Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-03-17
Vildvittra Vildvittra är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-09-27
Hjälp! Första emulsionskrämen.

Hej alla!
Jag har hittills bara gjort olika typer av salvor, men tänkte nu försöka mig på en emulsionskräm eftersom jag hittat en engelsk naturlig kräm som jag provat och vill försöka härma. Jag vet ungefär hur man gör, men skulle framför allt behöva hjälp med proportioner och ett enkelt recept. Krämen som passar mig mycket bra innehåller detta:

Lavendula Angustifolia Flower Distilate* (Lavender Flower Water)
Sesamum Indicum Daucus Carota* (Sesame with Carrot Oil)
Simmondsia Chinensis* (Jojoba Oil)
Triticum Vulgare* (Wheatgerm Oil)
Cera Alba* (Beeswax)
Emulsifying Wax (Vegetable based-used to combine Flower Water and oil)
Theobroma Cacao* (Cocoa Butter)
Citrus Grandis* (Grapefruit Seed Extract)
Tocopherol (Vitamin E)
Boswellia Thurifera Essential Oil (Frankincense)
Octea Caudata Essential Oil (Rosewood)
Cedrus Atlantica Essential Oil* (Cedarwood)

Jag har allt hemma utom lavendelvatten, sesam/morotsolja, vetegroddsolja, druvkärnolja samt det ospecificerade vaxet. Vad jag har är jojobaolja, mandelolja, olivolja, gurkörtsolja, avokadoolja, avokadosmör, bivax, sheasmör, kokosfett, kakaosmör, A- och E-vitamin samt rätt många eteriska oljor.
Använder ni oftast rent destillerat vatten eller använder ni dekokter (eller vad det heter när det är ett utdrag med örter)?

Nån som har lust att filura på detta? Vill försöka komma så nära som möjligt innehållsmässigt utan att köpa massor av nya råvaror.

/Vildvittra
Reply With Quote
Gammal 2011-03-18
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Svar: Hjälp! Första emulsionskrämen.

Det låter som en riktig antirynk kräm i mina öron. Jag har bara använt destillerat vatten i mina krämer hittills. Men det går givetvis att använda dekokter mm. Var då noga med att sila genom kaffefilter ett par gånger för att vara säker på att det inte kommer att mögla. Jag använder mig av crearomes grundrecept med vegetal för normalhud som jag tycker är underbar. Jag tycker att den har varit användbar och sedan har jag ändrat lite efter eget behov. Vad jag fick lära mig av proffsen här på Shenet var att man alltid ska utgå från att receptet är på 100 ml. Om oljefasen tex är 20 ml så kan du istort sätt välja vilka oljor du vill efter din hud, om du tex byter ut vetegroddsoljan så tar du samma mängd av gurkört tex.....Testa dig fram. Jag använder etersikolja av rosenträ som jag tycker dofta gott och gör susen på rynkor...
Lycka till!
Citera:
Ursprungligen postat av Vildvittra Visa inlägg
Hej alla!
Jag har hittills bara gjort olika typer av salvor, men tänkte nu försöka mig på en emulsionskräm eftersom jag hittat en engelsk naturlig kräm som jag provat och vill försöka härma. Jag vet ungefär hur man gör, men skulle framför allt behöva hjälp med proportioner och ett enkelt recept. Krämen som passar mig mycket bra innehåller detta:

Lavendula Angustifolia Flower Distilate* (Lavender Flower Water)
Sesamum Indicum Daucus Carota* (Sesame with Carrot Oil)
Simmondsia Chinensis* (Jojoba Oil)
Triticum Vulgare* (Wheatgerm Oil)
Cera Alba* (Beeswax)
Emulsifying Wax (Vegetable based-used to combine Flower Water and oil)
Theobroma Cacao* (Cocoa Butter)
Citrus Grandis* (Grapefruit Seed Extract)
Tocopherol (Vitamin E)
Boswellia Thurifera Essential Oil (Frankincense)
Octea Caudata Essential Oil (Rosewood)
Cedrus Atlantica Essential Oil* (Cedarwood)

