Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-02-20
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Vatten!

Om det här forumet haft en omröstningsfunktion skulle jag använt den nu. För jag undrar: hur många av er använder destillerat vatten? Köpt på apotek, på bensinmack, någon annanstans? Hur många av er kokar vattnet till krämer, schampon osv?

Själv "fuskkokar" jag vattnet i vattenkokare, låter det svalna och använder det. Vattenkokaren stänger ju av sig efter mindre än en minut, det är egentligen inte helt okej - men gör man bara åt sig själv kan man tillåta sig att fuska en hel del. Jag använder det jag gör rätt fort, och doserar inte konserveringsmedlet i underkant. Men på sikt, om jag ökar lite i volym och börjar vilja ge bort grejer, då bör jag vara mer noggrann med mitt vatten. Tänk om jag hade tillgång till det Millipore-vatten vi hade på labbet där jag jobbade förut... det vore verkligen en dröm.

Ni som köper någon variant av sterilt vatten. Hur länge sparar ni en öppnad flaska? Inom sjukvården anses sterilt vatten inte som sterilt när flaskan varit öppnad i ett dygn.

Har någon gjort någon seriös jämförelse av bakteriehalt med "hemkokt" vatten och köpt destillerat vatten?
Reply With Quote
Gammal 2011-02-20
Maggan Maggan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-23
Plats: Filipstad
Svar: Vatten!

Jag kan bara svara hur jag gör. Har fått inpräntat att sterilt vatten bara får stå ett dygn, öppnad.
När jag köper på apoteket, gör jag créme och lotion samma dag. Batterivatten använder jag när jag gör schampo, även till örtavkok.
Gammal 2011-02-20
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm

Batterivatten från macken till allt: emulgerade saker, gelé, avkok, lermask etc.
En liters flaska tar slut på ett par dagar här när jag håller på. Sen paus i någon/några vecka/or.
Till lermask kan jag ta vatten som varit öppen. leran använder jag upp snabbt. Konserverar inte ens. Men lotion och sånt som ska vara ett tag vill jag har nytt vatten i.

Senast redigerat av Morticia : 2011-02-20 klockan 15:25.
Reply With Quote
Gammal 2011-02-20
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv

En fundering
Hur viktigt är det egentligen med destillerat vatten när man använder örtavkok i sina krämer?
Borde det inte bli kontaminerat av örterna mer än av kokt kranvatten?
Som sagt en fundering / mimmi
Reply With Quote
Gammal 2011-02-20
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Citera:
Ursprungligen postat av Mimmi Visa inlägg
En fundering
Hur viktigt är det egentligen med destillerat vatten när man använder örtavkok i sina krämer?
Borde det inte bli kontaminerat av örterna mer än av kokt kranvatten?
Som sagt en fundering / mimmi
Jag tycker du har en poäng. Så fint kranvatten som vi normalt har i Sverige finns nog ofta värre bakteriekällor. (Sen finns förstås de enstaka tillfällen när vattnet faktiskt inte varit bra, på grund av något missöde i reningsverk osv.)

Jag tycker att de bunkar och redskap man använder borde vara en större källa till kontaminering än vattnet. Okej, inte om man spritar eller på annat sätt steriliserar grejerna. Men det tror jag inte så jättemånga gör. Jag gör det inte i alla fall.
Reply With Quote
Gammal 2011-02-20
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm

Avmineraliserat vatten borde räcka.
Utan massa mineraler som skiten kan fastna på?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:14.