Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-01-15
supernose supernose är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-06
Schersmin eterisk olja

Hej

Har sökt överallt på nätet efter en eterisk olja/parfymolja med Schersmin men det verkar inte finnas. Heter mock-orange på engelska.

Många förväxlar ju denna blomma med Jasmin, på grund av det svenska namnet
Jag tycker personligen Schersminen luktar mkt bättre än Jasmin, nån som håller med?
Schersmin har en fräch doft som påminner mkt om smultron, enligt mig.

Jasmin är ju en av dom största komponenterna i parfymindustrin efter Ros, men produktionen av Schersmin-olja verkar vara obefintlig, vilket är ett mysterium, jag är säker på att den skulle prestera utmärkt i parfym.

Såg att det verkar finnas två sorter, en heter Doftschermin och en annan mkt riktigt Smultronschersmin . Undra vilken som är vanligast? Vet inte vilken det är jag har.
Men jag tycker nog all Schersmin jag doftat på har drag åt smultron.

Eftersom det inte verkar gå att få tag på nån olja med Schersmin, tänkte jag försöka göra en egen tinktur (är det så det heter på svenska?) eller nåt i sommar, nån som vet hur man bör gå till väga? Jag antar att man fyller en glasbunke med så många blommar som möjligt, fyller med alkohol (vodka?) och låter stå hur länge?

Tack på förhand

Senast redigerat av supernose : 2010-01-15 klockan 06:06.
Reply With Quote
Gammal 2010-01-15
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Burk med lock låter nog smartare än bunke, så inte för mycket avdunstar. De vanligaste tidsintervall som anges på http://www.shenet.se/ravaror/tinktur.html är två dygn till en månad, så nåt sånt kan väl vara bra att börja med.

Oljeutdrag kan väl också tänkas fungera? Ungefär som utdrag på arnika, kanske. http://www.shenet.se/ravaror/arnikaolja.html Eller örtolja. http://www.shenet.se/ravaror/ortolja.html
Reply With Quote
Gammal 2010-01-15
Medlem

Tack för svaret

Ja, det var burk med lock jag menade naturligtvis

2 dygn eller en månad för schersmin?

Är det olagligt att inneha destileringsapparat i Sverige för att pressa eteriska oljor? typ en sån här: http://www.heartmagic.com/EssentialDistiller.html
Är det komplicerat att göra detta själv?

Hur blir skillnaden på resultatet jämfört med tinktur?
Reply With Quote
Gammal 2010-01-15
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Sry, menade två veckor... det är vad som står på sidan. Jag har ingen erfarenhet av blomblad så jag vet inte.
Reply With Quote
Gammal 2010-01-18
Medlem

Ok, nån annan som vet?
Reply With Quote
Gammal 2010-01-18
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Om du har gott om blomblad kan du ju alltid göra en tidsserie med flera små burkar med lika mycket blomblad respektive sprit i varje, och öppna dem och filtrera bort blombladen i en i taget. En får stå en vecka, en annan två, en månad, två månader, fyra månader... så märker du hur lång tid som behövs.

Är du intresserad av att utforska det där med olja kan du ju göra en serie med olja också.
Reply With Quote
Gammal 2010-01-20
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Supernose, vet du om schersminen är giftig? Jag har en buske hemma och tänkte försöka se om det blir någon doft i mina schampo av ett avkok. Luktar ljuvligt!
Lycka till med dina experiment
Gammal 2010-01-29
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Blomman
Supernose, vet du om schersminen är giftig? Jag har en buske hemma och tänkte försöka se om det blir någon doft i mina schampo av ett avkok. Luktar ljuvligt!
Lycka till med dina experiment
hej

jag tror inte att den är giftig

Schersmin

Philadelphus-arter
Inga förgiftningar kända. Växten är sannolikt ofarlig.

http://www.giftinformation.se/AlphaL...pDisplayType=0

Senast redigerat av supernose : 2010-01-29 klockan 11:06.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-11
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Någon som gjort något experiment med schersmin? Hur gick det? Jag har buskar här utanför huset som doftar underbart. Tyvärr är det hyreshus så jag kan inte sno blommor hur som helst.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-11
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Någon som gjort något experiment med schersmin? Hur gick det? Jag har buskar här utanför huset som doftar underbart. Tyvärr är det hyreshus så jag kan inte sno blommor hur som helst.
Jag har gjort det och det blev misslyckat med vodka 40%

se min andra tråd "Tinktur - Vilket sprit är bäst att använda"

Luktar rutten/torkad frukt, antaglien för att det är för mkt vatten.
ska även testa att torka blommorna.

Kanske kan man göra enfleurage istället? Nån som gjort det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parfym "Extraktion med etanol som lösningsmedel används för att utvinna doftämnen från torkat råmaterial och de orena oljeinnehållen som kommer från extraktion med andra lösningsmedel. Tekniken används inte på färskt råmaterial eftersom sådan innehåller mycket vatten som också skulle följa med i etanolutvinnigen."

Senast redigerat av supernose : 2010-07-11 klockan 13:38.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 15:06.