Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-05-02
littlelove littlelove är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-04-27
OCM, ekologisk hudvård och att bli finnfri

Hej alla! Jag skulle bli så tacksam om några vänliga själar kunde hjälpa mig lite. Jag är idag 21 år och har krigat med min hud sen jag var 13 år. Detta har lett till bland annat social fobi, depression och panikångest. Jag har tillochmed hoppat av gymnasiumet p.g.a detta så det är ett väldigt allvarligt problem för mig. Det vore guld värt om ni orkade läsa och utbyta lite tankar med mig.

I perioder har min hud varit fruktansvärd med bölder och cystor (innebrännare) och jag har bara velat dö Isolerar mig totalt då och mår rent ut sagt förjävligt.

Min hudtyp är mycket känslig, fet i pannan och brustna blodkärl på kinderna och näsvingarna. Inga finnar på kinderna längre (hurray! Kanske för att jag slutat behandla de med uttorkande preparat...) Men just nu har jag fått massa knottror i pannan, lite enstaka finnar (röda prickar) här och där. Kan dock bli jättefnasig också och det är nog för att jag krigar så mycket med huden med uttorkande preparat och inte ens vågar använda en ansiktskräm just nu eftersom alla verkar innehålla så dåliga ingredienser.

Jag har blivit en ingrediensaholic och vet att t ex talk, silikon, mineralolja, parfym, alkohol, cetyl alkohol, jojoba esters, sulfater, wax, osv är dåligt för huden. Men nästan allt innehåller nåt av detta! Kan ibland sitta i *timmar* och titta igenom produkters ingredienser på nätet och bli helt psykiskt utmattad av detta...

Förut har jag använt nova tto's rengöring men såg att den innehöll ett portilltäppande ämne (laureth-4). Så nu ångar jag ansiktet varje dag (inte bra för mina brustna blodkärl) och i badet har jag dr hauschkas ångbadsvätska med olika växtextrakt och alkohol, och tvättar sedan med Dr hauschkas cleansing clay mask.

Som ni hör är det egentligen en ansiktsmask! Men jag har ingen rengöring just nu så what to do... Det var efter att jag börjat med detta som jag fick alla knottror i pannan. När jag förut använt masken i bara 15 min och mer sällan har det inte varit såhär.

Som "fukt" använder jag bara Håkanssons vitamin cucumber spray som dessvärre innehåller parabener som sista ingrediens. Det är det enda dåliga i den vad jag kan se. Jag vet iofs inte om det är denna ansiktsspsray eller att jag överanvänder clay-masken som är orsaken till alla knottror och nya finnar.

Hemma har jag rasullera (lerosett) som sägs vara bra att tvätta med men den är extremt uttorkande att ha som mask.

Så, nu har jag hört talas om det här med Oil cleansing method.

http://www.efven.com/ocm-the-oil-cleansing-method/

Jag är egentligen rädd att ha olja i ansiktet eftersom man blivit så propagandad av att det är dåligt för de med akne/finnar. Men jag har också hört om många som fått bra resultat så jag tänkte våga mig på ett försök.

Har någon utav er provat detta? Alltså att tvätta med en olja (ricin + någon annan) och sedan ha en varm handduk över så att porerna öppnas?

Kan man inte lika gärna massera in oljan och därefter ånga ansiktet lite lätt? Känns jobbigt att ligga med en kvävande blöt handduk över ansiktet...

Och måste man verkligen ha ricinolja? Överallt står det det men jag har hört att den kan täppa till porerna vilket jag är livrädd för.

Jag har tänkt att helt svänga om i min hudvård och ta bort alla kemiska preparat så gott det går! T ex såhär:

* Rengöring = oil cleansing method på kvällen och rasullera på morgonen.
* Ansiktsvatten = äppelcidervinäger + tea tree olja.
* Ansiktsfukt = Någon olja eller oljeblandning (vilken är bra för känslig men fet hy med finnar?) på kvällen. Eventuellt lite olja på morgonen.
Ansiktsmask = Grön lera med tea tree oil i pannan och på hakan, och rosa lera för känslig hy på kinderna.

Som aknebehandling använder jag just nu Mario Badescu's buffering lotion. Den är... what to say, ok. Den innehåller dock en typ av mineralolja!! Så jag antar att den egentligen bara ger fler finnar. Den innehåller också mycket alkohol som är uttorkande.

Istället för denna aknelotion använder jag idag för första gången enbart tea tree oil. Då jag som sagt har mycket känslig hud var jag rädd att jag skulle reagera starkt på denna men jag testade inatt bakom örat och i armvecket och ingen reaktion uppstod. Så idag, för några timmar sen kokade jag vatten och hade det + lite tea tree oil på en stor inflammerad finne jag hade/har ovanför ögonbrynet.

Döm om min förvåning när jag nyligen tittade i spegeln och såg att den blivit lite mindre?!! Detta kan dock vara ren inbillning eller önsketänkande, haha. Men jag verkar inte ha fått en reaktion av tea tree oljan iaf, jey!!

