Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-06-11
supernose supernose är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-06
Tinktur med alkohol - vilken sprit är bäst att använda?

Jag antar att 100 proof vodka 50% vol är mest idealiskt att använda.

Men kan man hitta det i Sverige?

Skulle tacksam för tips? Synd att det är så dyrt med alkohol i Sverige.

Vad brukar ni använda? Går det lika bra med 40%
Reply With Quote
Gammal 2010-06-16
Medlem

Kan man använda teknisk sprit?
Reply With Quote
Gammal 2010-06-23
Medlem

Har läst på utländska forum och 40% verkar vara för lite. För att lösa alla eteriska oljor behövs minst 95%

Rätt svårt att hitta i Sverige.

Finns ju speciell denauterad "perfumers alcohol" att köpa i t.ex. USA och England.

http://www.saveonscents.com/product_info.php/products_id/3572
http://www.mistralni.co.uk/details.php?id=85
http://www.snowdriftfarm.com/perfume.html

Alkohol denat sd 39-c brukar det stå på innehållsförteckningen på kommersiella parfymer.

Finns det något liknande i Sverige?
Reply With Quote
Gammal 2010-06-30
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Vad jag har förstått så får du aldrig ut alla eteriska oljor av att göra tinktur. Du bör då även göra oljeutdrag ur växten du ska använda. (har fått den infon från en som jobbar proffesionellt med tillverkning)
Gammal 2010-06-30
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Blomman
Vad jag har förstått så får du aldrig ut alla eteriska oljor av att göra tinktur. Du bör då även göra oljeutdrag ur växten du ska använda. (har fått den infon från en som jobbar proffesionellt med tillverkning)
Ok, kan du förklara varför man skulle få fler eteriska oljor med oljeutdrag jämfört med alkohol?

Man kan ju även pressa eteriska oljor med ångdestilering, som är olagligt i Sverige. Men det är inte det du menar?
Reply With Quote
Gammal 2010-07-01
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Citera:
Ursprungligen postat av supernose
Ok, kan du förklara varför man skulle få fler eteriska oljor med oljeutdrag jämfört med alkohol?

Man kan ju även pressa eteriska oljor med ångdestilering, som är olagligt i Sverige. Men det är inte det du menar?
Oljeutdrag och vatteninfusioner kan vara ett komplement för att dra ut sånt som inte alkoholen drar ut.
Läs mer om alkoholutdrag och oljeutdrag .
Reply With Quote
Gammal 2010-07-02
Medlem

Jo, men har inte oljor en egen doft? Vilken olja är bäst att använda och vad är kostnaden för denna?
Kan du förklara lite närmare vad oljeutrag drar ut som inte alkohol gör?

Senast redigerat av supernose : 2010-07-02 klockan 16:48.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-02
eisot eisot är offline
Medlem

En del oljor doftar mer än andra, det stämmer.

Vilken olja du ska välja är en smaksak och har att göra med vad du ska använda den till. En mandelolja att dra ut Ringblomma för att ha i en hudkräm. Olivolja att dra ut Groblad för salva.
Om du ska använda oljan för att dra ut doft ur blommor/örter så skulle jag använda en doftfri olja. O.s.v. Variationerna är oändliga.
Du får börja med att läsa om olika oljor och deras egenskaper här på Shenet. Det finns tyvärr få genvägar.

Saxat från Shenet om oljeutdrag:
"Man kan använda vilken olja som helst, bara den är något så när stabil = inte känslig för härskning. Olivolja, behenolja, mandelolja, ricinolja och sesamolja har varit favoritoljor i alla tider. Alla är säkra kort. Jojobaolja och makadamiolja är nyare stabila oljor. Rapsolja och jordnötsolja är inte lika hållbara men värda att pröva, särskilt som de är billiga. Det krävs förresten inga dyra specialsorters olja till oljeutdrag. Den bästa kvaliteten håller trots allt matolja.
• Oljeutdrag sätter oljan på yttersta prov med allt som får den att härskna - ljus, värme och luft. Undvik därför tunna och lätta oljor med mycket fleromättat fett (majsolja, solrosolja, tistelolja). Sådana passar till sallad men inte till oljeutdrag.
• Dosering: Lika stor till dubbelt så stor volym som växtmaterialet är ett bra riktmärke. Huvudsaken: Oljan ska täcka växtmaterialet helt under hela utdraget."
Reply With Quote
Gammal 2010-07-04
Medlem

Ok

Vilken doftfri olja är bäst till parfymtillverkning?

