Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-07-14
Cilia Cilia är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-09-20
Plats: Östersund
Klåda och eksem

Jag har psoriasis i hårbotten med en ofta outhärdlig klåda och tappar mycket hår. Efter att ha provat massor med kombinationer av råvaror i mina shampon ger jag snart upp.....

Jag har gjort "allergitest" av råvaror och jag reagerar inte på något ämne var för sig. Jag misstänker att tensiderna har stor betydelse för hårbottens kondition. Jag har använt LS, sockertensid, betain och pärlemor. Vilken mängd måste man minst ha i shampon? I de flesta recept utgör tensiderna ca 30 ml, 40 % tvättaktiva ämnen.

Desperat provade jag även Genesis shampo som någon rekommenderade här, men än så länge har jag ingen positiv upplevelse av det.

Tacksam för tips och erfarenheter
Reply With Quote
Gammal 2006-07-14
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Varför inte göra ett schampo på samma sätt som man gör tvål, helt utan tensider. Det finns visst fina recept som fungerar jättebra. Om du är intresserad kan jag leta.

Desutom tror jag du skulle må gott av riktig oljeinpackning med oljor och eteriska oljor som ska vara bra vid psoriasis.

Några sådana oljor är mandelolja, gurkörtsolja, hampförolja och arganolja. Bra eteriska oljor att ha i är bl a lavendelolja. patchouli, myrra och geranium. Glöm inte att även ta i E-vitamin. Jo, ha du torr hud är det även bra med sheasmörsolja i blandningen.
Reply With Quote
Gammal 2006-07-15
Cilia Cilia är offline
Medlem

Det är värt ett försök. Jag har endast gjort flytande tvål, med tensider. I mina böcker hittar jag inget recept på tvål utan tensider. Jag har letat här på Shenet, men är osäker på vad du menar för recept. Jag är tacksam om du vill hjälpa mig vidare.

Oljeinpackning brukar jag göra när tiden räcker till...
Reply With Quote
Gammal 2006-07-15
Hedersmedlem

Hej, om du söker på engelska tvålsidor så hittar du flera recept. Här kommer ett (men jag vet inte om detta är det bästa, tror jag kan hitta bättre sedan). Har sparat detta recept i min dator, därför kan jag inte säga exakt var jag hittade receptet.

Shampoo Bar

It says using this eliminates the need for a conditioner.

Squeeze the juice of a lemon into bottle to for your finial rinse.

This soap does not wash away natural oils

24 oz coconut oil

28 oz. olive oil

24 oz. castor oil

12 oz lye

32 oz water

Temps:

Lye/h20 and fats should be between 95-98.

Här kommer ett annat recept, som jag hämtat ur boken Essentially Soap av Dr robert S McDaniel (en bra bok som jag köpt via Adlibris)
Detta recept heter Lavender Shampoo/Conditioner Bar

Ricinolja 330 g
kokos 650 g
olivolja 600 g
jojobaolja 200 g
rapsolja 550 g
glycerin 50 g
lavendelolja ½ oz vid trace
Kaustiksoda står det att det ska vara 12 oz. Exakt hur mycket du ska ta, tycker jag du ska räkna ut själv. Det beror ju bl a på hur mycket överfettning du vill ha. Vattenmängden räknar man till 2.08 x kaustiksodan, men denna kan varieras medan du måste vara mer noga med de andra ingredienserna.

Jag vet att jag har ytterligare ett annat recept men jag hittar inte pärmen där det finns, just nu.

Hur du gör tvålar hittar du på många sidor på internet. Även här på Shenet står det. Använd mixerstav.

Lycka till!
Reply With Quote
Gammal 2006-07-15
Hedersmedlem

Hej igen, ytterligare recept hittade jag i boden Soap Naturally av Garzena och Tadiello. Jag väljer ett.

olivolja 450 g
kokos 300 g
sheasmör 100 g
kakaosmör 50 g
ricinola 50 g
kaustiksoda 137 g
istället för vatten: vatteninfussion på brännässla och rosmarin 300 g
efter trace ( det är när tvålmassan spårar) tillsätt
50 g jojoba
10 ml cederträolja
rosmarinolja 5 ml
pinjeolja 5 ml

Här rekommenderar de en temp på 40 C vid sammanrörningen av lut och oljor.

Som du ser är en av de gemensamma nämnarna just ricinolja. Det lär vara viktigt i just schampo som man gör på detta sätt.

