Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2004-05-25
Neta Neta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-05-25
Morotsolja

Jag försöker göra egen morotsolja.

Pressade för sjutton dagar sen ner 150 g riven morot i en ofärgad glasburk och fyllde sedan med jojobaolja så att dels morotsrivet täcktes, dels burken blev full (ca 2 dl olja). Sedan dess har burken stått i soligt fönster och jag har vänt/skakat på den i stort sett dagligen. Idag öppnade jag burken för att sila bort morotsrivet och ersätta det med färskt i ytterligare två veckor.

Innehållet luktar syrligt. Det ser snyggt ut, inget mögel eller missfärgningar. Har jag gjort något tokigt? Morotsrivet har tagit åt sig väldigt mycket av oljan. Trots att jag pressade på massan fick jag nog bara ut hälften av den ursprungliga oljemängden. Är det ett normalt utbyte?
Reply With Quote
Gammal 2004-08-09
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Det låter väldigt lite - här får man nog pressa mycket mer (egyptiska metoden: lägg hela smeten i ett linnetyg, ta hjälp av en vän och skruuuva åt var sitt håll över ett kärl).
Annars har jag funnit problemet vara det motsatta, att oljan inte tål all vätskan från moroten utan blir dålig snabbt (den syrliga lukten låter alarmerande).
Är inte varm metod lite riskabel för en så känslig blandning, även om jojobaolja tål mycket?
Ska bli väldigt spännande att se utfallet av detta!
Reply With Quote
Gammal 2004-08-11
Heidi L's Avatar
Heidi L Heidi L är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-11-21
Plats: Trondheim
Jeg er ikke så sikker på at det går å lage denne oljen slik. Det jeg har og det jeg har hatt av gulrotolje har alltid vært fra frøene. Jeg tror ikke du kan få et godt oljeuttrekk av den vannholdige gulroten.
Gammal 2004-09-01
Neta Neta är offline
Medlem

Delresultat

Jag filtrerade min morotsolja 7 juni och hällde på flaskor. Det blev ca 120 ml till slut. Tillsatte lite E-vitamin. Sedan dess har den stått i kylskåp och jag har inte öppnat flaskorna, bara konstaterat att innehållet inte är flytande i kylskåpstemperatur. Har i mellantiden då och då använt en morotsolja blandad på morotsextrakt och känsligare oljor än jojoba. Den oljan är snarast orange, medan min olja är gul. Jag ska nu temperera en av mina flaskor - återkommer med info om lukt etc
Reply With Quote
Gammal 2004-09-13
Neta Neta är offline
Medlem

Jag har provat oljan. Den har en svagt syrlig doft, men verkar inte direkt osund. Däremot tycker jag i ärlighetens namn att ren jojobaolja är så behaglig för huden i sig själv att det knappast är värt besväret att göra morotsolja av den

Är det verkligen så att morotsolja är fuktgivande eller ska man bara se den som ett sätt att tona huden?
Reply With Quote
Gammal 2004-09-14
eva p eva p är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-06-03
När det är ren olja kan det väl knappast vara fuktgivande. Moroten i detta fallet kan nog inte evgett någon fukt av vad förstår. Så det är nog bara färgen av morot.
Någon annan kanske vet något??
Reply With Quote
Gammal 2004-09-24
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Jag har själv provat med att göra morotsolja (min fick stå kallt och mörkt i 6v enl recept på Shenet). Min luktade också syrligt. Plus att jag hittade mysko klumpar i det, vilket jag antog var små bakteriekolonier inslutna i sin biofilm som den mikrobiolog man e. Så jag slängde det.

Man borde kunna tillsätta konserveringsmedel som antamon/parabener till själva morotsraspet innan man blandar det med oljan för att få det hela hållbarare, eller?
/Cissi
Reply With Quote
Gammal 2006-03-25
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
Hej! Jag håller jsut nu på att göra morotsolja enligt ett recept här på shenet, fast där ska man sjuda morotsrivet i olja i ca 3 timmar och sedan sila. Låter konstigt nu när jag läst hur ni har gjort?
Reply With Quote
Gammal 2006-03-25
gudsdotter's Avatar
gudsdotter gudsdotter är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-21
Jag har också försökt med det, men första gången blev moroten friterad! Andra gången hade jag inte kastrullen på plattan hela tiden, utan värmde upp då & då.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-25
Medlem

Okej tack, hur blev din morotsolja gudsdotter? Jag har haft på väldigt svag temperatur i ca 3 timmar. Sedan silade jag bort morostskrapet och då såg jag i bottnen på oljan sedan att det var någon sorts vit bottensats.. Vad kan detta vara?
Reply With Quote
Gammal 2006-03-25
gudsdotter's Avatar
gudsdotter gudsdotter är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-21
Det blev bra, fast det blev ingen färg på huden!
Tydligen är det morotsfröolja som skall ge lyster, när man läser på webben!
Reply With Quote
Gammal 2006-03-25
Medlem

aha så det är det som ger färg *besviken*. Får väl köpa riktig morotsolja i stället då.
Men någon som vet vad den vita bottensatsen är för något?
Reply With Quote
Gammal 2006-03-25
Neta Neta är offline
Medlem

Jag skulle gissa att den vita bottensatsen är vattendroppar som kommer från moroten. Skulle det kunna stämma, tror du?
Reply With Quote
Gammal 2006-03-26
Medlem

Hmm jag vet inte riktigt. Det ser mer ut som smält smör...? Är ganska mycket. Jag tog bort lite vattendroppar som blivit med en sked , för det flöt omkring på ytan. Har inte en aning om vad dte kan vara...
Reply With Quote
Gammal 2006-03-29
Neta Neta är offline
Medlem

Eftersom vatten är tyngre än olja blir det ju snarare en (lite mjölkig) bottensats än något som flyter på ytan.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 14:31.