Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-03-23
Malin80 Malin80 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-10
Göra egen ullkur?

Jag vet inte riktigt var jag ska posta denna fråga, hoppas någon här kan hjälpa mig. Jag använder tygblöjor med ullbyxor till mina två barn och ullkur är ju inte gratis precis. Däremot har jag har några hundra gram ullfett i kylen som jag använder till ullfettsalva, mm, och undrar om jag kan göra egen ullkur av ullfett, vatten och såpa, tex.
Har läst att Sonetts ullkur består av lanolin, naturligt ullfett och olivsåpa. Kan man smälta ullfett och blanda med vatten och såpa? Någon som provat? Måste det vara just OLIVsåpa eller funkar vanlig grön såpa?
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Tack på förhand!

Mvh. Malin
Reply With Quote
Gammal 2010-03-24
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej Malin
Det var ju några år sedan man höll på med detta. (minstingen har precis blivit tonåring) men om jag minns rätt så kunde det ju vara stor skillnad på olika ullkurer från olika leverantörer. Jag tror jag köpte någon där själva fettet inte blandade sig utan flöt ovanpå. Jag tror att såpan verkar som emulgeringsmedel så att du får en homogen blandning. Men jag skulle nog inte välja vanlig grönsåpa. Men om du däremot tar lite äkta olivoljetvål och löser upp det i vatten så kan nog tvålen ha samma funktion som såpan. (skillnaden på tvål och såpa är ju om man använder natronlut eller kalilut)
Så mitt förslag är:
riv lite olivoljetvål med rivjärn och lös upp i vatten (kan ta något dygn)
ta i ullfett och värm så att det smälter och blandar sig
vänta till det har svalnat lagom och lägg i ullbyxorna
Jag tror inte att ullbyxorna blir förstörda. Kanske kladdiga om ullfettet fördelar sig ojämnt men det går ju att tvätta bort med olivoljetvål.
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2011-05-14
Moppen Moppen är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2011-03-22
Svar: Göra egen ullkur?

Hei,

jeg selv bruker og koke opp en stor kjele med varmt vann, trekker kjelen av varmen. Tilsetter så 1 spiseskjed lanolin, visper rundt og tilsetter samtidig medisinsk grønnsåpe. (nok til at du ser at all lanolinen emulgerer med vannet).
Har ingen mengde på såpen du tilsetter, men en god "sprut" bruker og holde.

Legger der etter ullbleiene i, og setter noe tungt opp på slik alle ligger under vann. Lar det stå over natten, gjerne røre rundt et par ganger. Skyl og tørk :-)

Om du vil lage din egen kur (slik som dem du for kjøpt) bruker du denne:

50g Lanolin
1000ml dem. Vann
10gr flytende sulfat

Pass på at du bruker lanolin som er økologisk eller maks 1ppm med pestcider!
Reply With Quote
Gammal 2011-05-15
Medlem

Tack för det svaret, känns bra att någon annan också gjorde som jag.
Reply With Quote
Gammal 2011-05-17
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Kan man använda ullkur till silke?

Almgrens sidenväveri påstår att vitsen med deras sidentvål är att den återfettar. I sådana fall borde det väl gå bra att återfetta efteråt också, tycker jag. Om man då vill tvätta med något annat.
Reply With Quote
Gammal 2011-05-17
Medlem

Jag ullkurade en tröja som hade 65% ull och 35% silke. Den kändes fet och otrevlig efteråt. Jag tror inte silket suger upp ullfettet utan det lägger sig utanpå fibrerna.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:05.