Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-05-31
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Ger cetylalkohol kosmetika-akne?

Hej alla hemma-kladdare!

Jag har just plöjt igenom Finn Andersens "Skapa din egen naturkosmetika" och blev inspirerad att göra en egen kräm.
Jag har blandhy, är torr på kinderna, men har pormaskar och kosmetika-akne (?) på andra ställen. Jag försöker knåpa ihop en kräm där få (helsit inga) av ingredienserna har portilltäppande egenskaper. Det är dock inte så lätt...

Problemet: Cetylalkohol
Kan ge kosmetikaakne enligt Shenet så jag skulle helst inte vilja använda det (intressant att det finns i så många krämer ändå!). Någon som har förslag på alternativa stabiliseringsmedel eller kan jag utesluta det? I krämer med Vegetal, som jag tänkte använda, verkar man klara sig på mindre. De ersättningar till cetylalkohol som jag sett att ni använt här på forumet (kakaosmör, sheasmör etc) kan ju också ge kosmetikaakne, så jag skulle vara tacksamt för något annat förslag.

P.S. Är elektriska mjölkskummare bra för att göra krämer? Andra visptips?
Reply With Quote
Gammal 2006-06-01
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hejsan, om cetylalkohol säger Finn Andersen i sin bok Guldet från växterna bl a: ger konsistens till produkter utan att produkterna blir alltför feta och kladdiga. Det ger en mjuk och len känsla på huden, och hjälper huden att bevara sin fuktighet. Överdoserar man blir produkterna tunga och stabbiga.

Du får väl testa dig fram. jag använder alltid cetylalkohol i mina produkter, utom vid något tillfälle när jag inte haft det hemma, då har jag istället använt kokos - eller kakaofett.

Jag använder en vanlig spiralvisp när jag gör crémer och lotioner. Det är viktigt att vispa försiktigt så man inte får in för mycket luft. Jag rör mer med vispen än vispar. Det går också att aänvda mixerstav. Men med samma reservation. Mixa inte för mycket eller för länge. Luft i produkten gör den förmodligen mindre hållbar.

En elektrisk mjölkvispare, är väl til lför att få in luft i mjölken? I så fall skulle jag inte använda en sådan.
Reply With Quote
Gammal 2006-06-01
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Hej igen,

tack för ditt snabba svar, Hovaprest.

Jag blev lite orolig över cetylalkoholen efter att ha läst på tex Shenet att den kan ge akne.
Vad tycker du om de produkter som du lagat med kokos- eller kakaofett, blir de lika bra som de med cetylalkohol? Jag hade tänkt försöka med sheasmör istället, vet inte om det ger samma effekt.
Reply With Quote
Gammal 2006-06-01
natur natur är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-11-15
Hej!

Jag hade tidigare stora besvär med acne men sedan jag började göra krämer, rengöringslotioner m.m. av biologiskt nedbrytbara råvaror så har dessa besvär blivit betydligt bättre. Men det tog ett tag innan man märkte skillnad. Så man får nog hålla på ett tag för det tar nog litet tid för huden att ställa om från industriprodukter till naturliga ingredinser.

I mina produkter har jag nästan alltid haft både cetylalkohol och sheasmör. Oftast har jag dock haft sheasmör och dessa krämer har varit jättebra för min hud. Jag har inte märkt av att jag fått dålig hy eller några finnar utan det har snarare varit tvärtom så att huden har blivit "normaliserad" eller vad man ska kalla det.

Nu finns det ju teoretiskt en möjlighet att du reagerar negativt på cetylalkohol eller sheasmör det vet man ju inte innan. Enda sättet är väl kanske att testa och se hur huden reagerar ?

Jag instämmer med "Hovaprests" inlägg att jag också rör mera i krämen än vispar, för vispar man kan det komma in luft i krämen och det är inte bra.
Jag använder också en kastrull till vattenfasen för jag tycker att det är lättare att röra ikring i den. I den kastrull som jag använder så är det en bra botten så att det går att komma åt kring kanterna ordentligt.

Lycka till med kräm-skapandet!
Reply With Quote
Gammal 2006-06-01
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Ja, de produkter som jag har i andra "konsistensgivare" än Cetylalkohol fungerar jättebra de också. Om man använder sheasmör kanske du bör dubbla dosen, med tanke på att det är ganska mjukt. Föresten, jag har tagit mer av både kakaosmör och kokosfett när jag har använt dem. 3-5 g/100 ml produkt.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 10:36.