Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-12-15
myosotis myosotis är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2005-04-06
eteriska oljor i hudvårdsprodukter

Jag har funderat lite kring användningen av eteriska oljor i hudvårdsprodukter och undrar hur ni andra ser på det. De flesta oljorna har ju någon sorts effekt och innehåller ämnen som potentiellt kan irritera (vilket förmodligen är anledningen till att de har effekt). Jag känner mig dock mer och mer tveksam till att dutta i lite eteriska oljor i allting, vare sig det är för doft eller vårdande egenskaper. Vill helst inte bli känslig och inte kunna använda dem alls när det väl behövs.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-15
Ringblomman Ringblomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-17
Intressant fråga som också jag funderar över. Det är ju så många eteriska oljor som har varningar om än det ena och det andra (använd inte om du har högt blodtryck, är gravid mm). Lite läskigt tycker jag. Dom som säljer produkter med dem i varnar ju inte på förpackningen, och man vet ju inte alltid om att man är gravid i början. Jag vill ibland inte ha någon effekt eller doft alls och ibland bara en härlig doft i en för övrigt bra naturlig kräm. Då tycker jag att det inte alls behöver vara fel att använda något "syntetiskt" för bara doftens skull. Crearomes fnaturliga fruktaromer (hallon, jordgubb mm) har jag hört inte alls är så bra som dom först verkar, blandar sig inte alls i fett och lär börja lukta lite illa efter ett tag. Jag har funderat över syntetiska doftoljor som blandar sig i fett och vad de kan ha för negativa sidor. Någonstans läste jag att de kan tas upp av kroppen och vara skadliga. Men det finns ju massor av olika doftoljor så det kan absolut inte gälla alla utan kanske bara några. I så fall skulle väl halva jordens befolkning vara "förgiftade" så mycket syntetiska dofter som det finns i precis allting. Vore bra att veta vilka som säkert är trygga att använda men det kan var svårt att få reda - eller??. Nån som vet? Kan ni på Shenet luska fram info om det, ni är ju toppenbra på sånt!
Citera:
Ursprungligen postat av myosotis
Jag har funderat lite kring användningen av eteriska oljor i hudvårdsprodukter och undrar hur ni andra ser på det. De flesta oljorna har ju någon sorts effekt och innehåller ämnen som potentiellt kan irritera (vilket förmodligen är anledningen till att de har effekt). Jag känner mig dock mer och mer tveksam till att dutta i lite eteriska oljor i allting, vare sig det är för doft eller vårdande egenskaper. Vill helst inte bli känslig och inte kunna använda dem alls när det väl behövs.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-15
Hedersmedlem

Jo, parfym finns ju i det mesta, men så är det ju också det som folk lättast blir allergiska mot också. Har jag för mig. Det skulle ju vara trevligt att ha några dofter som var allmänt snälla och trevliga bara för doftens skull. Jag har gjort krämer på rosenvatten ibland, och inbillar mig att det är milt...
Reply With Quote
Gammal 2005-12-16
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Risken att vi är förgiftade av syntetiska ämnen i allmänhet finns och är antagligen ganska stor , se t.ex. http://www.wwf.se/show.php?id=1006119

Det finns idag inte så mycket information om just syntetiska dofters giftighet, det är ett område där kunskapen håller på att växa fram. Shenet bevakar och publicerar, se t.ex. på sidorna om syntetiska mysker.

Senast redigerat av Admin : 2005-12-16 klockan 10:30.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-16
Hedersmedlem

Jo, jag menade inte att syntetiska parfymer skulle vara säkrare på något sätt. Använder hellre eteriska oljor av god kvalitet så att jag åtminstone kan ta reda på något om dem. Men även om jag tycker mycket om dofter i största allmänhet, så tycker jag att det är lite oroande även med eteriska oljor.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-17
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, ja, jag använder också mycket hellre eteriska oljor istället för doftoljor i mina produkter. Många doftoljor är ju främst framtagna till att använda i armomalampor och sådant. Då för doftens skull.

Även i aromalampor använder jag helst eteriska oljor, eftersom det är dessas effekt jag är ute efter, inte bara en doft. Jag skulle ex behöva tända min aromalampa idag, eftersom jag har migrän, men då en av mina söner är hemma så göra jag inte det. Hellre har jag migrän än att han får ett astmaanfall.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-19
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Det finns lite information om närliggande ämnen hos Greenpeace
Greenpeace har även mer allmän information om farliga kemikalier i hemmet och hudvårdsprodukter här (man får klicka en del innan man ser vilka produker som innehåller vad men det kan det vara värt!).
Mvh
Milou

Senast redigerat av Milou : 2005-12-19 klockan 12:16.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 22:56.