Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-09-23
Malin80 Malin80 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-10
Hjälp! Omsmältning av olivoljetvål?

Hej alla tvålmakare!
Jag hoppas någon kan hjälpa mig nu.
Jag gjorde två satser olivoljetvål i våras, slutet av mars. Den första tvålade inte efter två timmars elvispning så jag tillsatte lite mer lut, men utan resultat, och sedan lite alkohol som det står på felsökningssidan här på shenet.

Den andra tvålade inte heller efter två timmar så då tillsatte jag lite alkohol direkt. Båda började stelna direkt med alkohol.

Jag hällde upp och den första fick stelna fyra dagar och sen rev jag den på grova sidan av ett rivjärn, bredde ut flingorna på en bricka med tidningspapper.

Den andra satsen hyvlade jag med osthyveln nästa morgon och lade skivorna på samma sätt.

Nu till min fråga: Kan jag vara säker på att tvålarna är tillräckligt neutrala nu för att kunna smältas om och användas? Jag skulle ju kunna köpa teststickor på Apoteket men de kostar ca. 250 kr, inte så lockande.

Om det finns lutrester kvar och jag tillsätter mer olivolja för överfettning, kommer den oljan då att förtvålas med lutet. Jag vill inte ha brännskador eller så för att tvålen är för alkalisk.

Försvinner överskottslut i luften när tvålen ligger och mognar? Kan man testa på något sätt om tvålen har överskottslut, annat än med dyra teststickor? Ska man provtvätta händerna och se om det börjar klia (riskabelt)?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Senast redigerat av Malin80 : 2010-09-24 klockan 19:12.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 06:47.