Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-09-26
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17
frågor angående tillsätta färg i kräm

Hej!

Jag min hud klarar inte smink och inte rengöring med massa olika produkter. det enda jag kan ha är vanliga milda hudkrämer i ansiktet så jag undrar om någon vet om man kan göra en egen "tonad dagkräm", alltså ta en hudkräm/ aloe vera gel som jag har hemma och tillsätta något som får den beigefärgad? Isf vad och vart får man tag i det? Det måste vara något som är så milt och hudvänligt att man inte behöver ta bort det med på kvällen, alltså precis som en vanlig kräm bara med lite färg.

Tacksam för svar

MVH

Kakan
Reply With Quote
Gammal 2010-09-27
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Svar: frågor angående tillsätta färg i kräm

Hej Kakan
Några förslag
Om man har i någon eller några droppar karoten så blir det lite färgat. Men åt det oranga hållet. Har du en lämplig hudton så kan det fungera.
Själv använder jag mineralsmink. Det är bara färg. Det finns flera olika märken men se till att det inte innehåller vismuth. Oftas kan man beställa några småprov ganska billigt.
Ta och blanda lite i ditt aloe vera gel eller i din hudkräm så får du en tonande dagkräm.

Men borde du inte ha någon rengöring på kvällen ändå? Iallafall lite vatten. Det är ju mycket som kan fastna på huden under dagen. Eller gör en enkel Cold Creme som du smörjer på och torkar av.
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-09-27
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17

Tack du gav mig bra ideer, jag har lite följdfrågor till dig som du gärna får svara på
Jag har gul ton hudton med lite röda partier i ansiktet (vill försöka få dem att smälta in mer i det gula) tror du karoten kan fungera då? antar att du menar i droppform, vet du vart man köper det?

Jag använder mineralsmink ibland (från alla möjliga bland annat tikei som jag tycker är bra) men min hud är så mesig så den vill helst inte ha något på sig...förutom just en mild ansiktskräm/aloe vera gel. Jag har testat precis som du sa att tillsätta lite mineralsmink i gel/kräm och det blir fint och min hud verkar gilla det, MEN, har alltid känt att man behöver sminka av sig då precis som när man är vanligt sminkad och det klarar inte min hud av (har testat typ allt som finns olja, dermatolocia removers osv...dock inte cold cream), men mina ögon/ögonlock klarar verkligen inte av borttagningsprocessen, vet inte vad det är kanske att medlet oundvikligt kommer in i ögonen? hur som helst reagerar mina ögon/ögonlock mot typ allt föutom återigen aloevera gel/någon mild kräm, vatten funkar också men det räcker inte som borttagning riktigt =p lite jobbigt

Tacksam för svar

ha det gott

Kakan
Reply With Quote
Gammal 2010-09-27
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv

Hej
Karotenen ger en morotsaktig färg. Tänk som att du råriver morötter och pressar ut saften i en duk och smörjer in dig med saften. Men starkare. Och ju fler droppar desto starkare färg
Karoten är oljelösligt så du behöver antagligen också sätta till lite olja i din aloevera gel och blanda ordentligt.
Du kan läsa här http://www.shenet.se/ravaror/betakaroten.html
Jag har bara köpt en gång (den räcker länge )och då köpte jag här . Finns under rubriken vitaminer
/mimmi
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:50.