Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-02-08
CarolineS CarolineS är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2011-02-06
Ny på naturkosmetika

Hej alla

För nån dag sen kickade jag mig in på crearome.se och blev helt fast. Jag plockade en massa saker i köpkorgen som jag tror jag skulle vilja ha. Men nu vill jag ha råd av er som är lite mera erfarna.

Jag har försökt att endast använd naturprodukter till ansiktet nu sen i november, å då har jag använt ricinolja + avokadoolja, eller endast avokadoolja, äppelcidervinäger som ansiktsvatten, och ännu till smörjt in mig med ringblommssalva/aloegel/echinacea creme beroende på vad min hud behövde.

Jag har haft finnar sen jag va 11-12 och har mått dåligt av detta problem. Jag har försökt hitta den bästa lösningen, och jag tror starkt på att naturprodukter kommer rädda min hud. Nu tänker jag be om att få er hjälp och guidening.

Just nu har ja övergått till att tvätta ansiktet med honung. Anser att avokado olja inte riktigt passar min hud. Nu just har ja ganska mycket små små finnar (kosmetikafinnar/hormonfinnar?) och några stora underhuds bölder. Jag har ganska fett hud, blir fort glansig, men kan även bli torr på vissa ställe, speciellt nu på vintern.

Dessa saker har jag funderat på:

Tistel kallpr
Jojoba kallpr
Neem eko
Gurkört kallpr min 20% gla
Sheasmörsolja
Citron teatree
A-vitamin palmitat
Rosmarin antioxidant
Lera grön normal-fet hud
Rasul tvållera bitar

Så nu frågar jag er:

Går det att tvätta dagligen med rasulleran?
Kan man blanda alla de där oljorna för att få en bra ansiktsolja/rengöringsolja?
Eller har ni några bättre förslag åt mig?

Tacksam för svar.
Reply With Quote
Gammal 2011-02-08
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Svar: Ny på naturkosmetika

Hejsan
Jobbigt med både torr och fet hy samtidigt
Det är svårt att svara på precis vad som passar dig. Det kan vara väldigt individuellt. Men ska försöka dela med mig av mina erfarenheter.
När det gäller regöring så är en bra utgångspunkt att "fett löser fett". Men sen är det individuellt vilken blandning man föredrar. Har man som du fet hy så tycker jag att torra oljor är det man ska ha mest av. Där är tistelolja och druvkärnsolja bra ( tror att båda går att köpa på ICA och Coop). Neemolja är också bra ( jag köpte det en gång i en asiatisk butik. Luktade konstigt men var bra). Ricinolja är lite speciell, väldigt fet men tränger inte in i huden och rengör bra.
Gör man en egen oljeblandning, smörjer in ansiktet på kvällen, torkar av och sköljer med varmt vatten så blir ansiktet rent men inte så fett.
En annan typ av rengöring som du är inne på är ju rasullera. Också bra för fet hy. Kan bli för uttorkande. Men om du gör en blandning med rasullera, honung och någon/några oljor så blir det nog mildare. Har du bölder kanske det hjälper att smeta på lite på dem innan du går och lägger dig så får det verka över natten.
Om du när du har rengjort ansiktet ( både på kvällen och morgonen) så istället för ansiktskräm kan du ta några droppar oljeblandning och smörja in på ditt fuktiga ansikte och låta självtorka. Så binder oljan vattnet i huden och den blir återfuktad. Det kan vara bra att ha olika oljeblandningar för dag och natt. Torrare oljor på dagen och fetare på natten.
För att avhjälpa glansighet på dagen så tycker jag att rismjöl är toppen. Pudra på lite lätt, syns inget bara snyggt. Crearome har ett porslinspuder som är rent finmalet rismjöl och Risenta ( som också säljer sesamfrön, bönor mm i vanliga mataffärer) har ett som fungerar utmärkt. Lite större "korn" men mycket billigare)
Som ansiktsmask fungerar både rasullera och rismjöl bra
Om jag var du skulle jag köpa någon torr olja och rismjöl i matvaruaffären, leta efter rasullera ( och ev eteriska oljor) i hälsokostaffären och prova mig fram lite innan du gör en dyr beställning hos Crearome. Så att du vet lite mer vad du vill ha.
Sen går det ju alltid att blanda i eteriska oljor både till rengöring och ansiktsolja
Det är bara att prova. Blir sällan helt fel
Lycka till /mimmi
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 14:28.