För alla recept gör dem enligt kallrörd metod. Du kan läsa om detta här på Shenet och även på andra ställen. Lär på mer än ett ställe innan du sätter igång. Det underlättar för att förstå vad som är viktigt och varför man gör vissa saker.
Reply With Quote
Gammal 2006-07-16
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Hej Cilia,

Hade precis samma besvr.. det var så jag började forska bland natur-kosmetik-hygien tills jag började tillverka själv för några år sedan.
Jag märkte att det blev betydligt mildare när jag ersatte LS med Betain åtminstone till hälften eller tom mer.. har Karbamid och Glycerin i schmpot.
Jojobaolja har en magisk verkan på psoriasis samt Sheasmör/olja.. jag brukar massera hårbotten lätt med dessa samt Rosmarinolja.. det är värt att prova.. massera i en vecka varje dag.. tvätta inte bort.. eller gör det efter att du har tvättat håret och på torrt hårbotten.
Infussioner på brännäsla, rosmarin och kamomill (ensamma eller blandade): jag brukar ha som sköljmedel för håret (och kroppen) och låter håret torka innan jag masserar in några droppar ovannämnda oljor.
När det gäller eteriska oljor: jag rekommenderar att börja med dessa senare.. när du har märkt att hårbotten mår lite bättre
Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2006-07-17
Cilia Cilia är offline
Medlem

Tack så mycket för värdefulla tips.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-01
Tatiana Tatiana är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-10-25
Plats: Stockholm
Hejsan. Jag har också psoriasis men ännu så länge "lätt". Men jag känner igen det där med stark klåda i hårbotten och så flagar jag något så otroligt. Jag har testat en grej som faktiskt hjälper mig så mycket att jag funderar på att använda vanlig shampo mellan behandlingarna: Henna. När klådan och rodnaden och flagandet blir för mycket, ungefär med två, tre veckors mellanrum eller vid stark stress, gör jag en hennainpackning och låter den vara på över natten. Har jag inte gjort någon inpackning på länge kör jag två nätter på raken. Då håller sig hårbotten ett tag. Ursprungligen gjorde jag inpackningen för att dölja grå hår men det tog aldrig så jag lät det vara på över natten. Håret fortsatte att vara gråsprängt men klådan och rodnaden försvann. Sedan läste jag här i Shenet att just Henna kan användas just mot hårbottenproblem.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-12
Animi Animi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-08-11
Amerikanska företaget Skinactives.com säljer Polypodium leucotomos-extrakt som ska kunna lindra psoriasis. Jag har dock ingen erfarenhet av vare sig företaget eller extraktet, men jag är intresserad av andra ingredienser de saluför.

Själv har jag inte psoriasis men min hårbotten har problem, bl a klåda. Och liksom flera andra har jag upptäckt att milda schampon dämpar klådan. Jag använder sockertensid och betain som de enda tvättaktiva ämnen i mina schampon sedan en tid tillbaka, och min hårbotten har lugnat sig rejält. Inte nog med att klådan är så gott som borta men för första gången på ca 15 år har jag ingen mjäll. Jag har testat måååånga mjällschampon genom åren och vare sig jag köpt dem på Apoteket, hos hårfrissan eller i vanliga livsmedelsbutiker har de som bäst bara fungerat till en viss gräns. Dessutom verkar håravfallet ha minskat, trots att det i mitt fall inte beror på utvärtes faktorer.

Jag köpte lauryl glutamate för ett tag sedan och testade att ersätta en del av sockertensiden och betainen med det i ett schampo, men trots att det enligt Crearome ska vara en mild tensid funkade det inte för mig. Min klåda blev mer märkbar.

Äkta schampotvålar gjorda på lut och vegetabiliska oljor funkade mot min klåda. Dock så ville mitt hår aldrig vänja sig vid dem, det såg smutsigt ut hela tiden och jag gillade inte hur håret kändes. Efter ett tag fick jag även en beläggning i hårbotten, trots att jag sköljde håret mer än väl och använde äppelcidervinäger i sista sköljvattnet. Första gången stod jag ut i ca 14 veckor och andra gången bara en månad eller så. Sedan blev jag less på att hela tiden vara tvungen att ha håret i fläta eller liknande, det gick inte att ha det utsläppt. Jag köpte dessa handgjorda tvålar av en amerikansk kvinna och flera av hennes andra kunder har inte haft samma problem som jag hade, så det är nog väldigt individuellt.

