Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Växtforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-02-01
gudsdotter's Avatar
gudsdotter gudsdotter är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-21
Egen essens?

Är det någon som testat att göra egen essens med ångdestillering?
Det låter inte så svårt när man läser beskrivningen här, men det kanske tar tid!
Reply With Quote
Gammal 2006-02-01
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
En av svårigheterna med destillering har diskuterats här:http://www.shenet.se/forum/showthrea...t=destillering
Det är frågan om hur man (legalt) får tillgång till själva apparaten som behandlas, en tråkig men inte oväsentlig aspekt tyvärr.

Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2006-02-02
nattskatta nattskatta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-01-31
Plats: Svenljunga
Jag har hört på polistationen att om man kan bevisa att du kan göra essens får man göra en destilator som är på inte mer än 5 dl och får den godkänd hos polisen så får man ha en destilator.
Men fråga polisen i ditt område.
kram nattskatta
Reply With Quote
Gammal 2006-02-02
gudsdotter's Avatar
gudsdotter gudsdotter är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-21
Denna apparat..

Jag hittade den här apparaten 4 liter, men den är förbjuden i Sverige.

Från sidan:
EasyStill kan destillera sprit, vatten, essential oils, Whisky, Rom, Grappa, Fruktsnaps och det mesta. Den är så lätt och kul att använda att man kan utveckla sin hobby och prova att destillera det mesta.
Reply With Quote
Gammal 2006-02-03
nattskatta nattskatta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-01-31
Plats: Svenljunga
för stor

Du får tillverka en som är mindre om du vill ha den laglig. och prata med polisen. 4liter är änna bamse för essens, lite genomskinligt, polisen vill inte godkänna så stort. när man gör essens gör du ju lixom inte litervis ...
så införskaffa mindre bunkar o rör och sätt igång
kram nattskatta
Reply With Quote
Gammal 2006-12-09
Bettan-Z Bettan-Z är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-12-09
Hej!
Tyvärr är ju destillationsapparater förbjudna i Sverige men om man ändå vill handla en kan man t ex beställa den från England - där är dom lagliga (att inneha). Det finns flera företag som kör postorder och levererar utanför England. Tullen bråkar inte inom EU.

Kolla in den här: SmartStill destillationsapparat för alkohol - det är en luftkyld liten rostfri (4 liter) sak.

På länksidan på deras sajt kan du hitta var man handlar den - England har flest företag men det finns även i andra EU-länder.

OBS - om du ska destillera alkoholhaltiga saker måste du ha den här och inte en som ser likadan ut (och finns på massor av ställen) men är för vatten. SmartStill är bättre, den klarar både alkohol och vatten.
Reply With Quote
Gammal 2007-08-27
Tatiana Tatiana är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-10-25
Plats: Stockholm
Jag har testat att ångdestillera och det blev ... hydrolat ( eller destillat kanske det heter). Tanken var att göra egen essens men jag visste att chansen att lyckas var extremt låg med min köksapparatur. I alla fall så hade jag läst att björk innehåller mycket eterisk olja men att det av olika anledningar inte säljs i Sverige (kanske för vanligt). Så jag satte ihop en egen anordning.
Jag använde min tryckkokare. Inuti hade jag två lager, ett nedre lager med vatten och ett övre lager med växtdelar. Delarna var åtskilda med en hopfällbar ånginsats. Från pipen på tryckkokaren hade jag ett två meter långt kopparrör från Biltema (200 kr). Jag vek till röret till en spiral. Spiralen hade jag i en plasthink med vatten. Längs ner gjorde jag ett pyttelitet hål för röränden, som jag tätade med vulkaniseringspasta (också från Biltema).
Sedan ställde jag tryckkokaren på spisen och väntade. Allt gick över förväntan förutom att jag inte såg något oljeskikt på den kondenserade vätskan. Men jag blev så glad över att få något resultat överhuvudtaget att det inte spelade någon roll.
Jag har fortsatt använda min mackapär till att göra destillater, alltså mycket starka infusioner som dessutom är sterila (tror jag). Jag förpackar dem i flaskor och använder till mina krämer.

Senast redigerat av Tatiana : 2007-08-27 klockan 14:51.
Reply With Quote
Gammal 2007-10-07
candystorm candystorm är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-09-05
Plats: södertälje
hej
jag undrar om nån vet om smartstill är laglig att köpa in till sverige?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:59.