När man gör tinktur på blommor bör man använda hela blomman eller bara kronbladen?
Tänkte göra en tinktur på schersmin.

Tack

Senast redigerat av supernose : 2010-07-04 klockan 11:43.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-04
eisot eisot är offline
Medlem

Jag hittade den här sidan här på Shenet den är en bra början.
I texten på sidan finns fler länkar du kan klicka på och läsa mer.

Använd också Shenets sökfunktion (uppe till höger på sidan). Du kan även "googla" för att hitta mer info, det finns hur mycket som helst på nätet framförallt på engelska sidor.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-06
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Nej jag menar inte ångdestilering. Vad svårt det blir att förklara, men för att få ut alla viktiga aktiva ämnen från en växt, så måste man även göra olje utdrag, eftersom alla ämnen inte är vattenlösliga....Så det optimala är att göra tinktur, oljeutdrag och även infusion eller dekokt beroende på vilken växt eller rot som används. Då har du garanterat fått med de aktiva ämnena så gott det går. :-)
Gammal 2010-07-07
Medlem

Tack för svaren

Har läst lite nu:

"Jojobaolja används i första hand. Luktfri och dyr".

Okej, hur dyr då jämfört med t.ex. alkohol. Är denna olja bäst att använda för parfymsyfte?

"Idag säljs ytterst få parfymerade oljor säljs som parfym, däremot som badoljor och hudoljor".

Det är som sagt parfymtillverkning jag är mest intresserad av.

"Hållbarheten är kortare än för alkoholbaserad parfym"

En annan nackdel med olja

"På kroppen stannar oljebaserad doft kvar längre än alkoholbaserad"
stannar doften också kvar längre?

Har lagt blommor i 40% vodka i glasburk med lock och dom har stått ett par dar nu men den luktar verkligen ruttet! Förstår inte vad problemet är.

Nån som vet? Är det för att alkoholstyrkan är för svag?.

Senast redigerat av supernose : 2010-07-07 klockan 19:30.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-07
eisot eisot är offline
Medlem

Jag tycker inte att Jopjobaolja är dyrare än andra oljor för kosmetikatillverkning. Jag köper ibland (beroende på vad i övrigt jag behöver) från det här stället. De tar ca 115 sek för 500 ml, bland de billigare ställena.
Jojobaolja har rätt bra livslängd också innan den härsknar.

Här är en bra sida med info om tillverkning av alkoholparfym (jag googlade och fick massor med sidor med info). Det är tydligen inte vilken alkohol som helst man använder.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-08
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av eisot
Jag tycker inte att Jopjobaolja är dyrare än andra oljor för kosmetikatillverkning. Jag köper ibland (beroende på vad i övrigt jag behöver) från det här stället. De tar ca 115 sek för 500 ml, bland de billigare ställena.
Jojobaolja har rätt bra livslängd också innan den härsknar.

Här är en bra sida med info om tillverkning av alkoholparfym (jag googlade och fick massor med sidor med info). Det är tydligen inte vilken alkohol som helst man använder.
Ok, vilken är den billigaste luktfria oljan?

Jo, har också hittat mkt information på engelska när jag googlat, Vodka 50% är inte tillräckligt om det inte funkar med 40%

Behövs minst 96% alkohol, och det var däför jag fråga här eftersom det verkar vara svårt att få tag på så hög alkoholhalt i sverige. Har hittat denna: http://www.spirituosen-grosshandel.d...t_Svenska.html
som jag funderar på att beställa
Antagligen är det så att om det är för mkt vatten så frodas bakterier vilket gör att det luktar ruttet. är det t.ex. 40% alkhol är det ju 60% vatten,

Kanske går bättre om man först doppar blommorna i olja innan man lägger dom i alkohol?

Senast redigerat av supernose : 2010-07-08 klockan 13:39.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-08
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Kan du inte fråga runt lite i bekanskapskretsen om det är någon som har tillgång till läkarsprit?
(Eller om det är någon som bränner hemma?)
Det är ju inte 5 liters-dunkar och lagning till ungdomar det är frågan om.

Olja och vatten är ju inte direkt lösligt. Så jag tror inte att det hjälper med mer olja. Men kanske om du torkar växterna först? Så möglar det inte? Om man får ut någon doft däremot vet jag inte.

Men det verkar onekligen enklare med oljebaserad parfym än alkoholbaserad.
/mimmi
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 20:55.