Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2003-11-28
Aspsusa Aspsusa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-11-28
Plats: Helsingfors, Finland
eau-de-parfum=> svagare

Hej,

jag är en total idiot både på kosmetika i allmänhet och parfym i synnerhet som har ett litet problem:

De dofter jag tycker om att använda (dagligen) verkar inte finnas mer. Av en slump hittade jag en _stor_ demonstrations/prov flaska av den ena, Rochas' Byzance, i en liten butik och fick köpa den.

Problemet är att varianten är "eau-de-parfum", och ganska stark. Alldeles för stark för att användas som deodorant ersättning.

Nu börjar de sista dropparna av min gamla flaska (hälften mindre och eau-de-toilette) vara slut och jag undrar om det går att späda ut mitt fynd för att göra det mer användbart?

Jag snabbskummade de olika receptavdelningarna här om parfymer men är alltför oerfaren/korkad för att kunna dra några vettiga slutsatser om hur jag borde gå till väga.

Jag har antagligen möjlighet att få tillgång till 96% medicinsk/laboratorie sprit (forskarbekanta); och med säkerhet 80%, antagligen av holländsk tillverkning (nära till Baltikum här i Helsingfors).

På min gamla eau-de-toilette flaska står det "80% vol" medan det på mitt nya fynd står "82% vol" - ytterst förvirrande!
(Också eau-de-toiletten kändes aningen för stark, men den är definitivt svagare än mitt nyförvärv. En aningen svagare variant skulle vara perfekt!)

Alla tips mottages med tacksamhet!

(Inklusive om någon vet om någon nätbutik som säljer mina försvunna dofter; förutom nämnda Rochas' Byzance Givenchys "mesiga" Fleur d'Interdit)
Reply With Quote
Gammal 2004-01-18
Heidi L's Avatar
Heidi L Heidi L är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-11-21
Plats: Trondheim
DU kan helt sikkert tynne ut en eau de parfum med en sprit uten smak. Vodka er sikker helt ok til dette bruk. Det hender jeg bruker vodka når jeg lager parfymer.
Men du kan også importere Byzance selv. Du finner den på strawberrynet.com under Womens Fragrances. De leverer raskt og er billige.
Her er en kryptert direkte lenke til Byzance variantene hos Strawberrynet:
http://tinyurl.com/kxuv

Hilsen Heidi
Reply With Quote
Gammal 2004-02-22
kaira kaira är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-02-22
Svar: eau-de-parfum=> svagare

Hej
Jag undrar var kan man köpa Bizance /Rochas/
Jag bor i Stockholm

MVH Samira
acosmonova@hotmail.com
Reply With Quote
Gammal 2004-05-18
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Aspsusa!
Mitt tips: Häll i en slatt vetja!

Om gamla parfymmärken ... Fransmännen har snålat in på distributionen senaste 1-2 åren. Gamla fina märken som funnits hela och halva 1900-talet kan plötsligt inte fås i Sverige längre utan måste inhandlas i Paris. Större parfymerier kan beställa hem extra utan extra kostnad.
Parfymmarknaden ser nu ut som bokmarknaden: Ut med dammiga klassiker som bara tar plats, hiva in årets bestsellers och sen ut med dem också och ge plats för nästa hypade hit. Dags för parfymreor?

Mushi mushi!
Reply With Quote
Gammal 2004-05-18
Heidi L's Avatar
Heidi L Heidi L är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-11-21
Plats: Trondheim
Man kan finne mange på strawberrynet.com de leverer raskt og har et bra utvalg.

Hilsen Heidi
http://www.tilia.no
Gammal 2005-08-29
Concord Concord är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-08-29
Det ska nog gå bra att späda ut din EdP med alkohol, men för att vara på den säkra sidan bör du nog använda 95- eller 96%. 80% kanske går bra men prova med en liten mängd först. 80%-ig vodka har en svag doft i sig själv, som kanske stör helhetsintrycket.

Man använder över lag starkare alkohol när man tillverkar EdP än EdT. Det kan vara därför den totala procenten är högre i din EdP.

Strawberrynet.com har många dofter som inte är så lätta att få tag på i norden. De levererar fraktfritt, men man kan få betala skatt om paketet fastnar i tullen.

Jag minns att de har Byzance till exempel.

Senast redigerat av Concord : 2005-08-29 klockan 12:32.
Reply With Quote
Gammal 2009-12-07
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Citera:
Ursprungligen postat av Aspsusa
(Inklusive om någon vet om någon nätbutik som säljer mina försvunna dofter; förutom nämnda Rochas' Byzance Givenchys "mesiga" Fleur d'Interdit)
Jättegammal tråd men... fragrancenet.com.

Byzance

Fleur d'Interdit
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 02:25.