Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-09-17
anette anette är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-11-01
Hållbarhet.

Är det någon som vet hur länge en ansiktskräm där man inte använder parabener kan hålla i rumstemp. Har haft en liten burk i kylskåpet för att kolla hur länge den håller där tillverkad okt 2010 helt ok, tyvärr inte testat att ha i rumstemp, hoppas att någon vet.
Reply With Quote
Gammal 2011-09-20
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Hållbarhet.

Vad menar du med "håller"?

Lita inte på att bakterier syns eller luktar. Jag skulle inte använda den kräm du har i ditt kylskåp även om den ser ut och känns helt fräsch.
Reply With Quote
Gammal 2011-09-21
anette anette är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-11-01

Håller= hållbarhet. Hur länge kan man räkna med att använda en kräm som tillverkats utan parabener som konservering. Hur lång är hållbarheten kylskåp-rumstemp, och om den tillverkas med parabener hur lång är då hållbarheten.
Reply With Quote
Gammal 2011-09-22
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Olika aspekter av hållbarhet. En kräm kan
- separera, när emulgeringen inte längre håller
- härskna
- få bakterieväxt
- säkert nåt mer som jag inte kommer på.

Om krämen separerar syns det. Om krämen härsknar känns det på lukten. Om det växer bakterier är det mycket möjligt att det inte syns, luktar eller märks på något annat sätt - det kan synas, jag fick gula roliga bakteriekolonier i en (köpt) burk hårinpackning en gång. Men det är långt ifrån säkert.

Hur lång tid tar det innan det vuxit för mycket bakterier i krämen?
Det beror nog lite på vad man anser är för mycket.

Hårda siffror är svåra att ge. Det beror en del på hur duktig man är på att arbeta semi-sterilt, också. Jag kan hitta rekommendationer där någon tyckte ungefär "max två dagar okonserverat, max ett par veckor om du gör själv och använder konserveringsmedel" men det tycker jag är hårt.

Personligen skulle jag inte vilja ha okonserverade saker stående framme i rumstemperatur alls. När/om bakterier börjar växa kan det gå fort - jämför mat som står framme i rumstemperatur. Sånt jag tillverkar som är parabenkonserverat vill jag helst göra slut på inom ett halvår. Men tillverkar man verkligen sterilt enligt konstens alla regler klarar det sig säkert längre än så.

Jag har ibland frågat mig om det är på något sätt farligt med bakterieväxt i krämer. Varför skulle det vara det, egentligen? Det är mycket möjilgt att det inte gör något alls, lite beroende på vilken typ av bakterier det rör sig om. Men jag har inte lust att chansa.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 22:36.