Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-05-18
UllaS UllaS är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-12-07
Plats: Boden
Lauryl glucosid och Lauret sulfat

Jag har försökt byta ut mitt lauretsulfat och har då som förtjockningsmedel använt xantangummi. Jag tyckte inte det blev bra, så jag har gått tillbaka till lauret sulfat. Men läste nu om nåt Lauryl glucosid som kan ersätta lauretsulfat.
Har nån av er använt det? Vad är det egentligen? Är tydligen godkänt av Naturskyddsföreningen.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-18
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag har använt det. Tycker att det fungerar ganska bra i schampo. Dock inte lika bra i skumbad. Ärligt talat så vet jag inte så mycket om det. Vad jag förstår så är det snäppet bättre ur miljösynpunkt än lauret sulfat. Men det är mer ett antagande.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-18
Neta Neta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-05-25
tensider

Jag har inte provat lauryl glycosid. Men jag tycker att det är svårt att göra bra schampo. Bäst har jag nog lyckats med Crearomes startpaket, med Laureth Sulfate och sockertensid. Senare köpte jag Ammonium Lauryl Sulfat. Tyckte det verkade miljövänligare. Ville göra nåt "finare" och bättre än startpaketsschampot så jag har gjort växtutdrag och haft i D-panthenol och betain enligt recept i "Skapa din egen naturkosmetika". En gång blev det bra, sedan inte alls. (Håret blir fett och trist på nolltid.)
Jag har en misstanke om att jag misslyckats med doseringen av guarmjöl och/eller olivåterfettning. Det ska ju vara så små mängder och jag har förstått det som att det är mycket noga att det blir rätt. (Gör man för små experimentsatser blir ju en felmätning än mer märkbar)
Har även misslyckats med det enkla receptet i startpaketet när jag bytt till Ammonium Lauryl Sulfat i stället för Laureth Sulfat. Men är alltså osäker på på om det beror på feldosering eller bytet av tensid.

Ni som lyckas tvätta håret rent med hemgjort schampo, märker ni stor skillnad beroende på val av tensid? Eller upplever ni att det är mest kritiskt att välja rätt recept (Jag tänker här mest på att mängderna av guarmjöl och olivåterfettning varierar i recepten beroende på hårtyp, men även mellan olika recept för samma hårtyp.) och att kunna mäta smått?
Reply With Quote
Gammal 2006-05-18
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag skaffade också Ammonium Lauryl Sulfat av samma anledning som dig, Neta. Jag är inte heller helt nöjd med det. Har samma erfarenheter som du av att göra schampo, och även balsam. Ibland lyckas det bättre och ibland sämre. Jag vet inte orsaken. Men jag brukar vara mycket noga med mängderna med guarmjöl och olivåterfettning, men det kanske ändå är där skon klämmer, fast jag inte tror det.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-19
Neta Neta är offline
Medlem

Någon av mina katastrofblandningar har jag lyckats göra godtagbart schampo av genom att blanda i lite oparfymerat handdiskmedel av typen "miljömärkt, rekommenderat av astma och allergiförbundet". Det fungerar alltså men eftersom diskmedlets innehållsförteckning säger:
15-30 % anjontensider
5-15 % nonjontensider
< 5 % amfotära tensider
vet jag ju inte exakt vad min nya blandning innehåller. Det kan ju tex innebära att jag har satt till Natrium Lauryl Sulfat, som jag förmodar att jag egentligen vill undvika. Det ska ju vara en billig tensid som ofta förekommer i "enklare" köpeschampon och som möjligen är överdrivet avfettande. Eller så har jag i själva verket tillfört precis den tensid som mitt schampo behövde, alternativt helt enkelt fått en nödvändig utspädning av guarmjöl och olivåterfettning. (I mina tester blev det bra med 3 delar katastrofschampo till 1 del diskmedel.)
Reply With Quote
Gammal 2006-05-19
Neta Neta är offline
Medlem

Jag kanske ska tillägga att det schampot som blev bra, med Ammonium Lauryl Sulfat, var gjort på Nässelinfusion, med tillsats av lavendel (eterisk olja)

Dåliga resultat har jag fått med rent vatten och limeolja respektive åkerfräkendekokt och rosmarinolja + cederträ atlas + litsea cubeba + apelsin.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-21
JPL JPL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-07
Plats: Viken utanför Helsingborg
Då kanske jag vågar avslöja vad för schampo jag har hittat på. Det blev lite kris när jag upptäckte att mitt köpeschampo innehöll silikon så jag kollade runt vad som fanns hemma. Redken schampot innehåller sodium laureth sulfat och ingen annan tensid (som jag kan identifiera). Kollade på mitt Neural diskmedel och det innehåller enbart den tensiden också (15-30%) samt parabener, litet salt och inget mer. Det enda jag gjorde var att piffa upp diskmedlet med sånt som jag hade hemma så som silkesprotein, mjölksyra, ylang ylang, geranium och möjligen någon olja eftersom jag är en torris. Eftersom jag är nybörjare och hade tänkt att satsa på krämer inte rengöring saknas som ni ser ett par klassiker inom hårvård (tänker på D-Pantehol tex). Hur som helst blev ”schampot” i mitt tycke bra och mycket bättre än Redkens som gör mitt hår frissigt och flygigt.

Mer och mer börjar jag känna att köpegrejerna är rent hokus pokus. Det är ju inte mycket skillnad på ett schampo med vårdande grejer i och en duschtvål, flytande handtvål osv. Ser fram emot en framtid med färre produkter hemma.

För övrigt kan jag tillägga att Redken som på framsidan skyltar med att de har avokadoolja i har den nästan sist och långt efter flera av parabenerna. Det kan ju inte vara många droppar olja i då…
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 13:33.