Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-04-07
Pigan Pigan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-07-30
Egen tvål av solrosolja och?

Har länge velat göra egen tvål och köpte 2 l billig solrosolja igår. Måste jag ha i kokosfett också ? eller ska jag ta bivax eller både och? Har förstått att solrosolja är ganska mjuk olja, kanske rapsolja är lättare. Målet är egentligen att göra tvål på lokalt odlad rapsolja men det känns bättre att prova på billig olja om det går åt pipsvängen.
Reply With Quote
Gammal 2011-04-07
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Svar: Egen tvål av solrosolja och?

Hejsan
Jag har gjort tvål och använt billigaste rapsoljan jag hittade och kokosfett i silverpaket. Gjorde det så billigt som möjligt för att lära mig. Hade 75% rapsolja och 25% kokosfett. Blev en helt OK tvål. Bra att göra flytande tvål av. Lite svårare att smälta om
http://www.soapcalc.net/calc/ViewRecipe.asp
Skickar med en länk där man kan välja olika fetter och lägga in hur överfettad tvål man vill ha och få ut ett recept. Ganska lättanvänt
Att köpa en bra kaustiksoda underlättar vid tvåltillverkningen också
Lycka till / mimmi
Reply With Quote
Gammal 2011-04-07
Pigan Pigan är offline
Medlem

tack, har gjort ett recept nu. Tänkte prova i helgen. Synd bara att det tar så lång tid innan man kan börja använda den.
Reply With Quote
Gammal 2011-04-08
Pigan Pigan är offline
Medlem

provade idag och det tog väldig tid innan den tjocknade, ca 3 h, men nu är den i ett juicepaket. Jag fick inte NaOH att lösa sig helt i vattnet, det "flockade" sig lite. Kan det bero på att jag använde kranvatten från egen brunn istället för destvatten, eller på att jag tog kallt vatten för jag läste det någonstans. Spännande att se resultatet om 5 veckor.
Reply With Quote
Gammal 2011-04-08
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv

Hejsan
Har använt kranvatten utan problem. Har haft svårt med att få kaustiksoda från Gripen att lösa sig. Men Kaustiksoda från Nitor fungerade utan problem.
Och även om det tar några veckor innan tvålarna är användbara så behöver de ju lite omvårdnad fram till dess. Som tur är. För det är ju tråkigt att bara vänta
/ Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2011-04-10
Pigan Pigan är offline
Medlem

var just från Gripen. Får hålla utkik efter Nitors.
Reply With Quote
Gammal 2011-04-10
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Natriumhydroxid löser sig mycket lätt i vatten. Om det inte löser sig beror det på att det inte är rent.
Reply With Quote
Gammal 2011-04-13
Ninsun Ninsun är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-10-21

Det är härligt med billig olja!
I Susan Miller Cavitch bok "The Soapmakers Companion" rekommenderas att använda högst 10-15% solrosolja pga att det tar lång tid till "trace" och att solrosoljan innehåller så hög halt fleromättat fett att tvålens hållbarhet blir sämre. Men snabbt trace går ju att få till med stavmixer (rekommenderas) och hållbarheten är väl inte det viktigaste när man experimenterar? Risken med bara solrosolja är väl annars att tvålen blir för mjuk, men det går säkert att motverka med bivax. Annars, kör 50/50 solrosolja/kokosfett, bör bli en fast tvål med fint lödder. Vill tipsa om de sidor på nätet där ett program räknar ut fett/lut/vattenmängd, jättepraktiskt. Här är en: http://www.soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp

Lycka till!!
Reply With Quote
Gammal 2011-04-13
Ninsun Ninsun är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-10-21

För övrigt har jag aldrig fått Gripens/Mr Muscle kaustiksoda att lösa sig helt i vattnet, för det ändamålet verkar den inte passa. Köp hos färgaffären i stället.
Reply With Quote
Gammal 2011-04-14
Pigan Pigan är offline
Medlem

Tack för alla svar! Det är ju jätteroligt att göra tvål både från scratch och av färdig massa. Ska provkoka ren rapsoljetvål imorgon och istertvål. Solrostvålen ser vit och fin ut där den ligger på tork. Luktar gott gör den med för jag tog i citronella inna jag hällde upp den.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 22:51.