Anyroad. Jag hoppas att du Cilia hittar något som passar just dig så att dina besvär kan lindras.

/Animi
Reply With Quote
Gammal 2006-08-15
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Animi, hur mycket sockertensid och betain brukar du ta till ditt schampo (i %)? Har själv klåda i hårbotten och är nyfiken på hur mkt du använt i schampo.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-15
Animi Animi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-08-11
Sockertensid och betain

Cissi:

Jag brukar ha ca 5 % betain och 20-25 % sockertensid. Denna kombination blir dock väldigt svår att förtjocka, enligt min erfarenhet. Schampot vill gärna separera också. Jag brukar ta i ganska mycket förtjockningsmedel (carrageenpulver i mitt fall), men det blir ändå ganska tunt i slutändan.

Jämfört med vanliga, köpta schampon är mitt lite svårare att fördela i håret, det löddrar inte lika mycket eller snarare, löddret blir inte lika stort. Men jag har tålamod, speciellt efter att ha känt av fördelarna med mitt schampo.

Första gången jag gjorde ett sockertensid- och betainschampo använde jag mer betain än ST. Men mitt hår, och framför allt hårbotten, verkar tycka bättre om sockertensid, därför testade jag att öka på det och minska mängden betain.

Jag kan också nämna att jag inte använder något örtavkok eller några eteriska oljor i mitt schampo, för även milda, lugnande eteriska oljor som lavendel verkar irritera min hårbotten. Jag försöker hålla det så ”rent” och enkelt som möjligt.
Reply With Quote
Gammal 2006-09-24
Urtica Urtica är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-09-24
Plats: Drammen, Norge
Prøv vanlig grønnsåpe, funker veldig bra ved psoriassis i hodebunnen.
Reply With Quote
Gammal 2010-09-30
Malin80 Malin80 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-10
Svar: Klåda och eksem

Citera:
Ursprungligen postat av Animi Visa inlägg
Äkta schampotvålar gjorda på lut och vegetabiliska oljor funkade mot min klåda. Dock så ville mitt hår aldrig vänja sig vid dem, det såg smutsigt ut hela tiden och jag gillade inte hur håret kändes. Efter ett tag fick jag även en beläggning i hårbotten, trots att jag sköljde håret mer än väl och använde äppelcidervinäger i sista sköljvattnet. Första gången stod jag ut i ca 14 veckor och andra gången bara en månad eller så. Sedan blev jag less på att hela tiden vara tvungen att ha håret i fläta eller liknande, det gick inte att ha det utsläppt. Jag köpte dessa handgjorda tvålar av en amerikansk kvinna och flera av hennes andra kunder har inte haft samma problem som jag hade, så det är nog väldigt individuellt./Animi
Om man ska sluta med vanligt schampo (SLS/ALS) så bör man tvätta håret en sista gång med det innan man går över till mildare tvättämnen. I många vanliga balsam finns paraffin och/eller silikon som inte går att tvätta bort med milda tvättämnen. Dessa ligger kvar runt hårstråna och i hårbotten som en lite klibbig hinna och samlar på sig smuts och damm mm. Till slut blir det en sån beläggning som du säger. Sen får man också kolla sitt balsam så det inte innehåller något paraffin/silikon.
Sen svar, jag vet. Men någon annan kanske har samma problem och läser detta.
Reply With Quote
Gammal 2010-11-05
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Citera:
Ursprungligen postat av Malin80 Visa inlägg
Om man ska sluta med vanligt schampo (SLS/ALS) så bör man tvätta håret en sista gång med det innan man går över till mildare tvättämnen. I många vanliga balsam finns paraffin och/eller silikon som inte går att tvätta bort med milda tvättämnen. Dessa ligger kvar runt hårstråna och i hårbotten som en lite klibbig hinna och samlar på sig smuts och damm mm. Till slut blir det en sån beläggning som du säger. Sen får man också kolla sitt balsam så det inte innehåller något paraffin/silikon.
Sen svar, jag vet. Men någon annan kanske har samma problem och läser detta.
Vanlig tvål torde också kunna tvätta bort silikoner etc, ungefär lika bra som SLS. Så jag tror inte detta var problemet i det här fallet.
Reply With Quote
Gammal 2011-04-30
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17

jag har själv mjälleksem i huvudet sen tonåren, har kroniska problem. men det enda som riktigt håller det i schack är elecon lösning då och då. Fungerar inte sånt på psoreasis också?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:02.