Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-05-18
UllaS UllaS är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-12-07
Plats: Boden
Vatten

Har lusläst schampoflaskor. Endel använder vatten, en del destillerat vatten och har t.o.m hittat sterilt vatten. Men om man gör örtavkok så blir det ju ändå bakterier. Vad använder ni för vatten?
Reply With Quote
Gammal 2006-05-18
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Hej UllaS,
Jag förstod inte riktigt vilka flaskor du menar? de man köper?
Enligt Finn Andersen räcker det med kokt-avkylt vatten till schampo, balsam och flytande tvål.. eftersom man sköljer bort dem.. dvs de stannar inte länge på huden för att absorberas samtidigt: du konserverar ju allt vatten du använder iaf... jag gör så
Till all annan hudvård använder jag destil vatten..
förresten kan ngn föreslå billigare variant på destil vatten än apotekets?
Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2006-05-21
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Jag har blivit rekommenderad, av Crearome, att köpa sådant dest vatten som finns i bensinmackar bl a. Men det finns billigare ex på Willys. Ca 7.50 kr/l. Det finns i de flesta livsmedelsaffärer. Leta bland deras tändvätskor och sådant, som brukar finnas i ett speciellt skåp i affären. Ibland står det där, ibland bland rengöringsgrejerna.

Jag använder alltid sådant vatten, även när jag gör örtavkok. Men då är det viktigare att använda mer paraben än annars, just för att dessa innehåller en del bakterier.

Jag har vid något tillfälle inte lyckats komma till affär och få tag i dest vatten. Då har jag kokat kranvatten (vi har mycket bra källvatten i kranarna här) och kokat det i 20 min. Sedan har det fått svalna över natten, därefter har jag kokat det ytterligare 20 min. Sedan har jag använt det i crémer och sådant.

Jag använder även dest vatten till schampo och balsam och sådant. Eftersom jag alltid gör stora satser. Då tycker jag att de kan bli stående ganska länge så jag använder därför dest vatten och även paraben till det.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-21
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Hovaprest: menar du det vatten man använder som batterivatten till bilar? det står att det är destil vatten.. som sagt jag använder vanligt kokt vatten till schampoo / tvål..

Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2006-05-21
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, ja just batterivatten. Eftersom det är avmineraliserat så kan inte bakterierna växa som de vill i det.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-23
UllaS UllaS är offline
Medlem

När jag sa att jag lusläst schampoflaskor, menade jag att jag läst innehållsförteckningarna på schampoflaskor. Jag har sökt på internet och läst på de som säger sig ha naturvänliga schampon med örter i.
Det är just för att när man har örtavkok, så blir det ju ändå bakterier.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-23
UllaS UllaS är offline
Medlem

Jag har gjort på samma sätt som du kokat vattnet eller använt batterivatten.
Men har funderat om det skulle vara ännu bättre med destillerat vatten.
Är det någon som gjort någon analys av sitt schampo? Eller vet hur man gör det. Eller var man kan göra det.
Skulle vara skoj att se om det blir nån skillnad när man använder olika typer av vatten och olika typer av växter.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-23
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-05-06
Citera:
Ursprungligen postat av UllaS
Jag har gjort på samma sätt som du kokat vattnet eller använt batterivatten.
Men har funderat om det skulle vara ännu bättre med destillerat vatten.
Är det någon som gjort någon analys av sitt schampo? Eller vet hur man gör det. Eller var man kan göra det.
Skulle vara skoj att se om det blir nån skillnad när man använder olika typer av vatten och olika typer av växter.
Jag har inte analyserat schampoo, men har jobbat flera år med bakterier (om det är nu meriterande ). Jag kan säga så här, jobbar man med sterila råvaror (jag tvivlar att Crearomes råvaror är sterila i det meningen jag menar, men jag vet ej säkert) då har det väldigt stort betydelse om man har dest, kokt eller kranvatten. Jobbar man med örter (eller sånt man har rört med fingrar, andas på, etc), så har det ej betydelse, speciellt om man ska koka vatten för avkok, infusioner, etc. Däremot för hudens skull så vill man ju använda så "rent" och icke behandlat vatten som möjligt, därför tycker jag personligen för cremer, lotioner, etc ska man använda dest vatten istället för kokt kranvatten.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-23
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Obs!
Destillerat vatten är sterilt tills du lyfter på korken. Då luft kommer in i flaskan och för med sig bland annat bakterier.

Så det kan vara klokt att även koka det destillerade vattnet, om det inte är pur färskt dvs.

Jag använder batterivatten när jag gör mina grejjer och då har inte haft några problem med bakterieväxt, sen då jag bara har använt batterivatten som vattenkälla.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-23
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-05-06
Citera:
Ursprungligen postat av Cissi
Så det kan vara klokt att även koka det destillerade vattnet, om det inte är pur färskt dvs.
Jag använder batterivatten när jag gör mina grejjer och då har inte haft några problem med bakterieväxt, sen då jag bara har använt batterivatten som vattenkälla.
Om man inte nyser/spottar/sticker fingrarna in/etc i flaskan med sterillt vatten, då är risken större att man tillför mer bakterier medans man kokar vatten än om man låter bli. Det finns väldigt lite bakterier och andra mikroorganismer i luften, det krävs fasta partiklar + vatten för att de ska kunna flyga runt levande. Däremot i kastrullen, där finns större möjligheter för mikroorganismer att fästa sig. Alla mikroorganismer dör inte vid kokning. Många bakterier/mögel/etc kan lämna sina sporer (ägg) i kastrullen/kärl som överlever ibland tom sterilisering. Man kan inte undvika mikroorganismer i köket hur noggran man än är, därför är det bättre att tillsätta konserveringsmedel/et oljor/ sprit som verkligen dödar dem i sina produkter. Mikroorganismväxt får man ej av kokt/icke kokt dest vatten, den får man om konserveringsmedel har misslyckats eller ej tillsats (gäller sälvklart bara vatteninnehållande produkter)

Vill inte såra/göra sur nån med min inlägg, skriver detta bara för de som vill minimera antal "onödiga" steg i sitt "labbande" i köket
Reply With Quote
Gammal 2006-05-23
Neta Neta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-05-25
Vatten från en kondens(tork)tumlare måste ju definitionsmässigt vara destillerat. Sterilt blir det ju knappast, men jag har föreställt mig att det skulle vara tillräckligt rent om man gör rent slangen från tumlaren och uppsamlingskärlet (glasburk) med sprit. Om det följer med fibrer i vattnet som måste filtreras bort ökar ju vattnets kontakt med ytor (filter, filterhållare, ny burk) där det kan finnas mikroorganismer. Kanske kan det finnas levande mikroorganismer även på själva fibrerna trots att de varit upphettade? På min beskrivning låter det här sammantaget inte alls som "bra nog", men jag gjorde kräm på sånt här vatten i oktober 2004 och den är fräsch fortfarande efter 19 månader. (Både den burken som står i matkällare och de i rumstemperatur)

Schampo gjort på kokt vatten (inte växtutdrag) har luktat "dåligt vatten" efter högst 22 månader. Det var en flaska med en "slatt" i som jag inte vet riktigt när den passerade gränsen men efter 22 mån var den definitivt efter sitt bäst före datum. (Hade jag förbrukat schampot inom ett år eller kanske t o m ett och ett halvt skulle jag säga att kokt vatten hade varit OK)
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 14:17.