Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Redskap och burkar
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Redskap och burkar Det man behöver förutom råvaror kan man prata om här.
Tålamod t.ex.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-05-15
Majgrene Majgrene är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-05-02
Labbutrustning, hitta var?

Jag har "googlat" en hel del nu, på vart man kan hitta div. labbutrustning, men inte riktigt hittat vad jag sökt.

Det jag vill ha/göra, är att köpa simpla grejer för att kunna destillera själv (nej, inte göra sprit hehe...). Kunde väl så klart bygga en riktigt "hembrännare" av jästunnor osv. om jag skulle vilja, men nu är det ju inte fråga om några sådana mängder, och jag vill liksom inte riskera att det på något sätt blir problem av att äga en sådan. Blir nog lite svårt att försöka få polisen att tro på en sådan historia, "Nä jag gör parfymer!".

HUR jag skall sätta upp sådan utrustning är inte direkt något problem, har liksom bekräftat mina idéer genom att jag hittat skisser på "set-ups" på nätet. Frågan är alltså, var hittar jag grejer? Några tips?
Reply With Quote
Gammal 2010-05-15
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Inte direkt något svar på din fråga utan fler frågor.
Vad är det som behövs?
Glaskärl? Rostfria kärl? rör? brännare? slangar?
Var köper exempelvis skolor sin utrustning till kemi-labben? Det kan ju inte vara i jättestora serier.
Hur proffsigt ska det vara? Tycker du det är OK att fästa en slang på en te-kanna med silvertejp?
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-05-16
Medlem

En brännare, räcker ju med en sådan man har till stormkök t.ex., är ju inte något jätteproblem. Det kan man ju fixa på Clas Ohlson eller någon liknande affär.

Sedan behöver man ju (ursäkta min totala brist på kunskap om "facktermer") en sådan glasbehållare, som har en "tapp" för avrinning upptill, och något sorts ställ att sätta behållaren i, så att man kan ställa brännaren in under.
Någon form av avrinningsrör behövs ju också, jag hade helst velat ha ett spiralformat sådant. Destillatet svalnat ju på så vis av lite bättre. Vet dock inte om sådana spiralformade rör passar sig till lite mer trögflytande oljor? Kanske bara fungerar till mer lättflytande vätskor.

Sedan behöver man väl bara något att samla upp vätskan i.

Här är en illustration som enkelt beskriver hur det skall se ut: http://www.seilnacht.com/versuche/destill1.gif

Egentligen är det väl inte lagligt att ha en destillationsutrustning. Men detta är ju inte en "fast" sådan, så jag vet inte om det faller inom de ramarna, alltså att det KAN användas som så? Då vore ju en tekanna med slang (som du nämner) också olagligt att äga.
Med denna utrustning, så får man ju på sin höjd ut sprit till en grogg också, om man skulle vilja, så jag vet faktiskt inte om polisen skulle bry sig, om de mot all förmodan skulle lista ut att du äger detta...

Jag har för mig att man kan få klartecken hos polisen för den delen, om man förklarar vad man skall göra, och visar upp konstruktionen. Den skall väl vara under en viss storlek kan jag tro. Kan vara värt att veta/tänka på, om man är väldigt ängslig för detta med lagar, och absolut slaviskt vill följa dem.
Reply With Quote
Gammal 2010-05-16
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Är det sådana här saker du letar efter?
Brännare, e-kolv, gummiproppar, slang mm
En sida för skolor tror jag men priserna verkar OK
http://www.keboundervisning.se/xz/br...&nodeId=236829

/mimmi

Senast redigerat av Mimmi : 2010-05-16 klockan 20:44.
Reply With Quote
Gammal 2010-05-16
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
En till sajt som säljer labbprylar främst till skolor http://www.zenitlaromedel.se/ Har inte kollat specifikt efter dest.utrustning, men det skulle förvåna mig om de inte har.
Reply With Quote
Gammal 2010-05-17
Medlem

Det verkar ju kunna funka. Tyvärr är länken med beställningsinformation död, så det är svårt att se om de tar beställningar från privatpersoner, utan att kontakta dem och fråga då.

Tack för länkarna Mimmi & Vaxet, detta får man undersöka närmare när lönen trillar in. Zenit Löromedel verkar ta beställningar från privatpersoner iaf., då de bland villkoren anger att privatpersoner måste ange sitt mobilnummer.

Senast redigerat av Majgrene : 2010-05-17 klockan 10:18.
Reply With Quote
Gammal 2010-05-17
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Jag har beställt från Zent, så jodå de tar beställningar från privatpersoner. Man måste först registrera konto i webshoppen och få det godkänt av dem (??) innan man kan handla så det är lite krångligt, men sen är det inget problem bortsett att man som privatperson åker på postförskott istället för att betala mot faktura i efterhand.

I princip allt av intresse hittas under "Allmänt labbmaterial" => "Glas och plast".
Reply With Quote
Gammal 2010-05-19
Medlem

Okej! Då låter det som att man provar att köra på dem då, om ingen annan har något bättre bud innan det blir dags att beställa.

Plockade en påse med nyutsprungna björklöv igår (bor i norra Norrland), det får bli ett första destillationsprojekt, så är det bara att hoppas att det kommer ut en ädel produkt i slutänden...
Reply With Quote
Gammal 2010-05-24
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Har själv undersökt det här för några år sedan.
Man kan få särskilt tillstånd från myndigheterna för en liten destillerare så det är nog inga problem.
Här är några länkar varav några är fantastiskt fina med hög ha-faktor:

Gjort av lab grejer (USA)

Av koppar

Svenskt ställe som säljer labutrustning
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 04:24.