud. Tex om du dricker mycket kaffe att du då dricker tillräckligt med vatten för att kompensera, eller kanske en kopp grönt te varje dag för att få i sig lite extra antioxidanter om du inte äter mycket frukt. En tesked linfröolja varje dag, som innehåller massa omega3, om du inte äter mycket fisk. Sen ett bra och komplett multivitamin/mineral kosttillskott.
Om du sitter framför en datorskärm mycket i torr inomhus miljö så påverkar det också. Själv så gör jag det och jag tycker det är jätte skönt och uppfriskande att ha en sprayflaska med ansiktsvatten att använda då och då (behöver inte vara hydrolat baserat om du tror du är känslig mot det).

Mvh Sensi
Reply With Quote
Gammal 2006-11-01
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, det är omöjligt att svara på. Du kan vara allergisk mot dem, men det är inte säkert. Det finns bara ett sätt att säkert veta, och det är att prova. Men en reaktion kan också komma efter lång tid.

Får du allvarliga reaktioner? Annars kan det ändå vara värt att prova. Trist att behöva avstå från bra och verkningssamma ingredienser, bara för ifall att, om du inte har allvarliga reaktioner.

Ofta innehåller parfymer starka syntetiska ingredienser, som jag upplever kan förstärka allergireaktioner. Men, även detta är väl individuellt.

Lycka till!!
Reply With Quote
Gammal 2006-11-06
Medlem

Hej Sensi!
TAck för ditt svar, jag vill jättegärna ha lite tips på oljeblandningar =)
Mvh Lilla My
Reply With Quote
Gammal 2006-11-06
Medlem

Hej Hovaprest!
TAck för ditt svar, jag får väl testa mig fram helt enkelt =))

Mvh Lilla My
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 04:23.