Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-01-04
Dulcamara Dulcamara är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-09-16
Plats: Gotland
Duscholja

Skulle gärna vilja tillverka en egen duscholja som liknar dem som finns i handeln (t ex apotekets). Är det någon som har ett bra recept eller tips på vilka råvaror som skulle kunna vara bra att använda. Har funderat på turkisk rödolja, men eftersom den skall användas ensam vet jag inte vilka mer oljor eller vilka tensider som skulle kunna vara lämpliga.
Jag har tillverkat bra cremetvålar för duschen efter recept här på Shenet, men duscholja är ett steg längre om man har mycket torr hy.
Tacksam för alla tips!
Reply With Quote
Gammal 2006-01-05
K@rin K@rin är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-01-05
Plats: Örebro
Hej Dulcamara!

Använder sedan flera år duscholja gjord på rapsolja och glycerin(ca 10%) . Funkar väldigt bra på min torra hy. Är också försiktig med tvålar och annat. Oljan smörjs in när man är blöt och duschas sen snabbt av.

//Karin
Reply With Quote
Gammal 2006-01-12
Dulcamara Dulcamara är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-09-16
Plats: Gotland
Tack för ditt svar! Jag har prövat ditt recept och oljan var jätteskön, men jag saknar ändå den där en aning "tvåliga" effekten som finns i köpta duscholjor, Nivea har t ex en bra variant. Men jag vill ju helst tillverka och doftsätta själv!
Reply With Quote
Gammal 2006-01-14
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Varför inte blanda in någon tensid då. Ex sockertensid eller betain. Ta ca 10 ml till 100 ml totalmängd duscholja.

Jag har inte själv gjort detta, gör en liten sats först, för att prova.

Senast redigerat av hovaprest : 2006-01-14 klockan 17:00.
Reply With Quote
Gammal 2006-02-27
sandra76 sandra76 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-02-27
Så gör jag

Jag blandar
25ml lipotensid från Crearome och 75ml valfri olja. Det blir en jättemysig tvålig olja. Det går förstås att sätta någon doft på den också om man vill, eller tillsätta t.ex. olivåterfettning osv.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-03
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
sandra76:
skiktar sig din duscholja? Jag blandar 30 ml lipotensid med 70 ml olja och ca 1 ml e-vitamin men den skiktar sig och när jag skakar den så är det knappt att den blandas, 1 sek senare är det två skikt igen.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-03
Medlem

Tänkte precis säga det...

Hade precis tänkt gå in och fråga om det . Ja, min skiktar sig också, så man får skaka om den när man ska använda den. Jag vet inte hur man kan göra för att de ska blanda sig. Är det någon annan som vet? Jag tycker också att det går åt väldigt mycket duscholja när man gör på det sättet, det är svårt att "sprida ut" den på kroppen.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-03
Medlem

kanske squalane? det ska ju sprida ut mer... Kanske skulle testa det.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-03
Medlem

Det ska jag prova, det har jag hemma. Rapporterar resultatet sedan. Tack för tipset!
Reply With Quote
Gammal 2006-04-03
Medlem

Kan det kanske vara olika vilken olja man använder? Jag tänker på när man gör "badsmältare" så har man ju kakaosmör och lipotensid och det blandar sig ju jättefint...? Hmmm...tänker så det knakar
Reply With Quote
Gammal 2006-04-04
Medlem

Detta är jätte skumt.
Jag blandade den duscholja jag hade med en ny sats, för jag tänkte att det var e-vitaminen som på något sätt gjorde att den skiktade sig snabbare. Alltså blandade jag den jag hade med en ny sats gjord på 25 ml lipotensid och 75 ml rapsolja tillsatte några droppar blodapelsinessens, grapefruktessens och citrongräsessen. Hällde upp på två flaskor. Det såg jätte bra ut. Ingen skiktning direkt och färgen var rapsoljefärgad.
Dagen efter (idag) så var duscholjan färgad mörkröd. Åter igen denna skiktning som när man skakar flaskan úppstår 1 sek senare. Alltså måste det vara de eteriska oljorna? Vad tror ni har hänt? Tror ni det gör något att duscha med oljan även fast den skiktar sig? Alltså blir det att man duschar med antingen olja eller lipotensid. Eller är det lite blandat?
Reply With Quote
Gammal 2006-04-04
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Klart du ska använda den. Skaka den varje gång du tar några droppar. Ibland gör man ju lotion på det viset. Blandar olja och detillerat vatten, eller hydrolat, tar i fuktbindare, E-vitamin, paraben.eteriska oljor och ibland lite vattenlöslig färg. Ingen emulgator. Då blir den vackert delad i två skikt. Man skakar och tar. Fungerar jättebra.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-04
Medlem

Jag har inga eteriska oljor i min. Jag använder den fast den skiktar sig, jag skakar barainnan.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-06
Medlem

Nu har jag provat med squalane i. Det blev bättre! Nu funkar den så som jag vill . Den skiktar sig dock fortfarande. Funderar på att färgsätta den så det blir lite efffekt istället för att bara se ut som om det är fel på den...
Reply With Quote
Gammal 2006-04-07
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Funderar på om det kan vara så att ni blandat i för lite lipotensid. Orkar så lite verkligen binda all oljan? Skulle pröva 1:1 i en liten sats.
Mvh
Milou
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 10:20.