Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-02-19
Annalunda Annalunda är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-19
Hårbottenproblem

Jag skulle bli innerligt tacksam om någon där ute har ett gott råd till mig. Jag tvättar håret 2 ggr i veckan, efter tvätt kliar hårbotten och den blir snabbt fet. Själva håret är i princip tort och blir fett långt senare. Jag har provat de flesta metoder och börjar tröttna rejält.

Jag söker ett enkelt, billigt och naturligt recept på schampo och balsam
som gör att mitt hår håller sig rent utan överproduktion av fett innifrån. Uppenbarligen mår min hårbotten piss. Vet någon vad detta kan bero på? Jag har använt konventionella schampon av alla de slag tidigare.

Jag använder mig av torrschampo mellan tvättarna. Ska också investera i jojobaolja och göra inpackningar tänkte jag. Fler tips mottages med glädje!
Reply With Quote
Gammal 2008-02-20
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Hej!
Jag är nybörjare vad gäller tillverkning av schampo, salvor mm, men igår gjorde jag mitt första schampo och wow vilket resultat. Jag har precis som dig väldigt lätt att få klåda i hårbotten.Jag har långt tjockt hår som är kräset när det gäller schampo. Har provat det mesta, men det egna naturliga schampot var absolut bäst. Dessutom behövs inget balsam eftersom det innehåller silkesprotein. Som det känns nu så har jag ingen klåda i hårbotten. Vad jag har läst mig till så kan man använd sig utav lite pepparmynta eller någon annan slags mynta som är svalkande för hårbotten. Jag lägger in receptet på schampot som jag gjorde i receptsamlingen. Det passar alla hårtyper

Lycka Till/ Blomman
Gammal 2008-02-22
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Admin raderar saker recept som är "andras".
Vilket han gör rätt i! Man får inte sno saker på Internet heller!
http://www.shenet.se/forum/showthrea...=5886#post5886

Så här är länken till Crearomes receptsamling.
Kolla under schamp och det som är för alla hårtyper.
http://www.crearome.se/default.asp?mode=recepi
Reply With Quote
Gammal 2008-02-26
Medlem

Tack för tipset!

Jag är supernyfiken på om det funkar, eventuellt blir jag nyfrälst och städar ur mitt badrumsskåp för gott.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-31
Medlem

Efter en månads användning har det dessvärre inte gett mycket resultat. Jag är förmodligen lite för otålig och bör prova längre förstås. Jag klantade mig vid tillverkningen av Crearomes startpaket Schampo och upptäckte att vispen var full av guarmjöl för sent, vilket resulterade i en tjockare klump i botten på schampoflaskorna. Mitt hår blir lite statiskt och sockertensiden hamnade lite i botten. Kan jag åtgärda problemet och är det mycket möjligt anledningen till uteblivet resultat?

Tack för hjälpen!
Reply With Quote
Gammal 2008-03-31
heron heron är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-13
Plats: falköping
prova avkok på såpnötter/tvättnötter (sapindus mukorossi). Jag köper mina från Tvåleriet. www.tvaleriet.se 070-3697215 tina@johansson.tf Tina Johansson Bohus 578 91 Aneby. Koka ca 10 skalhalvor i ca 1 lit vatten låt sjuda och låt svalna i kastrullen sila upp vätskan i flaska. Borde väl lämpligast förvaras i kylen.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-31
Medlem

Tack för tipset, har gjort en beställning!
Reply With Quote
Gammal 2008-04-06
Medlem

Det här med såpnötter/tvättnötter var verkligen fascinerande. Tvätten blev ren och det kändes spännande att prova något naturligt och traditionellt. Med hårbotten däremot hängde jag inte riktigt med på hur det ska gå till. Räcker det med att skölja håret med avkoket och massera in i hårbotten eller ska det blandas i schampot? Bara genom att skölja kändes håret inte tillräckligt rent.
Reply With Quote
Gammal 2008-04-07
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
Jag hade förtjockningsmedel i avkoket och använde som schampo. Gnuggade och masserade hår och hårbotten som man brukar alltså. Utan förtjockningsmedel tyckte jag det var svårt att få schampot i hela håret.
Håret blev rent, men jag gillade inte riktigt känslan. Det blev lite mesigt, ungefär som när man använder fel balsam.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 22:32.