Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Vilka råvaror/vilka temperaturer?
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-12-14
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Oljor som inte tål uppvärmning

En del oljor uppges inte tåla mer än sisådär 50 grader. Till dessa hör arganolja, avocadoolja, gurkörtsolja, nattljusolja, tamanuolja, vetegroddsolja och några till. Vad händer om man upphettar dem till sisådär 70 grader?

Finns några "hårda" skäl att undvika detta. Börjar de lukta illa, ryka eller liknande. Eller är man rädd om fettsyrekompositionen, är rädd att omättade fettsyror ska oxideras och bli till andra, mättade fettsyror? I så fall är det ju på intet sätt farligt att värma dem, fast kanske lite dumt att köpa en dyr olja och sen förstöra det som gör den speciell. Jag inser att jag inte alls tänkt på detta när jag använt gurkörtsolja utan värmt den med fettfasen och det har gått bra. Huruvida jag gått miste om någon egenskap hos gurkörtsoljan vet jag förstås inte.

Jag hade en gurkfröolja som jag fått. Den värmde jag i micron, det blev nog lite varmare än jag egentligen tänkt. Den började ryka! och lukta bränt! Krämen skar sig sen. Vet inte om det hade något att göra med att jag bränt någon beståndsdel av oljan.
Reply With Quote

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 17:30.