Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-04-05
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Tvålparfymer

Jag är lite nyfiken på vad ni brukar parfymera era tvålar med, som vilka eteriska oljor och i vilka kombinationer. Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om bra doftkombinationer till egentillverkad tvål.

Har själv experimenterat med olika dofter och fått olika resultat. Jag brukar parfymera omsmälttvål som har mognat, eftersom det är enklast.

Jag har fått ganska bra resultat med: apelsin (25 droppar), bergamott (25 dr), citron (10 dr) och benzoin (5 dr) till 100 g tvål. Samt färgsatt det hela med gurkmeja.

Senast redigerat av Cissi : 2005-05-02 klockan 18:45.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-04
smultronet smultronet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-18
Jag tycker att apotekets syntetiska rosendoft luktar gott i tvål. Tar ca 1 g doft till 100 gram tvål.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-05
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Finns apotekets syntetiska rosdoft att få tag i på apotek? Om inte, var får man tag i den? Vad kostar den? Den låter intressant.

Jag brukar ta olika dofter i mina tvålar, alltifrån eteriska oljor till andra doftoljor. Har även använt vanlig eau de toilette. Jag häller numera alltid i dofterna direkt innan jag häller upp tvålmassan i form, jag omsmälter inte, det är för omständigt tycker jag.

Jag tar ca 10 ml doftolja till ett kilo tvålmassa, men har även tagit så lite som 5 ml till 4 kg tvål. Har dock ännu inte sett de´t färdiga resultatet av det.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-05
Medlem

Antingen har apoteket oljan redan inne eller så måste du beställa den. 10 ml kostar ca 40 kr. Det är bara att fråga personalen.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-05
Hedersmedlem

Vad bra, jag går till apoteket redan imorgon och beställer, för jag är övertygad att de inte har något sådant hemma.

Vet du om de har andra doftoljor, syntetiska eller eteriska? Den enda jag känner till är deras pepparmintsolja, som de brukar ha hemma vid jultiden.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-06
Medlem

Det är nog bara att fråga personalen som jobbar där, jag vet inte om de har andra "dofter" än pepparmynta och synt. rosenolja. Man kan ju beställa andra saker som lavendelblommor och rosenvatten, men de har ganska dyra priser på grejerna.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-24
Annchapanncha Annchapanncha är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-10-27
Hejsan.

Jag kör med bar eteriska oljor, jag har testat kryddnejlika, lavendel och tea tree.
Ca 60 ml per sats somär ca två kg tvål.
Blir skitbra.

Jag harhaft lera i en tvål, och paprikapulver.
Gammal 2005-06-12
Asiankitten Asiankitten är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-06-12
Plats: Stockholm
Rosen vatten går att hitta i butiker med utländskt sortiment vet jag, billigt var det väl också om jag minns rätt.
Reply With Quote
Gammal 2005-06-16
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Rosenvattnet som man kan hitta i persiska mataffärer är inte äkta hydrolat utan den billigare "Ex tempora-beredning" varianten. Gå in på http://www.shenet.se/recept/rosenvatten.html
Blev själv besviken då jag upptäckte att det billiga rosenvattnet man hittat inte var äkta hydrolat.
Reply With Quote
Gammal 2005-07-14
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Är det nån mer än jag som upplever att den tillsatta doften på sina tvålar försvinner ovanligt snabbt. Jag har provat parfymera med EdT med kokosdoft och den luktade bra under tiden som den fick torka, men när jag skulle använda den så var det som om den tillsatta lukten bara försvann och upp dök tvålens egna speciella doft. Ingen kokosdoft här inte. Har provat att parfymera med olika eteriska oljor bl a lavendel och pepparmynta. Lavendeldoften försvann oxå snabbt, men pepparmyntan höll bättre. Har provat att tillsätta mer lavendel i en annan tvål men det spelade ingen roll, doften försvann ändå lika snabbt.

Är det bara jag som råkat ut för detta?
Reply With Quote
Gammal 2005-07-14
Hedersmedlem

Jag brukar använda 10 ml doftoljor, mest eteriska, per kilo tvålmassa. Jag häller i dofterna efter att tvålmassan har spårat. Jag smälter alltså inte om. Jag gjorde min första tvål i januari i år, så jag har inte så lång erfarenhet, men har ändå gjort ca 20 olika sorters tvålar och alla har behållit sin doft. Jag häller inte i så myclet doftoljor då jag inte tycker om tvålar som doftar för mycket, men mina doftar gott utan att stinka för mycket. Men nog har doften stannat kvar alltid.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-11
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Är det nån här som har erfarenhet av att doftsätta sin hemagjorda tvål me Sanna naturs doftoljor? (då ni doftsatt tvålen vid tillverkningstillfället och inte vid en omsmältning)

Vilka har blivit bra och vilka inte? Och har de missfärgat tvålen?
Reply With Quote
Gammal 2006-04-11
myosotis myosotis är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2005-04-06
Jag har inte provar Sanna Natures doftoljor, men jag har en annan fråga:

Ni som har provat EdT i tvål, hur mycket tar ni? Och gör inte alkoholen i EdT'n att tvålen stelnar väldigt fort? Har själv ett lager med olika EdT som jag inte hinner använda upp, och skulle gärna se att den kom till användning i tvålarna.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-11
Hedersmedlem

Hej, jag har gjort tvål och tagit i sk vanligt eau de toilette. Tvålmassan stelnade jättesnabbt. Men det går att ta i det. Se då till att vara beredd att röra snabbt och sedan hälla upp snabbt. Du hinner inte med att hälla upp i flera små formar utan du bör välja en stor form. Likaså bör du ha i färgen innan doften.

Ett annat alternativ är att smälta om och då ta i doften.

Men ärligt, jag tror inte att det är så hudvänligt med sådana grejer i tvålen, men ibland kan det ju vara kul med goddoftande tvålar även om de inte är världsbäst. De är ju inte dåliga i alla fall. Se gärna till att tvålen är överfettad.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-25
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Hur mkt hade du i Hova? Av EdT räknat per kilo.

Jag har nu provat med kokosdoften i tvål. Jag tog 10 ml till 1 kg. Utöver det hade jag i lite titandioxid eftersom jag ville ha en vit tvål, sedan hade jag i en halv dl kokosrasp. Och i stället för vatten använde jag kokosmjölk. Nu nån vecka efteråt så är tvålen fortfarande vit (krämigt vit) och har en krämig kokosdoft.

Jag vill bara upplysa andra som tänker prova kokosdoften i tvål, den gör att tvålen snabbstelnar, så man måste vara mkt snabb me att få ner den stabbiga massan i formarna.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 01:40.