Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-03-17
maajms maajms är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-03-16
Hård tvål

Hej jag är helt ny på tvåltillverkning och undrar om någon kan tipsa mig om en bra nybörjartvål. Har läst en bok från bibblan och där var recept på hård tvål, som innehöll palmolja, men var finns den att köpa? Alla tips motages tacksamt.
Reply With Quote
Gammal 2005-03-17
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Jag gjorde min första tvålning för en månad sedan. Det var en margarintvål. Den känns ännu som om den behöver ligga och torka lite, är alltså inte så där hård.

Idag har jag börjat använda min andra sats som jag gjorde den 1 mars, den verkar redan klar, jag har gjort tungtestet, dvs slickat på tvålen, och den verkar ok det sticktes inte. Den är hård och fin.

Till denna tvål använde jag 1700 g olivolja, 300 g cocosfett, 50 g bivax, 269 g kaustiksoda och 660 ml vatten.

Jag började förtvålningen vid 58 grader. Efter att jag hade rört ihop fett och sodablandningen så hällde jag över i min mixer (som hör till min stora köksmaskin) och körde. Det blev klart på bara någon minut. Nackdelen med detta är att man inte kan köra allt på en gång,det får inte plats i mixern, och dessutom så blir smeten ganska tjock. Det är också svårt att få med allt från mixern.

Jag hällde upp en del i mjölkkartonger, en del av det färgade jag med gurkmeja och tog också i eteriska oljor, i en annan del tog jag i torkade ringblommor, som jag hade tagit bort den hårda delen av.

Jag skar allt efter två dagar. Nu har jag börjat använda gurkmejatvålen och även en bit helt ofärgat och utan dofter i. De verkar fungera bra. Det känns att de är bättre för huden än min andra tvål.

Lycka till med tvålningen, det är jättekul, men läs på ordentligt hur du ska göra innan du börjar, och ha gärna det uppskrivet bredvid dig också. Glöm inte vinägern, om du får det minsta lilla stänk på dig så svider det!

Reply With Quote
Gammal 2005-03-17
maajms maajms är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-03-16
Jättemycke tack för tipsetDetta ska jag försöka mig på till helgen
Reply With Quote
Gammal 2005-05-18
smultronet smultronet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-18
Jag köpte pomace olivolja på en asiatisk/persisk mataffär (5 liters dunk). Den var jätte lätt att göra tvål av. Till 1 kg olja tog jag 126 g kaustiksoda och 252 g vatten. Jag behövde bara röra i ca 4 - 5 minuter och sen var den klar för hällning i form. Temperaturen var på ca 56ºC. Jag blev överraskad över hur snabbt den förtvålade sig. Trodde jag skulle få stå och röra i 1 timme eller två som vanligt när jag gör tvål. Så jag kan verkligen rekommendera pomace varianten på olivolja.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-24
leza leza är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-24
Plats: Hovmantorp
Jag undrar vad det var för kvalitet på olivoljan som du skrev om och varför du använde 126 g kaustiksoda istället för 137 g som jag fått uträknat att man bör använda?
Reply With Quote
Gammal 2005-05-24
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Jag vet inte vad det är för kvalitet på oljan. På endel sidor står det att pomace olivoljan går att använda till matlagning (fritering) och på andra sidor står det att oljan inte är särskilt lämpad för matlagning utan mer för att göra tvål av. Använder man oljan till att göra tvål så behövs det mindre kaustiksoda jämfört med andra olivoljor och på så sätt får man en mildare tvål. På www.millersoap.com så kan man hitta en förtvålingstabell där de har med pomace olivolja, med detta låga tal.

Senast redigerat av Cissi : 2005-05-24 klockan 15:45.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-24
leza leza är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-24
Plats: Hovmantorp
Tack då ska jag se om jag kan hitta sådan olja i någon affär. Jag skulle så gärna vilja lyckas med min olivoljetvål.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-24
Annchapanncha Annchapanncha är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-10-27
Hejsan
Jag har använt ICA:s olivolja, och det gar funkat jättebra.
Palmolja harjag köpt från Crearoma.com
VÄLDIGT fet olja, men bra blir det.
Ha det bra
Annchapanncha

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 06:44.