Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-01-06
Rödräven Rödräven är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-01-06
Använda direkt på huden?

Jag har ingen direkt erfarenhet av att göra egna krämer, men använder gärna olika slags "hälsokost"-krämer till hudvård. Brukar också t ex göra kamomillte eller grönt te att ha till ansiktsvatten.
Nu undrar jag lite om vilka oljor som lämpar sig för att använda direkt i ansiktet och vilka som behöver blandas med andra. Om man t ex har gurkörtsolja, nyponfröolja eller havtornsolja, kan man ta lite direkt då, eller ska jag blanda det med en fetare olja?

Läste också om någon som använt kaffe i en kräm. Det kan väl kanske inte användas direkt på huden, som jag gör med te (tar det på en bomullstuss och baddar ansiktet)?

Jag har nu även fått problem med vad jag tror är kosmetikaakne. Kanske är det något jag reagerar på i någon kräm. Det bästa kanske är att sluta helt ett tag och se om det går över, men jag blir så torr då så jag vet inte om jag står ut med att inte smörja in mig alls!
Jag har aloe vera gel, den borde vara bra så länge, men grejen är att när jag använder den känns huden lite stel och torr efteråt, även om jag vet att aloe vera ska vara återfuktande. Någon annan som känt samma sak?

Många frågor från en nybörjare på detta forum, som hoppas på svar.
Reply With Quote
Gammal 2009-01-06
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Citera:
Ursprungligen postat av Rödräven
Jag har ingen direkt erfarenhet av att göra egna krämer, men använder gärna olika slags "hälsokost"-krämer till hudvård. Brukar också t ex göra kamomillte eller grönt te att ha till ansiktsvatten.

Nu undrar jag lite om vilka oljor som lämpar sig för att använda direkt i ansiktet och vilka som behöver blandas med andra. Om man t ex har gurkörtsolja, nyponfröolja eller havtornsolja, kan man ta lite direkt då, eller ska jag blanda det med en fetare olja?
De är rätt torra. Så det är skönare att använda de om man blandar upp med en fetare olja. Gärna jojobaolja som hjälper till att få in det nyttiga i huden.
De halvfeta och feta kan man använda ensamma. Mandelolja, rapsolja och många fler.

Citera:
Läste också om någon som använt kaffe i en kräm. Det kan väl kanske inte användas direkt på huden, som jag gör med te (tar det på en bomullstuss och baddar ansiktet)?
Spä gärna ut det så det inte blir för uttorkande.

Citera:
Jag har nu även fått problem med vad jag tror är kosmetikaakne. Kanske är det något jag reagerar på i någon kräm. Det bästa kanske är att sluta helt ett tag och se om det går över, men jag blir så torr då så jag vet inte om jag står ut med att inte smörja in mig alls!
Smörj med en olja (oblandad så du kan testa vad du tål sakta)
Rapsolja har de flesta i kylen. Den fungerar bra.
Helst kallpressad.

Citera:
Jag har aloe vera gel, den borde vara bra så länge, men grejen är att när jag använder den känns huden lite stel och torr efteråt, även om jag vet att aloe vera ska vara återfuktande. Någon annan som känt samma sak?
Du kan blanda i lite olja i aloegelén.
En del köpta aloegel innehåller dimetikum, carboner och annat som huden kan reagera mot.
Finns några få som är rätt rena. Läs innehållsförteckningen. Det som behövs är aloejos, gelemedel (xanthangum) och lite konserveringemedel.

Senast redigerat av Morticia : 2009-01-06 klockan 22:29.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 09:33.