Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2004-06-29
elkelein elkelein är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-01-07
Plats: Upplands Väsby
Torka lavendel

Jag ville testa att göra en massa saker med lavendel, som massageoljor, te och annat. Men jag är så novis, så jag inte ens vet hur man torkar blomman bäst.
Hjälp!!!!
Reply With Quote
Gammal 2004-06-29
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Det finns en del tips om torkning här: http://www.shenet.se/vaxter/drogblom.html
När det gäller lavendel skall man tydligen inte vänta för länge. Om blommorna är alltför utslagna finns risken att de trillar av.
Mvh/Milou
Reply With Quote
Gammal 2004-07-11
benderama's Avatar
benderama benderama är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-11
Plats: Stockholm
isf är det ju mycket lättast att köpa lavendel olja från crearome än att torka själv.
Reply With Quote
Gammal 2004-07-11
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Allra lättast blir det ju att köpa massageoljor, te och annat färdigt, men det var väl inte det frågan handlade om eller hur?
Mvh/Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-07-17
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Brukar inte vara så krångligt som man kanske gör det ibland. Plocka kvistar och låt dem ligga någonstans så torkar blommorna alldeles av sig själva och behåller lukten också.

Webmaster
Reply With Quote
Gammal 2010-06-30
My.L My.L är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-06-30
Citera:
Ursprungligen postat av Webmaster
Brukar inte vara så krångligt som man kanske gör det ibland. Plocka kvistar och låt dem ligga någonstans så torkar blommorna alldeles av sig själva och behåller lukten också.

Webmaster
Hej!
Hur utslagna bör blommorna vara för att plocka dem innan de torkas?

/My
Reply With Quote
Gammal 2010-06-30
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Varje blomma består av flera små knoppar som sitter tätt ihop. De översta knopparna spricker ut först. Jag brukar ta mina precis innan knopparna brister. Eller rättare sagt ett mellanting. De allra översta har spruckit ut och de nedersta är sprickfärdiga. Jag knipsar av blomman och torkar.
Det tråkiga med detta är att när lavendelblommorna börjar bli som finast och börjar dofta och blomma så är jag där innan och plockar av dom.
Har gjort en torkställning av gamla fula "in- och ut-korgar" som blev över på jobbet. Så lägger jag hushållspapper i korgen, på med blommorna utspridda, och hushållspapper ovanpå. Iochmed att jag kan trava flera korgar på varandra så sparar det ganska mycket plats och med hushållspapper på är det både luftigt men inte i direkt solljus.
/mimmi
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:18.