Jag har allt hemma utom lavendelvatten, sesam/morotsolja, vetegroddsolja, druvkärnolja samt det ospecificerade vaxet. Vad jag har är jojobaolja, mandelolja, olivolja, gurkörtsolja, avokadoolja, avokadosmör, bivax, sheasmör, kokosfett, kakaosmör, A- och E-vitamin samt rätt många eteriska oljor.
Använder ni oftast rent destillerat vatten eller använder ni dekokter (eller vad det heter när det är ett utdrag med örter)?

Nån som har lust att filura på detta? Vill försöka komma så nära som möjligt innehållsmässigt utan att köpa massor av nya råvaror.

/Vildvittra
Gammal 2011-03-20
Vildvittra Vildvittra är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-09-27

Hej och tack för svar Blomman!

Jag kan bara säga att jag testade lite med det jag hade, mest för att se om det över huvud taget gick att få en kräm att emulgera med bivax (som var det enda jag hade hemma, har ju inget Vegetal eller likn.). Och jag kan säga att det gick riktigt bra! Tillverkade lavendelvatten ex tempora enl. recept här från Shenet och använde jojobaolja och sheasmör som fett, bivax för emulsion samt hade i gurkörtsolja, frankincense, rosenträ, rose otto, e-vitamin och a-vitamin.
Krämen blev lite för fet för min smak egentligen, är lite mer åt salvhållet, men ändå, det var intressant att prova. Är ganska skön på huden och det verkar som jag tål den bra (har väldigt torr hy men kan få utslag av allt för feta krämer/salvor).
Ni som gör emulsionskrämer, har ni i bivax i dem alls, eller har ni olika fetter/oljor och sedan någon emulgator typ vegetal bara?

Ska köpa nån "riktig" emulgator och så ska jag testa med torrare oljor nästa gång. Men som sagt, kul att det funkade och den inte skar sig eller nåt sånt.

Vildvittra
Reply With Quote
Gammal 2011-03-21
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv

Hejsan
och grattis till det lyckade försöket
Det du gjort är nog en cold creme och Ja de är ganska feta. Jag har lagt ut ett enkelt cold creme-recept med efterföljande diskussion om vad som är en emulgeringskräm http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=2124
Och här är ett "grundrecept" på emulgeringskräm http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=1287
I många emulgeringskrämsrecept har man med cetyl alkohol för att hjälpa upp emulgeringen. Och jag tror att bivax kan ha en liknade funktion.
Hur din kräm blir beror på vad du har i. Bivax, cetykalkohol och fasta fetter ger en "tyngre", "stabbigare" kräm. Och en kräm med stort vätskeinnehål och liten mängd torra oljor ger en "lösare".
Det roliga är ju att pröva sig fram för att hitta det som passar en själv. Och man vill ju ofta ha en viss sorts kräm i ansiktet och en helt annan till sina torra ben t ex.
mvh /mimmi
Reply With Quote
Gammal 2011-03-22
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

"Emulsifying wax" är ganska säkert en blandning av olika emuleringsmedel eventuellt med någon fettalkohol exv cetylalkohol, eller annan hjälpemulgering, tillsatt. Så för att efterlikna receptet kan du nog skaffa någon vanlig emulgator och ev. kombinera med lite cetylalkohol.

Är det innehållsförteckningen på förpackningen som du skrivit av? I så fall är det lite märkligt att de inte specificerar vilket emulgeringsmedel de använder, tycker jag. I USA är det tydligen väldigt vanligt att sälja blandningar av emulgeringsmedel som med ett samlingsnamn kallas för "emulsifying waxes", men i en riktig innehållsförteckning bör det framgå vilket emulgeringsmedlet är.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 22:38.