Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-04-14
Nimrod Nimrod är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-06-28
Plats: Göteborg
Balsamemulgator

Hej! Har gjort mina egna hudvårdsprodukter i drygt två år nu. Idag skulle jag göra hårbalsam med balsamemulgator för första gången och misslyckades tre gånger av fyra fastän jag gjorde på samma sätt! Vad gör jag för fel? Jag värmer alla ingredienseer till 70 grader under omrörning och låter det svalna under omrörning. Har provat att röra mindre och mer (med mixer) och med eller utan vattenbad. Det skär sig hela tiden- dvs det emulgerar inte. Fattar ingenting!!!
Tacksam för råd!!
Reply With Quote
Gammal 2009-04-14
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Hej! Har inte testat att göra balsam än, men det jag funderar på är vilken av faserna du häller i vilken? Jag gjorde en kräm nämligen som misslyckades fullständigt och just precis som du säger så emulgerade den inte. Felet var att jag hällde vattenfasen i fettfasen. Det måste vara tvärtom annars blir det pannkaka! Kan det vara så du har gjort?
Gammal 2009-04-14
Calendula74 Calendula74 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-20
Plats: Stockholm
Hur ser receptet ut? Den jag gjorde skar sig inte men det tog nästan ett dygn innan det tog sig ordentligt. Trodde att jag hade i för mycket örtinfusion då den vart så vattnig men dagen efter var det riktigt fin och bra.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-14
Nimrod Nimrod är offline
Medlem

Hej! Det är flera recept med variation i fetthalt och med eller utan glycerin men standardreceptet ser ut så här (och vissa gånger har det gått bra!):
80 ml örtavkok
4g balsamemulgator
8ml jojobaolja
3g sheasmör
10dr paraben
värm under omrörning till 70 grader. Kyl och tillsätt:
3ml silkesprotein
2ml dpanthenol
2ml pca
0,5ml mlölksyra
kamomillextrakt

Jag ska prova och låta det stå ett tag som du föreslog. Sist emulgerade det men var vattnigt så det kanske är tålamod som krävs!
Reply With Quote
Gammal 2009-04-14
Nimrod Nimrod är offline
Medlem

Hej! Svarade fel person men jag har kollat gårdagens misslyckade 2 satser och en har tjocknat i alla fall! Tack för tipset!
Reply With Quote
Gammal 2009-04-14
Calendula74 Calendula74 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-20
Plats: Stockholm
Vad bra att det "tjockade" på sig. Annars ser väl inte receptet så konstigt ut, tvärtom. Jag ska prova ditt recept, hör av mig med mitt resultat
Gammal 2009-04-14
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hejsan
Jag har gjort en variant på detta recept där basen består av:
80ml örtavkok
4g balsamemulgator
3g cetylalkohol
0.5 ml mjölksyra

Jag har gjort detta flera gånger och det brukar alltid funka. Mycket lättare än annan emulgeringskräm. Jag har även värmt allt tillsammans och hällt ner i balsamflaskan och sen skakat och rullat flaskan tills det har svalnat och det har fungerat utan problem. Jag tycker att detta är ett helt underbart balsam man riktigt känner hur tovorna i håret slätar ut sig. Man behöver nästan inte kamma ut håret efteråt utan det är helt OK ändå. /Mimmi
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:43.