Oj vad långt detta blev. Hoppas ni orkat läsa och kanske har lite tankar kring dessa frågor:

1. Är the oil cleansning method bra?

2. Är rasullera eller annan lera bra som rengöring?

3. Viljen olja/oljeblandning kan man använda som oljeblandning för känslig/fet/finnig hy? Som inte täpper igen som t ex olivolja som har för stora molekyler.

4. Kan man använda äppelcidervinäger + t ex kokat vatten + tea tree olja som ansiktsvatten?

5. Vad kan man ha för akneärr? Citronsyra? Jag är lite intresserad av att köpa Mario Badescus whitening mask som verkar innehålla bra saker, som sägs bleka röda ärr.

6. Kan man byta ut grundoljan ricin i the oil cleansning method mot en annan olja? Eller kommer den inte täppa till?

Jag skulle vara SÅ tacksam om ni vill och kan svara på mina funderingar. Skulle betyda mycket för mig...!

Tusen tack!

Reply With Quote
Gammal 2010-05-08
jullan jullan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-24
Hei!

Les mer om OCM her http://www.theoilcleansingmethod.com/ Ricinolje (Castor oil) har rensende egenskaper og er super! Den "drar" urenheter ut av huden. Det er derfor det er viktig å ha den med i blandingen :-) Men du trenger å finne ut hvilken mengde som passer din hud, fordi den kan virke uttørrende i høye konsentrasjoner.
Selv har jeg brukt OMC i perioder og er veldig fornøyd med det :-)
Reply With Quote
Gammal 2010-05-11
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Hej! Jag brukar använda OCM och tycker det är superbt för min feta hy med tendens till finnar. Jag brukar använda cirka 25% ricinolja och resten en blandning av olika oljor (mest olivolja och lite vetegrodd). Många använder också kokosfett, vissa solrosolja.
På sidan som jullan tipsade om föreslår de ju faktiskt att man ska använda mera ricinolja ju fetare hy man har. Ricinolja har renande och helande egenskaper. Jag har hört om enstaka fall av kosmetikaakne av ricinoljan, och de brukar använda bara någon annan olja. Men mest effekt får man om man har ricinolja i blandingen.
Jag har inte tyckt att det är jobbigt med en het handuk över ansiktet, snarare skönt och avslappnande.

Rasullera tycker jag funkar jättebra som rengöring. Fastän det är en lera torkar den itne heller ut huden, snarare känns den mjukare efteråt.

Ta helt enkelt och prova dig fram! Om du inte gillar OCM eller om du tycker det är obehagligt att ha handuken över ansiktet, så pröva på något annat vis.
Gammal 2010-06-02
Filifjonkan Filifjonkan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-16
Hej!
Jag känner igen mig i dina hudvårdsfunderingar. Jag har en liknande hy som din och har efter många år insett att jag har en både problematisk och KÄNSLIG hy. Dessutom har hormoner stor effekt på min hy, veckan före mens ser jag hemsk ut... Jag närmar mig 40 och har sämre hy nu än i tonåren, vilket tydligen är ganska vanligt.

Nåväl. Det jag har kommit fram till efter nästan 20 års testande av olika produkter är:

Rassullera fungerar mycket bra för mig - både som tvätt och som ansiktsmask. Inte Lerosett dock, men typ Urtekrams.

OCM använder jag mig av då och då, gör jag det för ofta så blir jag faktiskt för uttorkad. Min bästa blandning består av solrosolja och några % ricin. När jag använder OCM-metoden masserar jag länge och passar på att klämma. Sedan tvättar jag ansiktet med en varm handduk.

För mycket tvättande gör min hy mycket sämre! En rejäl djuprengöring på kvällen (rasul eller OCM eller faktiskt Weledas mandelrengöring) och sedan jojobaolja (ev med tea tree och/eller lavendel) i hela ansiktet fungerar super. Känns huden fet på morgonen så baddar jag av den med en bit hushållspapper, men låter den vara i övrigt (inte alltid, men ofta så att huden får vila). Tikeis mineralsmink över det gör underverk!

Havtornsolja (både invärtes och utvärtes) och arganolja har också bra effekt för många.
Reply With Quote
Gammal 2010-09-14
Tovan Tovan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-03
Svar: OCM, ekologisk hudvård och att bli finnfri

Lite sent svar kanske. Men jag har haft jätte problem med min hud, speciellt i ansiktet. Just före mens har jag sett hemsk ut. Sista året har min hud blivit underbar! Jag började använda Weledas Iris serie för ca ett år sedan och använder honung som ansiktsmask flera gånger i veckan. Det tar lite tid men detta har verkligen gett resultat! Ibland får jag någon blemma, då duttar jag på lite honung och låter detta sitta en stund, sedan sätter jag på lite tea three oil på. Men detta hjälpte inte riktigt mot dom hemskheterna som kommer vid mens. Så jag började äta Jättenattljusolja, både för hormonernas skull och för hudens. Jag är väldigt förvånad över resultatet och rekomenderar verkligen folk att testa. Det tar som sagt lite tid för huden att ställa om sig, men det fungerar.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 09:56.