Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-01-27
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Hårbalsam

Här kommer mitt favoritrecept på hårbalsam. Jag har (naturligt) lockigt hår och tycker att detta är det bästa balsamet jag provat. Alla med lockigt hår vet hur trassligt och torrt håret kan vara. Även om hårbotten kan vara lite flottig så är topparna torra och spröda som fnöske.

Detta ger 100 ml hårbalsam

Steg 1:
86 ml vatten
4 ml jojobaolja
1 ml guarmjöl
2 g = 4 ml cetylalkohol
4 g balsamemulgator
10 dr paraben

Steg 2:
2 ml silkesprotein
20-25 dr eterisk olja (valfritt, jag brukar ta olika citrusoljor för de luktar så gott och ger glans åt håret)

Värm steg 1 till 70ºC (i vattenbad). När allt e smält så är det bara att ta från värmen och vispa ordentligt under kylning. Tillsätt silkesprotein när det hela är svalare än 40º och eteriska oljor tillsätts vid 25ºC.

"Man ska välja typ av schampo efter hur hårbotten är och balsam efter hur hårtopparna är."
Reply With Quote
Gammal 2009-06-07
missFBK missFBK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-06-07
Plats: Uddevalla
Är detta balsamet silikonfritt?
Jag är ny på detta området därav frågan. Jag använder mig av balsammetoden och då får där ej vara silikon bla i.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-07
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Ja det är silkonfritt.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-07
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Receptet är silikonfritt, däremot är vissa CO:are också tveksamma till proteiner, och som du ser innehåller receptet silkesprotein. Vissa typer av hår är överkänsliga mot protein och kan göra skada ifall man använder det för mycket (torrt hår och hårbotten bl.a.). Jag tror att protein på samma sätt som silikon kan orsaka "build-up", att lager på lager läggs på hårstrået och inte kommer bort, speciellt om man inte tvättar med shampoo.

Men som sagt så använder många så vitt jag har förstått också proteinbalsam fast de gör CO, utan några större problem. Själv brukar jag försöka undvika det, helt enkelt för att det är säkrast så. Observera också att vissa silkesprotein kommer från silkeslarv, och inte är passande för veganer.
Vissa älskar proteiner och vissa hatar dem, det beror på hårtyp, så det gäller bara att pröva sig fram. Du kan också gott lämna bort silkesproteinet i receptet ovan.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-06
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Allt silke och alla silkespreparat förutsätter att silkeslarven dödas.
Silkesprotein http://www.shenet.se/ravaror/silkesprotein.html
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:52.