Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-03-20
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17
rengöringsprodukt till känslig/reaktiv hud

Hej!

Jag är en riktig nybörjare på hudvård och naturliga produkter så behöver lite hjälp

Jag söker en make up remover som är effektiv till at ta bort make up då jag helst inte använder för mycket produkter, så det ska gärna räcka som rengöring. Jag har känslig och reaktiv hud men "fin" lite åt det torra hållet men inte överdrivet. Jag vill gärna ha något utan lukt, färgämne och konserveringsmedel som inte är så aktiv, utan mild men som ändå lugnar och dämpar rodnad osv. Jag är diagnostiserad med atopiskt eksem men har sällan eksem/torra partier i ansiktet, i ansiktet blir huden på vissa ställen ist lätt rodnad, svullen(runt ögonen) och kliande, stickig och allmänt känslig =S.

I dag använder jag "sensicure rengöring" från "synchroline" och den funkar inte helt bra, blir kliig i näsan (antagligen av lukten) och svider till rking ögonen när jag använder den.

Finns det ngn som vet en produkt som kan vara bra utifrån min förklaring?
Eller kanske tom ngn som vet ett enkelt ( ) recpet på en effektiv men mild make up remover snälla posta det, vore lovely!

Trevlig kväll!
Reply With Quote
Gammal 2010-03-20
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Jag har inte provat själv, men crearome.se har följande recept på enkel rengöringsolja:

70 ml mandelolja
30 ml ricinolja
Blanda i flaska och skaka om. Klart!
Gammal 2010-03-21
Pappersvingar's Avatar
Pappersvingar Pappersvingar är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-12
Plats: Umeå
Jag använder ren vegetabilisk olja som sminkborttagning, oftast bara vanlig olivolja, men vilken olja som helst som man har hemma fungerar utmärkt. Det tar bort smink, särskilt ögonsmink och läppstift, bättre än alla sminkborttagningsmedel jag provat och resterna av oljan som blir kvar i ansiktet efter rengöringen gör huden mjuk och fin.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-21
Medlem

Det är enkelt och intressant absolut, har testat ngn gång själv, frågan är går verkligen typ foundation och puder bort? Jag blir lite paranoid över att det blir kvar =S jag vill ju gärna inte använda mig av ansiktsvatten osv, utan att make upremovern blir det "första och sista steget" i rengöringen, tror ni oljan gör jobbet?

Senast redigerat av minikakan : 2010-03-21 klockan 00:40.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-21
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Citera:
Ursprungligen postat av minikakan
Det är enkelt och intressant absolut, har testat ngn gång själv, frågan är går verkligen typ foundation och puder bort? Jag blir lite paranoid över att det blir kvar =S jag vill ju gärna inte använda mig av ansiktsvatten osv, utan att make upremovern blir det "första och sista steget" i rengöringen, tror ni oljan gör jobbet?
Jag tar bort vattenfast mineralmakeup med olja när jag inte orkat göra rengöringslotion. Inga problem alls.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-21
Pappersvingar's Avatar
Pappersvingar Pappersvingar är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-12
Plats: Umeå
Jodå, det går bort. Jag brukar ta lite olja på bomullstussar/rondeller och sedan torka ansiktet med dem, så byter man bara bomull tills man inte längre plockar upp sminkrester och bomullen förblir ren efter man torkat ansiktet. På så sätt ser man lätt när man fått bort allt smink.

Om man vill kan man alltid skölja ansiktet med vatten för att ta bort allt löst och vattenlösligt smink innan man börjar med oljerutinen, då går det inte lika många bomullstussar innan man får bort allt smink.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-27
Medlem

jag har nu testat att ta bort smink med en bladning av mandel och ricinolja, shit va bra det var =D helt nöjd.
vaknade dagen efter med matt fin jämn hud ist för rödflammig och lite fet som jag blir med andra rengöringsproduket.
Dock avslutade jag med att skölja av det överflödiga med vatten, är det ngt "dumt" i det?
Kan man tillsätta e-vitamin i detta eller är det onödigt eller dåligt på ngt sätt?

jag måste fråga vill inte experimentera med mer min stackars hud =/

trevlig helg!
Reply With Quote
Gammal 2010-03-28
Morticia's Avatar
Moderator

Citera:
jag har nu testat att ta bort smink med en bladning av mandel och ricinolja, shit va bra det var =D helt nöjd.
vaknade dagen efter med matt fin jämn hud ist för rödflammig och lite fet som jag blir med andra rengöringsproduket.
Dock avslutade jag med att skölja av det överflödiga med vatten, är det ngt "dumt" i det?
Kan man tillsätta e-vitamin i detta eller är det onödigt eller dåligt på ngt sätt?

jag måste fråga vill inte experimentera med mer min stackars hud =/

trevlig helg!
Om du blandar i en flaska så bör du tillsätta e-vitamin. Minskar risken att oljar oxiderar. Man kan välja Rosmarin antioxidant (blir billigare).

Jag sköljer ibland med vatten efter jag torkat bort oljan. Gammal vana?
Oftast blir det ansiktsvatten och sen ansiktsolja.

Det är bra att du är försiktigt med vad du testar.
För många testar allt och då vet man inte vad man tål eller inte tål
Dessutom tar det lång tid för huden att läka om den är skadad.
Så tål man några oljor får man ge huden tid att hinna läka.

Senast redigerat av Morticia : 2010-03-28 klockan 03:36.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-31
Medlem

Hej igen!

Tack för alla svar, grymt!

Jag har nu kört med en rengöringsolja på kvällen med typ 30 % ricin och 70% mandelolja i ca en vecka. Första dagarna var det HELT grymt vaknade på morgonen med ett helt mjukt och matt nylle. Men min fråga är vad som händer under natten =o då får jag licksom som små små prikar här och var i ansiktet som är hudfärgade och lite småröda finnar i pannan dom licksom verkar poppa upp av oljan, men på morgonen är det som sagt en fin hud som jag vaknar med. Bäst var den dock i början. Ska jag ta detta som allergi eller fortsätta lite längre och hoppas huden "vänjer" sig vid oljan som ändå verkar göra huden fin och starkare i slutändan.
Vanligtvis har jag mycket slät hud och sällan finnar/plitor etc alls, dock superkäsnlig hud som ofta stramar, blossar, svullnar och ibland kliar.

ha det!
Reply With Quote
Gammal 2010-03-31
Morticia's Avatar
Moderator

Citera:
Hej igen!

Tack för alla svar, grymt!

Jag har nu kört med en rengöringsolja på kvällen med typ 30 % ricin och 70% mandelolja i ca en vecka. Första dagarna var det HELT grymt vaknade på morgonen med ett helt mjukt och matt nylle. Men min fråga är vad som händer under natten =o då får jag licksom som små små prikar här och var i ansiktet som är hudfärgade och lite småröda finnar i pannan dom licksom verkar poppa upp av oljan, men på morgonen är det som sagt en fin hud som jag vaknar med. Bäst var den dock i början. Ska jag ta detta som allergi eller fortsätta lite längre och hoppas huden "vänjer" sig vid oljan som ändå verkar göra huden fin och starkare i slutändan.
Vanligtvis har jag mycket slät hud och sällan finnar/plitor etc alls, dock superkäsnlig hud som ofta stramar, blossar, svullnar och ibland kliar.

ha det!
testa och minska ricinoljan till 10 %.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 13:33.