Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Redskap och burkar
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Redskap och burkar Det man behöver förutom råvaror kan man prata om här.
Tålamod t.ex.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-11-17
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Plasttuber

Har någon fyllt sina krämer i plasttub? Krämer man köps i tub är väl hopsvetsade efter att de fyllts, så hur funkar det? Var har ni köpt tuberna? Funkade det bra?

Jag funderar på en handkräm att ha i väskan. Då är tub bättre än burk, så man slipper gräva med fingrarna i den.
Reply With Quote
Gammal 2010-11-17
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Svar: Plasttuber

Hej
Jag använder ofta tuber. Tuben brukar bestå av 3 delar. Ett lock, en tub och en liten propp med hål i som krämen kommer ut i.
Jag brukar ställa min tub i en mugg så att den står upprätt. Sätter i en vanlig tratt i hålet och häller/slevar i krämen i tratten. Ofta får jag lyfta ut tuben och tratten ur muggen och dunka lite i bordet så att krämen åker ner i tuben. Tunn kräm rinner ner av sig själv men tjockare kräm kräver mer dunkande. När tuben är full sätter jag i proppen och skruvar på locket. Jag vet inte om jag förklarar begripligt men det är ganska enkelt.
Tuber kan du köpa på samma ställen som ingredienser. Titta efter rubriker som "förpackning" e dyl
Det går även att diska ur en vanlig plasttub, klipp upp bakändan, diska ur, hälla i krämen och försegla bakkanten igen med exempelvis ett varmt strykjärn. Blir inte lika bra men fungerar.
Lycka till /Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-11-17
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm

Om det är väldigt fast kräm/salva använder jag engångs plaststrutar (eller plastpåse som jag klipper av hörnet på.)
Även spolsprutor (som jag har för att kunna spola en slang som går in till urinblåsan) duger bra till halvflytande kräm/salva.

Senast redigerat av Morticia : 2010-11-17 klockan 18:43.
Reply With Quote
Gammal 2010-11-19
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Strutar, påsar, plastsprutor låter som listiga saker om man bara vill ha förpackningen hemma. För handväskan är det nog bättre med en tub.

Att börja med en urdiskad uppklippt tub som första låter listigt. Strykjärn... hehe. Misstänker att man inte gör det där så många gånger.

Köpte tuber i tre delar. Det låter ganska kladdigt att få krämen på plats och sen få på innerlocket med hål i. Det tar nog några gånger innan man får kläm på det, misstänker jag. Jag har nog sett några firmor som säljer något i den stilen, tänkte mer om någon har något konkret tips på bra tuber/någon sort som man ska undvika. Annars får jag väl kolla igenom de sajter jag känner till.
Reply With Quote
Gammal 2010-11-22
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda

Jag har använt olika tuber från diverse leverantörer.

Crearomes frostade är väldigt bra. De går också att använda om och om igen.
Jag kokar dem efter att ha kört dem i disken. Sedan torka i ugnen i ca 80C i en halvtimma eller så. Då är de ordentligt bakteriefria också.

De här Malibu tuberna är också bra och tål att kokas som beskrivet ovan.

Dessa har jag inte provat.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 21:34.