Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Redskap och burkar
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Redskap och burkar Det man behöver förutom råvaror kan man prata om här.
Tålamod t.ex.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-06-13
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Dataprogram som hjälpreda?

Min hjärna är oftast som gröt så jag skulle behöva ett dataprogram där jag kan mata in alla råvaror jag köper, beskrivning av råvara, sökfunktion (förstås), recept, kommentarer om receptet och liknande.
Extra bra vore med en funktion där man väljer recept och får upp info ifall man har alla råvaror. När man använt ett recept ska mängderna dras av från "råvarulagret".

Någon som har eller har sett ett sånt program?
Reply With Quote
Gammal 2008-06-13
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Nop, men kul idé, hur mycket är du beredd att betala?

Senast redigerat av Admin : 2008-06-13 klockan 13:47.
Reply With Quote
Gammal 2008-06-13
eisot eisot är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Administratör
Nop, men kul idé, hur mycket är du beredd att betala?

Började sätta ihop ett själv men tänkte att om det redan finns så är det bortkastad tid. Vilket program/språk skulle du använda ifall du satte ihop ett?
Reply With Quote
Gammal 2008-06-13
cilla cilla är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-05-26
Hej. Jag pratade med några elever förra året som gick på IT programmet, om de kunde göra ett speciellt program som jag var i behov av. Ett liknande som du beskrev. De blev väldigt intresserade och en kille gjorde det som ett projektarbete. Det kostade mig ingenting. Nu är det visserligen lov, men de startar med nya projektarbeten i höst igen. Detta görs på alla gymnasieskolor.
Reply With Quote
Gammal 2008-06-13
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Jag har alla mina råvaror i en Excel-fil, där jag också för in uppgifter om pris. Jag skriver in recepten i Excel och via funktionen "Lookuptable" kan man sedan automatiskt få upp pris/ml för just den råvaran. Då får jag snabbt och enkelt reda på vad varje kräm kostar och har samtidigt recepten sparade.
Det här var kanske inte riktigt vad du efterfrågade, men man borde väl kunna använda en liknande funktion för att hålla koll på vilka råvaror som börjar sina i lagret?

Det krävs förstås lite Excel-vana, men de flesta har säkert tillgång till Excel. Om inte, så finns det ju Open Office, som är gratis och så gott som samma sak.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-19
Pappersvingar's Avatar
Pappersvingar Pappersvingar är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-12
Plats: Umeå
Hej, jag kommer lite sent till diskussionen, men jag hoppas att det inte gör någonting.

Jag blev väldigt intresserad av ditt system Mysan, men eftersom jag själv endast har den mest grundläggande Excel-vana, som till råga på allt ligger ett flertal år bakom mig, tänkte jag höra om du kunde gå in lite närmare på hur man bygger upp ett sådant system som du använder? Är det svårt att förklara kanske du kan lägga upp ett exempeldokument så att jag (och eventuella andra som är intresserade) kan se hur det ser ut?
Reply With Quote
Gammal 2009-10-19
eisot eisot är offline
Medlem

Jag har mitt program färdigt och det testas just nu. Allt är dock på engelska (finns fler aktiva engelsktalande forum). Det är tänkt att underlätta för hobbyister och de som tillverkar och säljer i mindre skala.
Ska göra en manual och lite småfix och sedan borde det vara färdigt. Använder det själv hela tiden och det hjälper verkligen mig att ha ordning på mina grejer.

Programmet är indelat i avdelningar: recept, produkter, ingredienser och hjälpavdelningar: recepthjälp, produkthjälp, åkommor, mm.
Recepthjälpen gör det enkelt att sätta ihop recept. En koll finns som visar om man har tillräckligt med ingredienser i lager.
Programmet räknar ut kostnaden för ett recept, tar fram INCI koder i viktordning, drar av från ingredienserna i ingrediensavdelningen efter receptet, varnar när någon ingrediens börjar ta slut, kan öka receptstorlek X antal gånger, och en massa annat smått och gott jag tyckte jag hade användning för.
Jag ska samla ihop några bilder och visa om ni vill.
Programmet borde finnas tillgängligt efter nyår om inget oväntat händer.

Reply With Quote
Gammal 2009-10-19
Pappersvingar's Avatar
Medlem

Wow, det låter verkligen som ett väldigt användbart program! Är det du själv som programmerat det eller har du haft hjälp?

(OT: Jag ser för övrigt att du bor i mina hemtrakter. Själv kommer jag från Kukkola.)
Reply With Quote
Gammal 2009-10-19
eisot eisot är offline
Medlem

Gjort helt själv.
Kukkola är ju bara ett stenkast härifrån! Men du bor i Umeå nu? Inte så låmgt heller i och för sig när man jämför med kontakter i England och liknande.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-19
Pappersvingar's Avatar
Medlem

Imponerande. Du får se till att hålla oss uppdaterade, jag kan inte vara den enda som skulle vara mycket intresserad av att få tag på ett sådant program.

Ja, jag flyttade hit för ett par år sedan för att plugga och blev kvar, men jag har familj kvar i byn. Det har du definitivt rätt i!
Reply With Quote
Gammal 2009-11-01
mysan mysan är offline
Medlem

Hej!

Eisot, ditt program låter suveränt! Om du behöver testpersoner så har du en frivillig här!

Tills dess får vi väl nöja oss med Excel...
Den som vill ha ett exempel på min Excel-fil (som numera är i OpenOffice-format, men borde gå att öppna även i Excel), kan mejla mig, så skickar jag det! (Klicka på "mysan" och "Send E-mail")
Reply With Quote
Gammal 2009-11-05
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Låter jättebra! Men jag antar att du inte gjort en Macversion....
Reply With Quote
Gammal 2009-11-16
eisot eisot är offline
Medlem

En Mac version skulle kunna vara möjlig men efterfrågan har inte varit stor, det är bara du som frågat. Jag frågade på det engelska forumet men inte en enda sa nåt.
Reply With Quote
Gammal 2009-11-16
mysan mysan är offline
Medlem

Här en till som gärna kunde ta en Macversion...
Reply With Quote
Gammal 2009-11-16
Pappersvingar's Avatar
Medlem

Vilket engelskt forum är det du håller till på? Shenet är en fantastisk sida och till enorm hjälp, men fler hjälpsamma sidor är alltid uppskattade.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:37.