Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-11-07
Norrsken Norrsken är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-11-06
Vilket bivax?

Finns det något rationellt argument till varför jag ska köpa crearomes bivax av pharmaceutisk kvalitet för över 200kr kilot istället för biodlar redskapsbutikens bivax till ljus för mindre än 100kr/kilo?

Vad är pharmaceutisk kvalitet?
Reply With Quote
Gammal 2010-11-08
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Svar: Vilket bivax?

Hejsan
Jag är inte helt säker men tror det är så här:
I bivaxet kan det finnas rester av olika medel som har använts för att ta död på kvalster och annat som kan skada bina.
Bivaxet med pharmaceutisk kvalitet är nog renare och bara bivax. Det som används till ljus kan innehållar olika mer eller mindre skumma rester.

Din kräm eller din salva kommer att se likadan ut oavsätt vilket bivax du har använt.

Själv använder jag det dyra, renare bivaxet till krämer och salvor men det billigare ljusvaxet till tvål som ju skall sköljas av huden
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-11-10
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Vilket bivax?

Citera:
Ursprungligen postat av Norrsken Visa inlägg
Finns det något rationellt argument till varför jag ska köpa crearomes bivax av pharmaceutisk kvalitet för över 200kr kilot istället för biodlar redskapsbutikens bivax till ljus för mindre än 100kr/kilo?

Vad är pharmaceutisk kvalitet?
Jag skulle översätta "farmaceutisk kvalitet" till "sådan kvalitet som skulle kunna användas till läkemedel". Jag ser att Crearome säljer rätt många sorters bivax varav några uppges vara av farmaceutisk kvalitet.

Vill du ha bivax helt fritt från apistan (bekämpningsmedel mot varroakvalster) ska du köpa ekologiskt.

Själv har jag ett par kilo bivax som jag fått av en hobbyodlare som lagt ner. Om det någon gång tar slut kommer jag nog att köpa ekologiskt, i och med att apistan ansamlas i fett (t.ex. vax) och man sätter det på läpparna i cerat. Men jag använder upp det jag har. Var och en får göra sina bedömningar.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:23.