Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-05-18
Pigan Pigan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-07-30
Naturlig färgning av tvål?

Har precis skojat till det med tvålmassa och olika dofter och färger, men, och då kommer det stora menet, så läste jag på Enumret på tvål färgen. E102 är en stark AZOfärg, den blå E133(tror jag) var också starkt allergiframkallande. Sista tvålen blev med gurkmeja istället för E102. Hittade inget Enummer på den rosafärgen. Det är ju roligt med olika färger på tvålen och nu undrar jag om ni har tips på hur det går att få fler färger än gult utan en massa farliga azofärger. Lägga rödbetor i olja och använda det till rött ex? Usch, jag blev lite ställd för jag hade inte funderat över detta innan, jag som undviker sånt i mat.
Reply With Quote
Gammal 2011-05-18
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Naturlig färgning av tvål?

Är azofärger konstaterat allergiframkallande på huden? Problematiken med dem handlar väl om förtäring, trodde jag. Det är väl därför de försvunnit ut (?) bland livsmedelsfärgerna, men därav följer inte nödvändigtvis att de har samma effekt på huden. Det är nog rätt många av ingredienserna i våra hemkokta produkter som inte bör förtäras.
Reply With Quote
Gammal 2011-05-18
Pigan Pigan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-07-30

Jag vet inte om de är konstaterat allergiframkallande på huden men huden är ju ett stort organ som tar till sig av sånt vi tar på den. Nej, tyvärr har de inte försvunnit utan finns fortfarande i godis, läsk mm. Men det kändes inte bra att ha AZOfärg i sitt eget kylskåp. Iofs har jag inte märkt att vi reagerat negativt på tvålfärgerna när vi tvättat oss. Det handlar ju om ganska små mängder. Skulle ändå kännas bättre med alternativ.
Reply With Quote
Gammal 2011-05-30
Woodstock Woodstock är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-12-05
Plats: Bålsta

Hej Pigan,

Jag använder också gurkmeja som färg i tvål men har inte hittat någon annan bra naturfärg. Plockade fram gamla växtfärgningskunskaper och testade indigo (blå) och krapp (röd) samt rödbeta men den bleknar tyvärr ganska snabbt.

Jo jag använder ibland också algpulver för att få grön färg, men det är ganska dyrt.

Annars tycker jag att tvålen är ganska fin i sin naturliga färg. Om man vill kan man ju blanda i olika leror eller lerpulver, finns vit, svart, brunröd eller rosa det ger också lite färg och struktur.

Väl mött!

Woodstock
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 14:20.